Stockholms Sopgubbar utanför Reno Norden.
Close
Strejken är över, efter att majoriteten av Reno Nordens miljöarbetare sagt upp sig. Men fortfarande samlas sopgubbar utanför företagets grindar för att protestera.
Close
SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

Sopkriget fortsätter

Sophämtning. Strejken är avblåst, men för Stockholms sopgubbar är striden långt ifrån över. I höst väntar en ny process i Arbetsdomstolen. Varje morgon står ett gäng miljöarbetare utanför Reno Norden, i en protest mot företaget och förarna som tagit över sopbilarna.

Sopgubbar utanför AD
Strejken är över, efter att majoriteten av Reno Nordens miljöarbetare sagt upp sig. Men fortfarande samlas sopgubbar utanför företagets grindar för att protestera.

Tisdag morgon den 22 augusti. Klockan har passerat halvsex och sopbil efter sopbil rullar ut från Reno Nordens uppställningsplats i Älvsjö. Flera förare viker ner blicken när de passerar grindarna. De flesta är inhyrda, efter sopgubbarnas massavhopp i somras.

Peder Murell är en av renhållarna som står med en protestbanderoll. I gruppen finns killar som jobbat på Reno Norden. Andra, som Peder, kommer från Liselotte Lööf – den andra av stadens två stora avfallsentreprenörer.

Om en dryg månad åker Liselotte Lööf ut. De anställda är uppsagda sedan länge. Peder Murell säger:

– Vi har slagits mot lönesänkningar i 20 år nu. Varje gång staden upphandlar blir vi uppsagda och får söka om jobben hos den nya entreprenören. Varje gång är det våra villkor som ska försämras, så att anbuden kan pressas.

– Nästan alla gubbar på Reno Norden har slutat. Den 1 oktober är vi borta också. Då har Stockholms förlorat 150 rutinerade sopgubbar. Det kommer att bli kaos. Det är trist att staden och politikerna inte fattar hur det är att köra sopor i Stockholm.

Både Murell och många andra renhållare ger samma beskrivning: Ingen kör hushållsavfall för att det roligt. Man jobbar snabbt och effektivt för det funnits morötter. Betinget. Att man går hem när man är klar. Och ett ackord som gjort att mycket arbete också inneburit en bra lön.

Lönenivån väckte debatt

Under sommaren skapade sopgubbarnas vilda strejk rubriker i flera veckor. Lönen – nivån – blev en het debattfråga. Är det rimligt att personer som kör avfall tjänar 10 000 mer än ett vårdbiträde?

I Stockholm har miljöarbetarna haft samma lönesystem i decennier. Det är en form av ackord där antalet hämtställen, kärl eller säckar, steg, trappor direkt påverkar lönen. Mer arbete innebär mer betalt.

På samma sätt får entreprenörerna betalt av Stockholms stad. Ju fler abonnenter och hämtställen desto mer ersättning. Sopgubbarna har kort sagt sett till att få en del av kakan.

När Stockholms stad drog i gång den senaste upphandlingen hamnade lönerna och sopgubbarnas arbetstider på nytt i fokus. Vinnarna – miljöföretagen Reno Norden och Suez – deklarerade båda att lönerna skulle sänkas. I Reno Norden, som blir stadens största entreprenör, skulle sopgubbarna dessutom få mer arbete.

Under våren samlades sopgubbarna till möten. Strategier diskuterades, precis som vid alla andra upphandlingar de senaste 20 åren. Miljöarbetarna har byggt upp en unik sammanhållning och styrka.

En del av styrkan har varit en speciell kunskap. Det handlar om nycklarna. Om enorma nyckelknippor som kan väga flera kilo. I praktiken är det ofta bara sopgubbarna som vet vilken nyckel som passar till vilket soprum. Något fungerande märkningssystem har inte funnits.

Stockholms stad har länge försökt tvinga sopgubbarna att lämna ifrån sig kunskapen, som blivit ett förhandlingsvapen.

Nyckelinventering

På försommaren tog Reno Norden ett drastiskt steg. Man skickade ut särskilda kontrollanter som skulle åka med i sopbilarna och notera vilken nyckel som passade till vilket soprum.

Det blev droppen. Reno Nordens sopgubbar la ner arbetet i protest. Exakt vad som hände sedan är parterna inte överens om. Miljöarbetarna anser att de blev avskedade på grått papper. Arbetsledarna tog ifrån dem nycklarna och gubbarna gick sedan och tömde sina klädskåp.

Möjligen insåg företaget att man agerat förhastat. Det normala vid olovliga stridsåtgärder är att arbetsgivaren först går till Arbetsdomstolen och sedan vidtar åtgärder.

Reno Norden gick snabbt ut med att det var ett missförstånd. Ingen var sparkad. Sopgubbarna hade anställningarna kvar. Om de återupptog arbetet.

Dagarna som följde blev dramatiska. Sopgubbarna på Liselotte Lööf la ner arbetet i sympati. Sopgubbarna på Reno Norden skickade över en lista till företaget med krav som måste uppfyllas – om renhållarna skulle återgå i tjänst.

I överläggningarna backade miljöarbetarna på flera punkter. Man erbjöd sig att gå ner fem procent i lön, men ackordssystemet – som också kallas poänglistan – måste bli kvar. Renhållarna sa också nej till mer jobb, fler hämtställen. Motiveringen var att gubbarna inte klarar högre belastning än i dag.

Förhandlingarna slutade med kollaps och massuppsägning. En majoritet av de anställda på Reno Norden sa upp sig själva i en samlad aktion. Sopgubbarna på Liselotte Lööf återupptog arbetet och jobbar nu tiden ut. Till den 30 september.

– Ingen av oss kommer att söka jobb hos Reno Norden eller på Suez med de villkor de erbjuder. Det är stora driftstörningar redan nu. I oktober blir det kaos, säger en anställd på Liselotte Lööf.

Under hösten väntar efterspelet. Reno Norden stämde ett 50-tal sopgubbar inför Arbetsdomstolen (AD), med krav på minst 5 000 kronor i skadestånd från var och en. Även Transport är stämt som fackförbund.

Olovlig strejk

Den 14 juli avgjordes första ronden i AD. Domstolen slog fast att strejken var olovlig och att miljöarbetarna skulle återuppta arbetet.

Nästa rond genomförs troligen den 2 oktober. Då ska AD ta ställning i skadeståndsfrågan. Fast processen kantas av frågetecken.

  • Skjuts den upp? Transport har genom sin ”advokatbyrå” LO-TCO Rättsskydd begärt anstånd. En dag räcker inte menar den fackliga sidan.
  • Hur länge strejkade sopgubbarna egentligen? Redan den 12 juli sa de flesta upp sig. Om en anställd inte jobbar under sin uppsägningstid, strejkar han eller hon då?
  • Ett 30-tal renhållare sjukskrev sig i samband med strejken. En del har skickat in läkarintyg. Gäller de? Var sjukskrivningarna och massuppsägningen i sig olovliga stridsåtgärder?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.