Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Sultan Salimovic och hans taxiverksamhet har varit en följetong både i facket och i medierna. Tre av hans bolag har gått i konkurs de senaste åren.

I början av oktober dömdes han till åtta månaders fängelse för grovt skattebrott och bokföringsbrott i Nyköpings tingsrätt. Han fick också näringsförbud i tre år.

Domen har inte vunnit laga kraft än och Sultan Salimovic vill inte svara på om han tänker överklaga.

Klart är i vart fall att Sultans familj klivit in i taxi- och färdtjänstbranschen. Hans 38-åriga hustru och 20-åriga dotter står som styrelseledamot respektive suppleant i K-holms vård och omsorg.

I Västrafiks senaste upphandling av färdtjänst vann bolaget kontrakt för totalt 16 bilar i Lidköping, Uddevalla och Vänersborg. Avtalet börjar gälla i juni 2018 och gäller så kallad avropstrafik.

Det innebär att ersättning bara betalas ut till bolaget när bilarna bokas för färdtjänst, sjukresor eller andra samhällsbetalda körningar. Upplägget bygger normalt på att chaufförerna tar även privatkörningar.

Katrineholms vård och omsorg skickade också in anbud vid Hallandstrafikens upphandling. Den 28 september kom tilldelningsbeslutet. I Halmstad och Kungsbacka får bolaget färdtjänstavtal värda totalt 39 miljoner kronor.

I Sörmland har Transports Nyköpingsavdelning lagt ner hundratals timmar på att hjälpa chaufförer som kört för Sultan Salimovic. Förarna har haft stora problem med löner, arbetstider, arbetsmiljö och bristfälliga bilar.

På västkusten befarar facket att Sultan finns med i bakgrunden i hustruns bolag.

– Vi misstänker ju att det råder ett bulvanförhållande. Men det är svårt att bevisa och för de offentliga upphandlarna är det ett dilemma. De har strikta regler som måste följas, säger ombudsman Lennart Sköld.

Transportarbetaren har sökt Sultans Salimovics hustru, utan framgång. Enligt Transportstyrelsen står hon som trafikansvarig i K-holms vård och omsorg och har avlagt de prov som krävs.

När Transportarbetaren frågar Sultan vilket roll han kommer att ha i bolaget säger han:

– Ingen alls. Du får ringa den som är ansvarig för bolaget, om du har frågor.

Det är ju din fru, kan du i så fall hälsa henne att jag försökt ringa…

– Det går inte. Jag är inte hemma.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jonas Lundberg, Taxi Kungsbacka.:
    18 oktober, 2017

    Detta förstör hela branschen. En bransch som redan ligger på marginalerna. Där man måste köra minst 200 tim/mån för att tjäna över 20 000 kr.
    Sveriges lägst betalda yrke om man räknar/arbetad timme blir än sämre med dessa bulvaner och bluffbolag.
    Låt han lösa det, men tacka ej ja till att köra för honom. Enda sättet för att han ska rensa bort sig själv, men uppstår väl i en ny upphandling i andra kommuner...
    Never ending story!

  2. Stefan ”Taxi-Chaufför i Katrineholm” Luukkonen:
    18 oktober, 2017

    Skamligt att det får fortsätta... Men inget får ju kosta idag. Kvaliten blir bara sämre och sämre. Tyvärr så tror jag att missnöjet kommer visa sig i kommande val.

  3. Thor.wikström:
    18 oktober, 2017

    Hallandstrafikens upphandling är ett stort skämt.

  4. Stefan Blomkvist:
    17 oktober, 2017

    Helt otroligt hur denne man och hans familj kan få bedriva verksamhet överhuvudtaget.

Lästips:

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.