Kriget i Ukraina

Transport driver på för besked om arbete i hamnar

Hamn. Transport vill ha ett kraftfullt ställningstagande från regeringen om hur ryska fartyg ska hanteras i svenska hamnar. Nästa vecka ska förbundsstyrelsen ha möte – kommer inget besked kan blockad bli aktuellt.

Fack och arbetsgivare uppmanade gemensamt regeringen att besluta hur ryska och ryskägda fartyg ska hanteras i Sveriges hamnar för över en vecka sedan.

– Situationen är allvarlig, och vi är överens. Staten behöver gå in och tala om vad som gäller, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Många stuveriarbetare inom förbundet är upprörda över att behöva hantera gods från ryska och ryskkontrollerade fartyg. Arbetsmarknadens båda parter, Svenska Transportarbetareförbundet och Sveriges hamnar, vill se ett stopp för hantering av fartyg med kopplingar till Ryssland.

Transports ordförande uttrycker frustration över uteblivit agerande från ansvarig minister, Tomas Eneroth (S). På dagen tre veckor efter den ryska invasionen av Ukraina sökte Wreeth i går, torsdag, åter kontakt med Eneroth.

Frågan ska diskuteras på förbundsstyrelsens möte på tisdag, den 22 mars.

– Vi kommer då att titta på åtgärder, vilket också innefattar blockad, om vi inte fått besked, säger Tommy Wreeth.

Varsel om blockad

Det andra facket som organiserar i vissa svenska hamnar, Svenska Hamnarbetarförbundet, beslutade på torsdagen att inleda den blockad de tidigare hotat med. Hamnarbetarförbundet varslade i går arbetsgivarorganisationen och Medlingsinstitutet om att en blockad kommer att genomföras.

Blockaden innefattar fartyg till och från Ryssland, fartyg med ryskt gods och ryskägda fartyg. Stridsåtgärderna betyder att allt lossnings- och lastningsarbete, bogsering och förtöjning av dessa fartyg innefattas i blockaden. Med arbetsmarknadens konfliktregler betyder det att Hamnarbetarförbundets blockad träder i kraft måndagen den 28 mars.

– Men om vi hamnar i en situation där fartyg är på väg innan dess kan vi bli nödgade att ta stridsåtgärderna i kraft tidigare, säger Erik Helgeson, vice ordförande i Hamnarbetarförbundet, till SVT Nyheter.

Komplex fråga

Hanteringen av ryskkontrollerade fartyg och ryskt gods är en kontroversiell fråga – och komplex. I flera fall som medierna uppmärksammat de senaste dagarna är det också oklart om stuveriarbetare direkt berörs.

Det gäller exempelvis det stora tankfartyg med flygplansbränsle, som anställda från BP tankade ur i Gävle hamn. Det nära 200 meter långa fartyget anlände fulltankat från St Petersburg, med en kapacitet att frakta 50 000 ton olja. Fartyget är Liberiaflaggat och ägs av ett rederi i Dubai, men efterforskningar visar att det ryska rederiet Sovcomflot finns i toppen av ägandekedjan. Någon laglig möjlighet att förhindra fartyget att anlöpa Gävle hamn finns inte, uppger Fredrik Svedbom, vd för hamnen, till Dagens Nyheter.

Det finns en EU-resolution om att unionens länder ska sluta ta emot ryska och ryskkontrollerade fartyg. Några länder har redan stoppat ryska fartyg från att anlöpa. Både Transportarbetareförbundet och Sveriges Hamnar ställer sig bakom intentionen i Europaparlamentets resolution,  att alla restriktioner bör ske EU-gemensamt. Men båda parterna har också kritiserat regeringens långsamhet, och vill se ett svenskt direktiv om stopp för att ta emot ryska fartyg i svenska hamnar. Nu.

Fotnot: På söndag, den 20 mars, medverkar Transports förbundsordförande Tommy Wreeth i SVT:s Agenda för att diskutera sanktioner mot Ryssland.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.