Close
"Politiker, skolor och miljöföretag måste ta sitt ansvar så att all tung trafik försvinner från landets skolgårdar", säger Peter Strålind.
Close

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Peter Söderlind vill stoppa all tung trafik på skolgårdar.
Peter Strålind vill stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Huvudskyddsombudet och fackligt-politiskt engagerade Peter Strålind på Prezero möter upp vid Skytteholmsskolan i Solna, norr om Stockholm. Han vill visa ett tidigare dåligt exempel som förvandlats till ett gott.

– Här backade sopbilen in över 100 meter på skolgården för att hämta wellpapp, plast och metall. Chauffören fick ringa efter vaktmästaren som gick bredvid och ledde föraren fram till soprummet för att ingen skulle bli påkörd, visar Peter Strålind.

Rektorn gav kalla handen till att flytta ut hämtningen från skolgården. Men vid ett tillfälle klev en elev ut från en port och var en hårsmån från att träffas av en backande sopbil.

– Vaktmästaren såg ingenting men sopgubben uppfattade en skymt i backspegeln och tvärstannade med hjärtat i halsgropen. Efter det vände rektorn och skolan byggde om en bod till den där stora röda förrådsbyggnaden, pekar Peter Strålind.

Överkörd i Kopparberg

Transportarbetareförbundets regionala skyddsombud har i åratal kämpat för att få stopp på olyckor och dödsfall med backande sopbilar. Hösten 2021 rapporterade Transportarbetaren om en man i 50-årsåldern som blivit påbackad och överkörd av en renhållare i Kopparberg. Tyvärr var han inte den första.

I början av 2000-talet kom fack, arbetsgivare och Arbetsmiljöverket överens om att backning inte är ett körsätt. Tunga fordon ska inte backa i tätbebyggda områden. Ändå sker det fortfarande runt om i landet.

Peter Strålind tar upp den händelse vid Brandbergsskolan i Haninge som fick hans bägare att rinna över. En ombyggnation pågick och mycket folk rörde sig i området.

– Enda sättet att hämta soporna var att köra utmed skolfasaden. Chauffören ser en pojke komma, men helt plötsligt är han inte kvar i backspegeln. Föraren tvärnitar, springer ut och ser att killen ramlat bakom bilen. Hur hade det kunnat sluta?

Peter Strålind dra efter andan. Med bister min snabbspolar han en lyft byggcontainer som tappades på en skolgård med lekande barn i Malmö och en distributionsförare i Rättvik som var ett ögonblick från att backa på en liten flicka.

– Företagets vd var helt uppriven och ringde mig.

Stopp för körning på skolgårdar

Tillbaka till Brandbergsskolan. Peter Strålind kom överens med Prezeros ledning om att stoppa all körning på skolgården. Miljöarbetarna fick dra kärlen manuellt, men ingen knorrade. Sedan kontaktade han sitt nätverk av skyddsombud på de stora miljöbolagen i Stockholms län för att alla skulle agera mot backning.

– Jag blev uppkallad till vår regionchef som sa: Du får obegränsat med tid bara vi kan lösa den här frågan på ett bra sätt och så rullade det i gång. Jag tog fram material från Transportstyrelsen. Polisrapporterna visade att ett stort antal olyckor eller dödsfall sker per år i landet med sopbilar inblandade.

Peter Strålind skrev en rapport om att få bort den tunga trafiken från skolgårdarna. Den har nu skickats ut på remiss till fem kommuner som visat intresse – Nykvarn, Vallentuna, Haninge, Huddinge och Tyresö. Stockholm har tackat nej, men Peter Strålind hoppas att politikerna där ska haka på framöver.

Svarstiden för kommunerna löper ut den 27 januari.

– Sedan får vi se om kommunpolitikerna inser allvaret. I dag faller frågan mellan stolarna, men både skolor, fastighetsbolag och miljöföretag måste ta sitt ansvar, säger Peter Strålind.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl:
    5 februari, 2023

    Självklart skall inga fordon behöva trafikera skolgårdar. Det är på vissa ställen problem för taxi som transporterar barn till och från skolor, fritids och korttidsboende.
    Många nybyggda områden är väldigt trånga där liten eller ingen hänsyn tagits för nyttotrafik.
    Bra att detta uppmärksammas.

  2. Christer Karlsson:
    24 januari, 2023

    Helt riktigt att de tar tag i detta. Ragn-Sells hade samma problem för många år sedan i Västerås. Där tyckte Rektorn på skolan att de kunde rita upp på skolgården där sopbilen körde. Då skulle barnen veta var de inte fick vara när sopbilen kom. Det fick de lägga ner omgående. Soprummen ska vara lätt åtkomliga från närmast väg. Sopbilar och annan lastbilstrafik ska inte in på skolgårdar.

  3. Björn Breivik:
    23 januari, 2023

    Bra jobbat!

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.