Transport lämnar finska Nordea
Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.
– Flyttar Nordea från Sverige så flyttar vi från Nordea, kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth. Nu kommer vi att verkställa det beslut som förbundets styrelse fattade i juni.
Nordea har sedan tidigt i våras utrett en flytt från Sverige. Skälet är att regeringen då aviserade att avgifterna till den så kallade resolutionsreserven skulle höjas. Det handlar om avgifter som bankerna betalar till statskassan. Pengarna ska, enligt regeringen, användas för att skydda vanliga skattebetalare för kostnader vid en framtida finanskris.
Regeringen har sedan dess mildrar sitt förslag, men Nordea kommer ändå fram till att Finland är en bättre bas för banken. Där hamnar den under Europeiska centralbankens översyn, i stället för att lyda under svenska regler.
– Det kommer att innebära något lägre resolutionsavgifter, säger vd:n Casper von Koskull, enligt TT.
Banken skriver i ett pressmeddelande att det ur kundernas perspektiv inte blir några ”förändringar i vår dagliga verksamhet”.
Transport har, liksom LO-facken Kommunal och Handels, deklarerat att förbundet kommer att lämna Nordea om huvudkontoret flyttar. Frågan har också diskuterats på LO:s styrelsemöte efter sommaren, då Transport drev linjen att centralorganisationen borde avsluta affärerna med Nordea.
– Jag kommer att ta upp frågan igen nu på måndag, säger Tommy Wreeth. För LO:s del handlar det om mycket pengar som finns placerade hos Nordea.
När det gäller Transport ligger dock inte kapitalförvaltningen där. Däremot anlitar fackförbundet Nordea för det månatliga flödet av medlemsavgifterna. På ett års sikt hanterar Nordea mellan 240 och 250 miljoner kronor för Transports räkning.
– Nu startar vi processen för att byta bank, men det är inte hundra procent klart var vi hamnar än, säger Tommy Wreeth.