Close
Thord Backman har fått livränta som täcker hans förluster efter chefens mobbning och uppsägningen.
Close

Trakasserat och sparkat skyddsombud får upprättelse

Miljöarbetare. Chefens trakasserier skadade Thord Backman för livet. Mobbningen som han utsatts för orsakade en arbetsskada, konstaterar Försäkringskassan. Efter mer än fem år får han nu livränta som täcker upp för hans ekonomiska förlust.

– Jag mådde skit. Men beslutet från Försäkringskassan är som att vinna på lotto … tre gånger samma dag, säger Thord Backman.

En januaridag 2015 berättade han sin historia för Transportarbetaren. Vi möttes i ett snöigt Norrbotten, i hans villa i Alvik, en by utanför Luleå. Med mycket papper och två före detta kollegor till hjälp beskrev han hur det gick till när han fick sparken efter 36 år i sopbilen. Och att avskedet till slut kostade Luleås kommunala renhållningsbolag 370 000 kronor. Plus sociala avgifter och advokatarvode.

Som skyddsombud hade Thord Backman påtalat missförhållanden både när det gäller den fysiska och den psykiska arbetsmiljön. Efter flera års trakasserier av vd:n, som kunde skrika ut sina anklagelser bland personalen i lunchrummet, blev Thord Backman avskedad. Transport protesterade, men den centrala förhandlingen dröjde. Med hjälp av en advokat fick han en uppgörelse som gav närmare 400 000 kronor.

I april 2020 är det telefonen som gäller. Thord Backman har hunnit fylla 61 och han berättar gärna fortsättningen på sin historia. Ömsom glad över det senaste beskedet – ömsom ledsen över den tunga vägen dit.

Efter trakasserierna och uppgörelsen med sin forna arbetsgivare har Thord Backman inte varit i skick att söka eller börja på ett nytt jobb. För att få sin försörjning har han träffat läkare, psykologer, fysioterapeuter, försäkringskassehandläggare, arbetsförmedlare … Det värsta var nog när förtroendeläkaren från Försäkringskassan föreslog honom att ”öppna ett hönseri” för då kunde han styra sina arbetstider själv.

Anita Wallstedt. Foto: Lucas Lundberg

Han sökte upp Anita Wallstedt, en av grundarna av Organisationen mot mobbning. Den kontakten har hållit honom uppe, och hon har fört hans talan.

Efter hennes insatser beviljades Thord Backman sjukersättning (tidigare förtidspension) för några år sedan. Hon fortsatte sedan kampen för hans upprättelse, och den 25 februari meddelade Försäkringskassan sitt beslut:

”Försäkringskassan godkänner dina psykiska besvär i form av depression som en arbetsskada …”

Efter en precisering av livräntan, det vill säga hur mycket pengar han får för de år som har gått och hur mycket han får per månad framöver, fortsätter beslutet:

”… (det) framkommer att det som har orsakat din sjukdom är att du blivit utsatt för långvarig mobbning, kränkande särbehandling, social utstötning och trakasserier av din arbetsgivare. Det har fortgått i över tio år.”

– Ett unikt beslut och jag är urlycklig, säger Anita Wallstedt om Försäkringskassans besked.

Nästa steg är att söka pengar från Afa försäkringar, som försäkrar alla som jobbar hos en arbetsgivare med kollektivtal. I och med Försäkringskassans klassning som arbetsskada kan det bli pengar för utlägg och ersättning för inkomstförluster.

– Anita hade gjort en likvärdig resa själv, berättar Thord Backman. Men då stod hon helt ensam, hon hade ingen Anita som kunde hjälpa till.

Ett av alla hennes tips till Thord Backman var att söka upp Arbets- och miljömedicinskt centrum i Umeå. Där utreddes han under två hela dagar, och utlåtandet lade grund för processen hos Försäkringskassan. En annan viktig del var intyget från en läkare inom psykiatrin i hemstaden.

– Utan Anita hade jag varit rökt. Hon hade koll på allting och skrev till myndigheter när handlingar kom bort.

Livräntan ger honom till att börja med flera hundra tusen retroaktivt. Men från de pengarna ska allt han fått från Försäkringskassan och a-kassan räknas av, och skatt ska betalas in. Thord Backman får också från och med nu en  inkomst som baseras på vad han skulle ha tjänat om han hade fortsatt på jobbet och fått den gällande lönen.

– Människor utsätts för brottsliga handlingar när de mobbas på jobbet, säger Anita Wallstedt. Jag har pratat med över 800 drabbade sedan vi startade organisationen för elva år sedan. Ett fåtal kan komma tillbaka till arbetslivet.

Mobbad? Gör så här

Anita Wallstedt på Organisationen mot mobbning har många utförliga och detaljerade tips till den som råkar ut för kränkande särbehandling på jobbet. Hon har listor på alla dokument som behövs för att Försäkringskassan ska kunna bedöma om trakasserierna har orsakat en arbetsskada. Du hittar länken här.

Anita Wallstedts tio viktiga punkter att börja med om du ska driva frågan:

  1. Dokumentera allt som händer på arbetsplatsen. Anteckna datum och vilka arbetskamrater som kan ha varit vittne till trakasserier och påhopp, förtal och lögner. Be vittnena att föra anteckningar.
  2. Kontakta facket och begär att ditt skyddsombud larmar Arbetsmiljöverket.
  3. Prata direkt med högsta chefen.
  4. Var inte ensam när du träffar cheferna. Spela in alla möten.
  5. Skriv en arbetsskadeanmälan. Blankett finns hos Försäkringskassan eller facket.
  6. Ta kontakt med din läkare angående din ohälsa och orsakerna till den. Tala med psykolog eller kurator. Be läkare och psykologer om intyg som dokumenterar allt som styrker din arbetsskada.
  7. Om facket inte stöttar dig ska du kontakta en jurist. Ditt ombud ska söka rättshjälp för dig.
  8. Begär att få ut din personalakt från personalkontoret.
  9. Be din läkare skriva en remiss till arbets- och miljömedicin som bedömer sambandet mellan din arbetssituation och diagnos.
  10. Se till att du, och en stödperson, får vara med på eventuella förhandlingar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Enok enoksson:
    17 april, 2020

    Hur kunde en central förhandling dröja så i dtt sådabt ärende så han fick ta hjälp av den här kvinnan? Han var ju medlem. Vad ska vi betala medlemsavgift för när vi i slutänden ändå inte får den hjälp vi behöver.

  2. Nermin Pudic:
    15 april, 2020

    Vi är flera som undrar vad som hände med mobbare {chefen]?

Lästips:

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.