Reklamutdelarna är ofta anställda av franchiseföretag som jobbar direkt för Svensk direktreklam. Foto: John Antonsson
Close
Reklamutdelarna är ofta anställda av franchiseföretag som jobbar direkt för Svensk direktreklam.
Close

Transport förlorade om reklamlöner i domstol

Arbetsrätt. 3 200 sorterade exemplar i timmen är enligt Arbetsdomstolen en normal prestation. Det innebär 53 ibladade reklambilagor i minuten.

– Sammantaget känns det som att vi har ett avtal vi inte kan stå upp för, säger Transports centrala ombudsman Jerker Nilsson.

Transport mötte motparten Almega i Arbetsdomstolen (AD) i november förra året. Men vägen till rättssalen hade varit lång. Den började för flera år seden när några medlemmar i Skåne framförde klagomål till Transports Malmöavdelning.

När domstolen till slut godtog att Almega ska få 640 000 kronor i rättegångskostnader från Transport är det på grund av att rättsprocessen varit lång och att man har haft haft flera muntliga förhandlingar. Arbetsgivarparten har också kritiserat Transport för att ha ändrat yrkanden under tidens gång.

Men nu finns domen och domstolen har sagt sitt.

På arbetsgivarens linje

Den ena delen handlar om ifall bilburna reklamutdelare som fått reklamen körd hem till sig ska få betalt för resan till utdelningsdistriktet. Där går domstolen på arbetsgivarens linje. Två domare meddelade sig skiljaktiga och ville gå på Transports linje och ge utdelarna lön från att de körde hemifrån.

Den andra frågan är lite snårigare. Grunden i kollektivavtalet för reklamutdelare är att den som delar ut och sorterar reklam får ackordslön. Dels för hur många exemplar som sorteras men också för hur många exemplar som delas ut. Den som anser att lönen blir för låg kan kräva tidmätning och garantilön.

Transport anser att det sätt arbetsgivaren mätt är felaktigt. I den mätningen har de kommit fram till att det är en normalprestation att sortera 3 200 exemplar i timmen.

– Det är som att mäta ett 100-meterslopp och sedan multiplicera det med 421 för att få fram hur lång tid det tar att springa ett maraton, säger Transports centrala ombudsman Jerker Nilsson.

Analysera domen

Transports plan är att gå tillbaka och analysera domen. Eter det kommer förbundet eventuellt kalla till sig arbetsgivarorganisationen Almega till samtal.

– Vi ska se om vi kan bättra på avtalet i kommande avtalsförhandlingar, annars får vi se hur vi går till väga, säger han.

Tidigare har reklamutdelarjobbet främst utförts av barn, men det blir allt vanligare att nyanlända har jobbet. Jerker Nilsson berättar att många föräldrar fortfarande hör av sig till facket om avtalet.

– Det är föräldrar som hjälper barnen som sedan får sin första lön. Då kontaktar föräldrarna oss och frågar: hur kan ni ha ett sånt avtal. Det känns kanske som att kollektivavtalen är en stämpel att det är seriöst. Sedan visar det sig att avtalet knappt är värt vatten, då tar de flesta föräldrar barnen därifrån. Kvar jobbar bara de som inte har något annat val.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    25 februari, 2022

    Ackordslön borde vara förbjudet, det är något facket borde sträva efter.Som anställd skall man ha betalt för all arbetstid.Man skall inte ha ett fast pris på att utföra ett visst arbete.Ackordslön är något som gynnar arbetsgivaren och missgynnar den anställde.Detta är något alla behöver upplysas om.Det är sällan som den anställde tjänar på ackordslön i längden för tjänar den anställde för mycket så ändras förutsättningarna för ackordet det är min erfarenhet.

Lästips:

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.

"Resultaten pekar på att nästan varje chaufför förlorar cirka 30 000 kronor i lön per år. Det är väldigt mycket pengar", säger Viktor Petrov.

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

Hallå där!
LO:s kulturpris 2024 till Transports Malmöavdelning 12.

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.