Close
Johan Duvskog, Malmö, och avdelningsordförande Kenneth Pettersson, Malmö.
Close
LAS

Transport i protestaktion vid LO-kongress

Arbetsrätt. "Vi behöver trygghet i våra jobb – inte skickas på kurs när vi fått sparken". Så stod det på flygblad som folk från flera Transportavdelningar delade ut utanför Folkets hus i Stockholm på måndagsförmiddagen. Där pågick incheckning för ombud till LO:s kongress.

Från Malmö i söder och Göteborg i väst kom det Transportmedlemmar för att protestera mot LO:s omsvängning i LAS-frågan.

Kritiken mot försämringar i arbetsrätten, LAS, har varit hård från Transportarbetareförbundets sida. Till skillnad från majoriteten av LO:s förbund har Transport också valt att ställa sig utanför huvudavtalet i den så kallade LAS-uppgörelsen

Keddy Blidberg, slamsugare i Göteborg och Freddy Welle, ordförande för Göteborgs åkerisektion står vid Folkets hus vid Norra Bantorget och delar ut flygblad, tillsammans med ett 20-tal andra protesterande.

Keddy Blidberg slamsugare i Göteborg och och Freddy Welle, ordförande för åkerisektionen i Göteborg. Foto: Justina Öster

Keddy Blidberg:

– Vi behöver trygghet på jobbet nu och inte om 40 år. Kompisarna på jobbet är inte så glada över detta, säger han.

Freddy Welle säger:
– Tanken att protestera kom från Göteborgsavdelningen, sedan hakade flera andra på och då kom vi överens om att protestera här utanför. Vi måste agera mot det här. LAS är den sista tryggheten vi har kvar och nu ska de pilla på den med, säger han.

Inför öppnandet av den andra delen av LO:s 29:e kongress i Stockholms Folkets hus var det också många från Transports avdelningar i Stockholm, Göteborg och Malmö på plats utanför, förutom de röstberättigade ombuden inne på själva kongressen. De visade tydligt sin inställning, både på t-shirts och flygblad med inledningsorden: ”LO ska arbeta för mer anställningstrygghet – LO ska driva arbetarpolitik i Socialdemokraterna – inte legitimera deras vilsna borgerliga kompromisspolitik som förstör den svenska politiken.”

Miljöarbetaren Peter Strålind, från Stockholmsavdelningen står nära vägen och vinkar varje gång en sopbil kör förbi. Han oroas över förändringarna

– Det är skönt att vara här. Jag är förhandlingsombud på jobbet och det dyker upp frågor om LAS nästan varje dag, säger han.

Två medlemmar i Kommunal, som är kongressombud kommer ut ur Folkets hus.

– Vilken tur att ni kom. Jag har redan fått era flygblad.

Protesten är inte planerad av Transport, men flera förbundsanställda fanns på plats.

– Protesten ligger i linje med förbundsstyrelsens beslut. Det är bra att de visar sitt missnöje, säger Magnus Falk, samhällspolitisk chef på Transport.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Göran Kärrman:
    5 december, 2021

    Strålande!

  2. Ingemar E L Göransson:
    3 december, 2021

    Tack kamrater!

  3. Göran Cederfjärd:
    3 december, 2021

    Härligt att se att VI inte står med kepsen i hand och tackar och bugar när det politiska verktyget med LO:s goda minne kör över arbetarna på golvet.

  4. Peter Jansson:
    29 november, 2021

    Det är meningslöst att protestera för det är de som har kapitalet som bestämmer villkoren.Det kommer att bli allt vanligare med bemanningsföretag för att enkelt kunna byta ut personalen till billigare alternativ utan att de anställd kan göra någonting åt det.Det är i alla fall min tro om den framtida arbetsmarknaden med erfarenhet av att jag har varit egen åkare och jag har även arbetat som anställd.Som enskild individ gäller det att ha den kompetensen som efterfrågas av arbetsgivarna och som inte enkelt kan ersättas av vem som helst.

Lästips:

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.