Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.
Close
Tommy Wreeth, förbundsordförande Tranport, berättar om kraven som utväxlats mellan Transport och Transportföretagen där Transport kräver 5,5 procent i löneökning.
Close

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Under två dagar träffades Transports och Transportföretagens delegationer ute på Djurönäset utanför Stockholm. Första dagen ägnades åt framtidsspaningar och inspirationsföreläsningar. Tya, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, och Tina Thörner, framgångsrik svensk kartläsare inom rally, fanns på plats för att sätta fart på tankarna.

– Vi pratade om utmaningar och problem som branschen står inför. Till exempel förarbristen. Vi är rätt överens om problembilden och de utmaningar vi har, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Lika överens är nog inte motparterna om kraven som utväxlades under andra dagen. Transport kräver en löneökning på 5,5 procent och ett fast engångbelopp på 5 726 kronor. Engångbeloppet är beräknat på prolongeringen under förra avtalsperioden. Då alla löntagare fick vänta sju månader på löneökning. För transportavtalet var varje månad värd 818 kronor; 7 x 818 blir 5 726 kronor. Transportarbetareförbundet har också föreslagit ett ettårigt avtal.

– Motparten håller fast vid det de tidigare sagt, att de ställer sig bakom märket och att de vill se ett engångsbelopp likt den tyska modellen. I den tyska lösningen var engångbeloppet skattefritt och det kräver även vi att det ska vara, säger Tommy Wreeth.

Vid den här första sittningen utbytte parterna krav och det fanns möjlighet att förklara hur man menar och ställa frågor till varandra. Själva förhandlandet kommer i nästa steg.

– Vi har nya sittningar på kanslinivå månadsskiftet januari/februari. De faktiska förhandlingarna påbörjas sedan under andra halvan av mars månad. Det är då vi ser hur långt ifrån, eller nära, vi står varandra, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Abdullah mahpdallah:
    16 februari, 2023

    Håller med många nedan! Ob-tilläggen är skrattretande. Det måste ni försöka ordna till. Se till att få igenom 10-20 kr höjning i alla fall.

  2. Bengt Svensson:
    9 februari, 2023

    Arbetstidsförkortningen för nattarbete är ju en skam, en minut per arbetad ob timma. Det borde ligga på 3-5 minuter minst. Sen ob-tilläggen är ruggigt låga för oss terminalarbetare!

  3. Fjärris:
    26 januari, 2023

    Hur kommer det bli för oss som har bytt jobb efter att avtalet blev klart vid förra förhandlingen? Ska min nuvarande arbetsgivare stå för engångsavgiften eller kommer den hamna på den förra? Eller hamnar man mellan stolarna på något sätt?

  4. Kristina Sjöberg:
    27 januari, 2023

    Våra yrkande berör det avtal vi har för avsikt att teckna då det nuvarande avtalet går ut. Så det vi kommer överens om i ett nytt avtal berör tiden från och med avtalets tecknade och innebär att det är nuvarande arbetsgivare som står för löneökningar och dylikt.

    Hälsningar
    Peter Winstén ,Transports avtalssekreterare

  5. Mattias Lind:
    24 januari, 2023

    Varför förhandla så sent?
    Nya avtalet ska väl vara på plats första april. Då är det rätt passande att börja förhandla under andra halvan av mars, ett stort skämt.
    Innebär nog att vi inte får höjda löner direkt utan någon form av retroaktiv höjning. Srejkvarslet borde läggas i mitten av mars istället och kräva ännu högre löneökningar, främst kraftigt högre ob och risktillägg då vi är en kraftigt utsatt arbetsgrupp med ökande olyckor och dödsfall bland våra kollegor. Men samhället nyttjar oss som kanonmat på frontlinjen. Hur många kan sköta sina jobb om inte vi sköter våra.....trots det anses vi inte som samhällsviktiga.
    Hoppas att förbundet kan ställa upp för oss på botten den här gången.
    Backa inte på kraven!

  6. Peter Jansson:
    22 januari, 2023

    När jag arbetade som anställd så kunde jag arbeta 13-14 timmar på ett arbetspass utan att få någon övertidsersättning. De flesta anser att arbetar man längre än 8 timmar så är det övertidsersättning man skall ha så enkelt är det. Låga löner och långa arbetspass på dygnets alla timmar och på årets alla dagar vid till exempel livsmedelstransporter till butiker är inte något som lockar dagens arbetskraft. Överallt i samhället är det tillgång och efterfrågan som avgör vilken nivå lönen hamnar på, men inte när det gäller chaufför där man i många år har sagt att det är brist på chaufförer, men ingen vill betala bättre än avtalslönen. För egen del är jag en frisk och vital pensionär på 56 år så jag hade mycket väl kunnat tänka mig att börja arbeta igen för en lön på t.ex. 100000 kr/månad och arbete 6 timmar per dag/5 vardagar i veckan. Lönerna för lastbilschaufför måste höjas för att höja statusen på yrket och attrahera dagens arbetskraft då lönerna har släpat efter övriga löner på arbetsmarknaden.

  7. Svenne:
    22 januari, 2023

    OB-tillägget för nattarbetare måste ses över då det är väldigt lågt. Även arbetstidsförkortningen är inte mycket för nattarbetare. Hoppas det blir ändring på det.
    Många på mitt nattpass går hem vissa dagar i förtid då dom inte orkar vara kvar alla timmar. Det behöver bli fler fördelar med att jobba nätter. Framför allt mer vila och ledigt.
    Sen har många jobbat i branschen 10-15 år. Det borde vara bättre löneökningar för en anställd som varit dedikerad så pass länge.

  8. Peter:
    20 januari, 2023

    Återigen för dåligt, vi har hamnat längre å längre efter i löneutvecklingen än andra branscher i flera år, är det dessutom stor brist på chaufförer som det varit i flera år borde löneutvecklingen ta ordentlig fart.

  9. Sture Ek:
    19 januari, 2023

    Det återstår att se hur mycket det blir och förhoppningsvis så viker sig inte transport.
    Det har blivit dyrt med allting och lönen har aldrig följt med i utvecklingen.

  10. Patrik:
    19 januari, 2023

    En rejäl lönesänkning !
    Trodde att det skulle matcha inflationen bättre.
    Man blir besviken.

Lästips:

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.