Transports avtalsråd 10 oktober 2022.
Close
Transports förbundsordförande Tommy Wreeth talade till ett 60-tal deltagare på Transports första av fyra avtalsråd.
Close
Avtalsrörelsen

Startskott för Transports avtalsförhandlingar

Avtal. Ett 60-tal förtroendevalda från hela landet samlades på ett hotell utanför Arlanda för Transports första avtalsråd. Avtalskrav för åkeri, terminal och bensin diskuterades.

Förbundsordförande Tommy Wreeth inledde det två dagar långa avtalsrådet med att säga att när han lyssnar runt är det många som säger att det här kommer att bli den krångligaste och svåraste avtalsrörelsen någonsin. Arbetsgivaren lyfter den höga inflationen som skäl till att hålla lönerna nere och löntagarna vill ha reallöneökningar.

– Det som hörs bland en klar majoritet av medlemmarna är att högsta prioritet är en rejäl löneökning utifrån världsläget med hög inflation och prisökningar och räntehöjningar. På så sätt är ju den högsta prioriteringen redan avgjord i kommande avtalsrörelse. Sen ska vi givetvis processa fram ytterligare krav på avtalsråden, sa Tommy Wreeth.

Avtalsrådet är det första av fyra och förtroendevalda inom avtalen för åkeri, terminal, bensin och garage samt bilvård fanns på plats i en fullsatt sal på ett hotell några kilometer från Arlanda.

– Det här med avtalsråd gör att fler förtroendevalda är med och kommer med idéer och förslag på yrkanden. Ni har med er tankar från era arbetsplatser och det är jättebra. Det gör att vi blir relevanta för alla yrkesgrupper och inte bara för dem som skriker högst.

Det är ännu för tidigt att sia om det blir korta eller långa avtal. Och vad de faktiskt kommer att innehålla.

– Ska vi tro på motparten har det här landet gått åt helvete de senaste 20 åren. Så det vi ska göra nu är att hålla i och mejsla fram avtalskrav precis som vanligt. Hur det sedan ser ut när vi kommer i skarpt läge får vi se då. Kanske att inflationen gett med sig och då bör vi ha ett gynnsammare utgångsläge, sa Tommy Wreeth.

Vad säger arbetsgivarna?

Med på avtalsrådet fanns även representanter från motparten, arbetsgivarsidan. På plats fanns Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen och Hanna Ahlsén, förhandlingschef motor och drivmedel på Transportföretagen. De berättade om hur de ser på kommande avtalsrörelser ur ett makroperspektiv med fokus på inflation, kris och krig.

– Inflationen är betydligt högre än normalt och det ger en helt ny verklighet för oss att förhandla i. Jag tycker att det finns en medvetenhet hos de fackliga företrädarna om vikten av att vara återhållsamma så att inte företagen tappar konkurrenskraft. Men jag förstår också att det är skitsvårt att förklara det för medlemmarna som får allt dyrare levnadsomkostnader, sa Marcus Dahlsten.

Svenskt Näringsliv med sina 49 organisationer har klarat av att samordna sig. Klart är att de ställer sig bakom industrimärket.

– Hur LO kommer att samordna sig vet jag inte. Och jag sticker inte under stol med att jag är irriterad över LO:s katastrofdåliga ingångsjobb inför den här avtalsrörelsen. Att ha två olika regelverk, ett för dem som skrivit på huvudavtalet och ett för dem som står utanför, är att krångla till det oerhört för framför allt små företag. De har nog med att följa och förstå ett regelverk, sa Marcus Dahlsten.

Transport är ett av fackförbunden som inte ingår i det nya huvudavtalet som trädde i kraft den 1 oktober.

– Att vi sa nej till huvudavtalet handlar inte om att vi är emot omställning. Men det ser lite olika ut för våra medlemsgrupper än vad det gör för till exempel IF Metall. Och för oss kostade huvudavtalet mer än det smakade. Men man ska aldrig säga aldrig. Vi kanske ändrar oss, sa Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.