Arbetsdomstolens entré
Close
Tidningen Lag & Avtal har gått igenom de vister om uppsägningar och avsked som avgjorts i Arbetsdomstolen de senaste tolv månaderna. (GENREBILD)
Close

Svårt vinna om uppsägningar i AD

Arbetsrätt. I bara två av tio mål lyckades fackförbund framgångsrikt försvara medlemmar som sagts upp. Det visar en genomgång tidningen Lag & Avtal gjort av det senaste årets domar i Arbetsdomstolen.

En av de tvister som Lag & Avtal tar upp är fallet där Transport stämt Foodora i Arbetsdomstolen (AD). Fallet, som Transportarbetaren flera gånger skrivit om, rörde vem som var att betrakta som ett matbuds rätta arbetsgivare.

Transportarbetareförbundet såg det som principiellt viktigt att få arbetstagarbegreppet prövat rättsligt.

Kan plattformsföretag undvika arbetsgivaransvar genom att använda så kallade egenanställningsföretag? Svaret i AD:s dom var att den anställde var bemanningsanställd. Och att han borde förstått arrangemanget då han hade anställningsavtal med Pay Salary och var uthyrd till Foodora.

Att facket förlorade ett sådant här mål är inte ovanligt, tvärtom. I bara två fall de senaste tolv månaderna gick det att få rätt i domstolen när det gäller uppsägningsärenden.

I båda dessa fall spelade vittnen en stor roll för AD:s bedömning. Men också i flera andra fall spelade vittnen en stor roll.

I ett av målen fick ett vittne avgörande betydelse. Han vittnade om grovt hot mot en kollega, vilket lett till avsked för en gruvarbetare. Tillsammans med den utsatte arbetskamratens berättelse konstaterade AD att avskedet var berättigat.

Ingen grund för uppsägning

Ett av fallen där arbetsgivarparten förlorat rör en anställd hos Polisen. Hon arbetade som operatör, en civil tjänst, men stängdes först av och sades senare upp på grund av att hon inte klarade säkerhetsklassningen.

Ett tjugotal vittnen var kallade till domstolen, men trots att hälften vittnade för Polisen slår domstolen fast att det inte gick att visa att uppsägningen var motiverad.

AD resonerar kring att det kunde finnas material som är sekretessbelagt, och som arbetsgivaren inte visat i rätten. Men det räcker inte med att hänvisa till säkerhetsklassning för att säga upp någon. Det måste framgå vad det är för säkerhetsrisker det handlar om i det enskilda fallet, här umgänge med kriminella och slagningar i Polisens register.

Ett annat fall där arbetsgivaren förlorade rör en butiksanställd som avskedats på grund av misskötsamhet. Enligt arbetsgivaren maskade den anställda kvinnan, uppträdde ohövligt mot kunder, slarvade med att gallra ut gamla varor, gick nio minuter för tidigt vid ett tillfälle, med mera.

Domstolen konstaterar att ord står mot ord men att anklagelserna i de flesta fall inte går att styrka. Och att det dessutom funnits konflikter mellan de anställda i butiken. Arbetsgivaren hade inte rätt att avskeda kvinnan och det fanns inte ens saklig grund för uppsägning, slår AD fast.

Vitt skilda mål

Skälen som arbetsgivare angett vid uppsägningar varierar stort, visar Lag & Avtals genomgång av domar.

Några av de fall där AD dömt att uppsägning eller avsked var berättigat:

  • Grovt åsidosättande av åliggande mot arbetsgivaren: Målare som var studieledig under flera år för studier på fredagar (kunde inte visa vare sig resultat eller annat än ofullständiga intyg från en bekants firma).
  • Omfattades av undantag i lagen om anställningsskydd (LAS): Anställd som också tillhörde ledningen på städbolag (ägde 50 procent av aktierna).
  • Följde inte arbetsgivarens order/föreskrifter, allvarligt brott mot åliggande: Lagerarbetare som vägrade bära munskydd under pandemin då han betraktade det som skadligt för hälsan (kunde inte visa läkarintyg).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Matbuds-mopeder

Kontroller avslöjar utbrett fusk bland matbudsföretag

Matbud. Nio av tio kontrollerade företag som erbjuder matleveranser måste betala mer skatt. Skatteverkets riktade insats har upptäckt oredovisade intäkter, momsfusk och bristande bokföring – och utnyttjande av människor.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.