Två ordningsvakter som ska få nya löner.
Close
Väktare och ordningsvakter har ett nytt avtal som gäller till 31 maj 2025. (Arkivbild)
Close
Avtal 2023

Striden om ett nytt avtal för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Transport har fått frågor från medlemmar inom bevakningsbranschen som undrar varför man sa ja till medlarnas bud. Hade det inte varit bättre att strejka?

Magnus Thelander är central ombudsman på Transport och han var med och förhandlande fram avtalet för väktare och ordningsvakter. Här berättar han hur avtalet kom till, efter förhandlingar som inte kom framåt och varslet om strejk och om medlingen.

Magnus Thelander är central ombudsman på Transport.
Magnus Thelander. Foto Kristina Sjöberg

– När man inte kommer framåt i förhandlingarna med motparten utan det bara står och stampar. Då kan parterna sätta in konfliktvapen och varsla om strejk, lockout och andra åtgärder. Det var det som hände i förhandlingarna med Almega Säkerhetsföretagen. Vi kom ingenstans och såg ingen annan utväg, säger Magnus Thelander.

Parterna, Transport och Almega Säkerhetsföretagen, träffades under två tillfällen och två dagar vardera i maj. Krav stöttes och blöttes men ingen sida var nöjd med den andra sidans förslag.

– Vi upplevde det som att arbetsgivaren benhårt höll sig fast i ”märket”. De hade också ett förslag om lokala överenskommelser av tarifferna och det förslaget tyckte vi var helt ogenomtänkt.

Från Transports håll arbetade de intensivt med att få till en premie för erfarenhet och tid i yrket. Och det sa arbetsgivaren nej till.

– Arbetsgivaren ville inte riskera att alla fick del av en sådan premie. Det skulle enligt dem kunna innebära att anställda som jobbat länge och som ändå inte gör ett bra jobb skulle få del av premien. Men om de har anställda som jobbat i flera år och som de anser gör ett dåligt arbete så kanske de har ett annat problem. Kanske behöver den anställde stöd och hjälp för att göra ett bättre jobb? Det är kanske arbetsgivarens ledarskap som brister?

Då parterna inte lyckades komma fram till en gemensam lösning så la Transport ett varsel i två steg. Fösta steget handlade bland annat om övertidsblockader och stopp för nyanställningar och det andra steget om strejk på vissa flygplatser samt på Ringhals kärnkraftverk.

– När ett konfliktvarsel läggs så beslutar Medlingsinstitutet om att gå in och medla. Medlare utses och det här är inget man kan välja att delta i eller inte. Det får man bara ställa upp på.

Under överläggningarna med medlarna la Transport fram sina krav och argumenterade för dem och Almega Säkerhetsföretagen gjorde samma sak för sina krav. Efter många och långa sittningar kom ett medlarbud. Då är det dags för parterna, var för sig, att säga ja eller nej till budet.

– Medlarbud är ett paket. Medlarna godtar inte att varken vi eller arbetsgivaren ändrar något i paketet. Vi i förhandlingsdelegationen tittade på det som medlarna lagt fram. Och vi hade faktiskt fått framgång på våra tre prioriterade krav. Även om det inte är nivåer att jubla över så har vi ändå fått principen på plats. Principen att bli premierad efter fem år i yrket. Principen att få en till dag på sig innan ett nytt schema börjar gälla och en satsning på ingångslönerna som inte bekostas av tarifferna. Så vi valde att säga ja till budet.

Hur fungerar det med 100-lappen som man ska få efter fem år i yrket?

– Alla får ökningarna i tarifferna. Och den som jobbat fem eller fler år i yrket får dessutom ett påslag 100 kronor per månad eller 60 öre per timme. Om du har mer än fem år hos din nuvarande arbetsgivare ska du få påslaget automatiskt. Om du har mer än fem års branscherfarenhet, men har varit mindre än fem år hos din nuvarande arbetsgivare, är det viktigt att snarast anmäla att man har rätt till påslaget till arbetsgivaren. Du ska i det fallet också kunna styrka att du har fem eller fler år i yrket. Det förtjänar också att nämnas att medlemmar som har varit riktigt länge i branschen fortfarande kan ha rätt till liknande tillägg, som har funnits tidigare i avtalet. Får du problem med något av detta, vänder du dig snarast till din fackklubb eller till din avdelning.

Hur hittar medlemmarna information om det nya bevaknings- och säkerhetsavtalet?

Vi skickade ut ett mejl till berörda medlemmar som vi har e-postadress till. Det gjorde vi i tisdags sent på eftermiddagen (den 4 juli reds. anm). I det mejlet finns bland annat medlarbudet med alla ändringar och nya grundlöner och en tabell som jag gjort för att tydliggöra alla ändringar i ob och andra tillägg.

Och vad svarar du på frågan om det var rätt att säga ja till medlarbudet?

– Eftersom vi fick framgång i våra krav och i och med det principerna på plats tordes vi i förhandlingsdelegationen inte säga nej till budet. Vi ville inte riskera att medlarna till exempel hade återkommit med ett sämre och mer arbetsgivarvänligt bud. Rätt eller fel? Svårt att veta, om man inte kan spå framtiden. Avtalet är acceptabelt. Men som Tommy Wreeth säger – nöjd det är man aldrig, säger Magnus Thelander och tillägger:

– Det här visar hur viktiga alla medlemmar är. De som gjorde sig redo för konflikt och därmed bidrog till att vi fick stöd och tryck i förhandlingarna. Även om det inte blev strid så är det viktigt att vara rustad för strid. Om man vill bevara freden.

Läs mer om avtalet

30 juni 2023

Nytt avtal klart för bevakningsbranschen

Läs mer om konflikten

2023-06-01

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

2023-06-15

Transport varslar om strejk på flygplatser

”Vi hade gärna fortsatt förhandlingarna”

”Vi är taggade och villiga att kämpa!”

2023-06-16

Medlare utsedda i avtalstvist
Väktare om varslet: ”Ett nödvändigt ont”

2023-06-20

Transport – ”Avarn kartlägger fackligt medlemskap”

2023-06-21

Övertidsblockad uppskjuten på medlarnas begäran

2023-06-22

Medling fortsätter nästa vecka

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jessica:
    10 juli, 2023

    Jag betalar inte 6000 kr om året i fackavgift för att transport ska fega ur förhandlingar. Ni som förhandlar borde komma ut i verkligheten och se hur vi har det. Önskar jag lagt fackavgiften på något vettigare!

Lästips:

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Väktarprofil dömd till fängelse för grov misshandel

Bevakning. En väktare i norra Sverige har dömts till 1 år och 9 månaders fängelse för grov misshandel.

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.