Krönika

Tänk på vändskivan, vändskivan, VÄNDSKIVAN!

Davids krönika. Vändskiva, va fan e de? Undrar den som inte jobbar med lastbilar. Jo det är den där plattan på dragbilen som påhängsvagnen (trailern) och många vanliga släp sitter fast i och vilar på. Den är nästan rund, har ett spår och en koppling i mitten och i den sitter trailern fast med en liten, men rätt stark tapp.

Varför nu denna upplysning om en detalj på fordonet? Jo det gäller vinterföret och alla olyckorna med just den här typen av ekipage.

Trafikverket har som bekant minskat sitt engagemang för vinterväghållningen till ett absolut minimum och ofta mindre än så. Oavsett snöstormar och blixthalka ser man alltför sällan några salt och plogbilar ute på de stora vägarna – i vart fall inte förrän alla redan kört fast.

Det är ungefär som med sjukvården som är bland Europas mest underbemannade. Där överläkare och sjukhusledningar mer eller mindre börjat anklaga folk för att de är sjuka i stället för att kräva större resurser.

Men jobbskatteavdragen, störst för de rikaste, kostar staten 144 miljarder varje år. Plus socbidragen till medelklassen i form av Rot och Rut, en lika stor utgift som hela rättsväsendet inklusive polisen tillsammans. Då blir det inte mycket över till livsavgörande insatser, som sjukvård och halkbekämpning.

Men så detta med vändskivor (det handlar alltså inte om skaldjurskalas med lustiga små hattar). Sorgebarnen i vintertrafiken är trailerekipagen. De får sladd och ”jackknifar” så att bilen till slut vrider sig, åker baklänges tryckt mot trailern och i bästa fall hamnar i diket.

Jag brukar tänka att med bra däck och bra bromsar klarar man det mesta. Men en sak till är viktig: att minst en gång i veckan smörja vändskivan. Många, ja de flesta, dragbilar jag ser gå utan trailer har stålblanka eller, gud förbjude, rostiga vändskivor.

Kopplar de sedan en fullastad trailer på låt säga 30 ton så blir friktionen mot vändskivan enorm. Är det då halt ute och det börjar glida så upphör styrförmågan och ekipaget blir helt stelt.

Jag är rätt säker på att det här är anledningen till att trailerekipagen ibland ligger tätt som vårens vitsippor i dikena när det börjat snöa.

Så kära vänner på vägen, smörj vändskivor och vändkransar på bil och släp. Jag vet att det hänt dödsolyckor för att folk inte gjort det. Detta är minst lika viktigt som att ha koll på däck och bromsar!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Hans johansen:
    4 mars, 2023

    David Ericsson det va det sannaste jag hört på mkt länge mkt bra förklarat du har satt hugget på diken om tröööga dragbilsekipage som blir livsfarliga utan lilla fettet på skivan det finns där av en anledning.. att framföras säkert..Tack för dessa ord hoppas fler läser detta ..

    Hans 38 år i vägens betjänt som chaffis

  2. Per Thomson:
    2 mars, 2022

    Bra skrivet av en riktig Proffs med stor erfarenhet och som har en hel del 'tänk' kring det fordon han framför.
    Tack för en fin artikel!

  3. Johan Granlund:
    1 mars, 2022

    Kul att Transportarbetaren har läst min krönika från 2013 i Svensk Åkeritidning 'Så kan bra vinterfett förebygga olyckor på ishal väg'. ;)

  4. Tomas Eriksson:
    1 mars, 2022

    Det var det mest sanna inlägg jag läst på länge

  5. arimyr stoltenberg:
    27 februari, 2022

    kloka ord men dagens förare är mest ratthållare utan teknisk förståelse och utan intresse förutom att ta selfies i olika varianter

Lästips:

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Trafikverket gör en ny piruett!

Davids krönika. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

”Vi måste jappa han!”

Klass. ”Du brur, du vet vi måste jappa han!” är ord man kan höra på hemresan från jobbet i pendeltågsvagnen. Dock inte på väg till jobbet för då är de inte vakna ”gangsta”-gängen. (Och ”jappa” betyder mörda.) De här grabbarna har ordförråd som en treåring och kommer helt säkert från något av de ”utsatta områdena”.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Ica-handlarna tjänar storkovan

Svenska Hem. Den 8 november 1905 öppnade under stort tumult och pressuppbåd en liten matbutik vid Stureplan i Stockholm. Kvinnornas Andelsförening Svenska Hem var en kvinnlig kooperation som startades i protest mot livsmedelshandelns matfusk och lurendrejeri. Den ägdes av kvinnor och endast kvinnor fick handla i butiken.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.

Trött på hänsynslösa förare!

Insändare. Jag bor efter vägen i Bergvik, en liten by i Gävleborg. Just nu leder de om E4 på en väg med bitvis 40 kilometer i timmen som hastighetsbegränsning. Tyvärr är det inte många lastbilar och personbilar som respekterar hastigheten.

Storebror ser dig

Ledare. Rubriken syftar på ett uttryck lånat från George Orwells roman 1984. En roman som handlar om hur ett övergripande övervakningssystem håller medborgarna i schack. En dystopi som publicerades 1949 och som känns mer och mer aktuell.

Sjukförsäkring
Doctor physician consulting with male patients in hospital exam room. Men's health concept.

Försämra inte sjukförsäkringen!

Debatt. Nyligen presenterades förslag på kraftiga försämringar av sjukförsäkringen – och SD-regeringen tar nu förslagen vidare. Detta trots att regeringsunderlagets största parti, Sverigedemokraterna, lovat att inga försämringar skulle göras i sjukförsäkringen när de ingick Tidöavtalet.

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Det våras för demokratin

Ledare. Jag vet inte om fler tidningsmakare märker att det blir allt svårare att få komma in på arbetsplatser för att göra reportage. Att få människor att ställa upp på intervjuer. Inte ens som anonyma ibland.

I väntan på en plan – så ställer Transportsverige om

Debatt. I januari 2027 ska en utredare föreslå hur svensk klimatpolitik ska utformas. Då är EU:s bindande 2030-mål nära i tid, och bommar vi det måste vi köpa utsläppsrätter eller betala EU-böter; miljarder som vi borde använda i svensk ekonomi. Målet är kumulativt; ökar utsläppen nu måste de minska ännu mer sen.