Årets kollektivavtal

Sociala krav från politiker – sänkt lön för taxichaufförer

Taxi. Cabonlines förare i Stockholm ska få avtalspension och försäkringar. Notan får anställda stå för själva.

Cabonlines bolag Taxi Kurir och Sverigetaxi kör färdtjänst i Stockholm. Sedan förra året med ett avtal där krav ställs på kollektivavtalsliknande villkor.

De två företagen anställer inga egna chaufförer. Chaufförer anställs av åkerier anslutna till bolagens växlar.

Tidigare har Cabonline rekommenderat åkerier att betala chaufförer en rak procentlön på 37 procent plus semesterersättning på inkört belopp när momsen räknats bort. Nu rekommender de en sänkning.

Enligt ett internt nyhetsbrev har Cabonline som mål att samtliga anslutna åkerier med anställda förare ska vara anslutna till Fora under 2020. Fora är ett paket med försäkringar och tjänstepension som alla chaufförer med kollektivavtal har. Det kostar pengar. Därför föreslår Cabonline att anslutna åkerier ska göra en så kallad löneväxling. Chaufförerna ska helt enkelt betala Fora-paketet själva och få lönen sänkt till 35,7 procent av inkört belopp netto. Det blir ungefär 700 kronor mindre i månaden i lön för en chaufför som kör in 50 000 kronor i månaden.

– Det är oacceptabelt! Chaufförer tjänar dåligt redan innan sänkningen. De jobbar många och långa pass för att få en lön som räcker till mat och hyra. Nu kommer de att bli ännu mera stressade att få ihop en inkomst som går att leva på. Det ger konsekvenser för förares hälsa och sociala liv, men också för trafiksäkerheten. Stressade förare ger stressad trafik, säger Sofia Lindqvist, utredare på Transport som just nu djupdyker i taxibranschens villkor.

Så här kan man göra trots politiska löften och ambitioner om att den nya upphandlingslagen skulle ge chaufförerna bättre villkor genom krav på kollektivavtalsliknande villkor.

Hur har det blivit så? Regionen i Stockholm har till största del upphandlat färdtjänst av företag som kombinerar privata körningar med samhällsbetalda resor, det kallas ofta blandad körning. Chaufförens ena resa kan vara en privatkund till Arlanda, nästa en patient från hem till sjukhus.

I kollektivavtalet för taxi från 2017 står det att månadslön ska betalas till förare som till 100 procent av sin arbetstid kör färdtjänst.

Vid andra fall står det fritt att välja bland andra avlöningsformer i avtalet. En av dem är procentlön. Hur många procent anges inte utan är en fråga om överenskommelse eller förhandling. Ingenting i reglerna om upphandling, som beslutades 2017 i riksdagen, hindrar en arbetsgivare från att sänka procentlönen.

Däremot är även avtalslösa arbetsgivare som kör till exempel färdtjänst skyldiga att betala garantilönen i kollektivavtal, åtminstone för den tid som chauffören kört upphandlad trafik. Garantilönen beräknas på heltid och är sedan den förra sommaren 20 423 kronor i Stockholm och 19 653 kronor i övriga landet.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Göran:
    28 februari, 2020

    Verkar vara på det viset i Malmö också att cabonline har sänkt priset på färdtjänsten. Vid lite kontroll av nya priset så tappar vi ca 40-50kr på varje tur.Det blir mycket STOR LÖNESÄNKNING i månaden .(ca 200kr om dagen gånger 21dagar nära 4300kr i månaden, ev mer detta är för jävligt)

  2. Andreas Abrahamsson:
    12 februari, 2020

    Dax att sätta ner foten i hela EU!!

  3. Roj:
    11 februari, 2020

    Det krävs att länsstyrelsen sätter ett tak för antalet förare som får trafikera Stockholm och alla andra städer. För att kunna jobba enligt svensk modell, 8 timmar om dagen och kunna få en vettig lön behövs det förändringar i branschen nu. Vi får lida som chaufförer på våran hälsas bekostnad, politiker måste sluta spela ett spel med oss....

  4. Biniam:
    10 februari, 2020

    Det är på tok för många taxi och uber bilar!!!
    Mindre bilar skulle ge bättre förtjänst.

  5. Robert:
    10 februari, 2020

    Kan inte fatta att arbetsförmedlingen skickar folk till Cabonline med lönebidrag men det är väl på order av regeringen så de kan frisera arbetlöshetssiffrorna

  6. Edde Barrberg:
    10 februari, 2020

    Det är åt helvete.Största felet är att det är för många taxibilar.Mindre antal bilar mera förtjånst till förare och åkare.

  7. Anonym:
    8 februari, 2020

    Det bästa anledningem att lämna taxibranchen för alltid 😂👍

  8. Margit Maždin:
    7 februari, 2020

    Äntligen lyfts denna fråga ut i ljuset!

Lästips:

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.

"Resultaten pekar på att nästan varje chaufför förlorar cirka 30 000 kronor i lön per år. Det är väldigt mycket pengar", säger Viktor Petrov.

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.