SusanFoto: Fredrik Sandin Carlsonna Gideonsson, LO. Foto: Fredrik Sandin Carlson
Close
Nyvald LO-ordförande. Susanna Gideonsson möter pressen efter dagens digitala kongress.
Close

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

I dag blev det klart. LO:s ledning för kommande fyraårsperiod valdes enligt valberedningens förslag till punkt och pricka.

– Min övertygelse är att det är tillsammans vi är starka. För att ta kampen för bättre villkor måste vi stå enande. Det är inget jag som ny ordförande kan fixa ensam, sa Susanna Gidensson i sitt tal på kongressen, efter att hon just utsetts till ny ordförande.

Och hon talade om kampen för trygga anställningar, en sjukförsäkring värd namnet, medlemsvärvning och om vikten av stärkt arbetslöshetsförsäkring. Och om allas lika värde och det nya uppdragets viktigaste utgångspunkt: medlemmarnas förtroende.

– Vi är inget politiskt parti, men vi har mängder av politiska krav. Kamrater, nu kör vi! sa Susanna Gideonsson.

Hennes företrädare Karl-Petter Thorwaldssons uppdrag har bland annat varit att göra LO mer synligt. Hennes blir i högre grad att ena ett delvis splittrat LO i  frågor som las, avtalsrörelsen och trygghets- och omställningsfrågor.

– Vi har varit oeniga till och från många gånger genom historien, en skillnad mot tidigare är att diskussionen i dag mer förs i medier i stället för i slutna rum. Vi måste prata ihop oss, de olika förbunden, samtidigt som vi står inför många utmaningar, sa Susanna Gideonsson på en presskonferens efter kongressen.

En enig fackföreningsrörelse och ökad jämlikhet i samhället, också globalt. Det är prioriteringar som hon lyfte i sitt första anförande på den nya posten. Och att fokus ligger på full sysselsättning:

– Att alla har ett jobb och en inkomst som det går att leva på är en grundpelare i bygget av det jämlika samhället.

Samtidigt framhöll Susanna Gideonsson direkt att hon inte kan redovisa någon linje för LO kommande kongressperiod – först måste hon tala med de andra i LO:s ledning, styrelsen och de förtroendevalda:

– Alla uppdrag som förtroendevald är lika fina för mig. Jag har ställt mig frågan ”varför just jag?”. Men jag har landat i att det är okej, kanske till och med bra, att ställa sig den frågan. Och jag har också landat i att jag är trygg i att förvalta ert förtroende.

Tidig Transportmedlem

För sex år sedan, i maj 2014, valdes Susanna Gideonsson till ordförande för Handels. Men hon har hunnit med två andra fack inom LO-familjen, Kommunal och Transport. Redan på sommarlovet före sjuan började hon som tidningsbud och hon gick med i Transport som 14-åring.

På presskonferensen efter dagens kongress fick hon flera frågor om Transports uteslutning av en medlem som är aktiv kommunpolitiker för Sverigedemokraterna, en fråga om är aktuell i Stockholms tingsrätt. Susanna Gideonsson svarade att det är en fråga som de enskilda förbunden äger, det är inte LO:s sak att sätta regler. Men hon var också tydlig: Sverigedemokraternas politik är oförenlig med fackets värdegrund.

Susanna Gideonsson sitter också i Socialdemokraternas verkställande utskott och har sedan förra året haft ordförandeposten i det europeiska handelsfacket, UNI Europa Handel.

Enig kongress

LO-ledning
Lisa Bengtsson, Torbjörn Johansson (omvald) och Therese Guovelin (omvald) i LO:s nya ledning.

Även övriga val vid dagens LO-kongressen gick helt enligt den eniga valberedningens förslag. Till förste vice ordförande valdes Therese Guovelin, från Hotell- och restaurangfacket. Också Torbjörn Johansson fick förnyat förtroende som avtalssekreterare, för en tredje kongressperiod.

Ny på posten som andre vice ordförande är Lisa Bengtsson, som närmast kommer från Kommunal, men också har många år i Transport bakom sig. I sitt tacktal talade hon om insikten hon fick som 19-åring och anställd på bensinstation – insikt om vilken skillnad det gör att organisera sig och hålla ihop.

Vid kongressen på måndagen utsågs också LO:s styrelse för kommande fyraårsperiod. Ordinarie från Transport är förbundsordförande Tommy Wreeth. Förste suppleant är förbundssekreterare Lars Mikaelsson, andre suppleant är Anna Ryding och tredje är avtalssekreterare Peter Winstén.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per Olof Lundin:
    25 juni, 2020

    Man blir inte alltid glad ! "Turken"

Lästips:

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.