Storbranden påverkar trafiken

Den stora skogsbranden utanför Sala är fortfarande inte under kontroll. Flera vägar är avstängda och röken har spritt sig över stora områden.

Branden som har härjat sedan i torsdags fortsätter att sprida sig. Och den påverkar inte bara de boende i området.

På tisdagseftermiddagen var vägarna 756, 256, 681, 685 och 668 avstängda på vissa sträckor. Och den tjocka röken har spritt sig ända till Västerås, några mil söder om branden.

Anna Ryding, ombudsman på Transports avdelning 19 i Västerås, uppmanar yrkeschaufförer att inte köra i området.

– En chaufför ringde i morse och undrade om han var tvungen att köra på de här vägarna. Och jag sa att det kan du inte göra.

– Man måste följa polisens order och avspärrningar. Är det så att det blir något efterspel får man vända sig hit, till avdelningen.

Både avdelning 19 i Västerås och avdelning 88 i Borlänge har extra beredskap för medlemmar som har frågor om branden och hur till exempel fackets försäkringar kan vara till hjälp för den som drabbas.

Branden påverkar yrkestrafikanter på olika sätt. Vissa mer påtagligt än andra.

Lastbilschauffören Niclas Holmgren har arbetat med att köra vatten till brandbilarna sedan måndagsmorgonen när Transportarbetaren når honom på tisdagen.

– Jag har inte sovit en minut.

På tisdagseftermiddagen kör han vatten till brandbilarna vid Snyten utanför Norberg, som arbetar för att hindra branden från att sprida sig.

– Nu är det rätt lugnt här, men de är rädda att det ska blåsa upp igen. Så nu ska vi vattna på en begränsningslinje efter väg 256.

Själv bor Niklas Holmgren i Norberg, en ort som riskerar att drabbas av branden.

– Det känns inte bra att veta att området är hotat, men vi gör allt vad vi kan

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.