Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.

– Flyttar Nordea från Sverige så flyttar vi från Nordea, kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth. Nu kommer vi att verkställa det beslut som förbundets styrelse fattade i juni.

Nordea har sedan tidigt i våras utrett en flytt från Sverige. Skälet är att regeringen då aviserade att avgifterna till den så kallade resolutionsreserven skulle höjas. Det handlar om avgifter som bankerna betalar till statskassan. Pengarna ska, enligt regeringen, användas för att skydda vanliga skattebetalare för kostnader vid en framtida finanskris.

Regeringen har sedan dess mildrar sitt förslag, men Nordea kommer ändå fram till att Finland är en bättre bas för banken. Där hamnar den under Europeiska centralbankens översyn, i stället för att lyda under svenska regler.

– Det kommer att innebära något lägre resolutionsavgifter, säger vd:n Casper von Koskull, enligt TT.

Banken skriver i ett pressmeddelande att det ur kundernas perspektiv inte blir några ”förändringar i vår dagliga verksamhet”.

Transport har, liksom LO-facken Kommunal och Handels, deklarerat att förbundet kommer att lämna Nordea om huvudkontoret flyttar. Frågan har också diskuterats på LO:s styrelsemöte efter sommaren, då Transport drev linjen att centralorganisationen borde avsluta affärerna med Nordea.

– Jag kommer att ta upp frågan igen nu på måndag, säger Tommy Wreeth. För LO:s del handlar det om mycket pengar som finns placerade hos Nordea.

När det gäller Transport ligger dock inte kapitalförvaltningen där. Däremot anlitar fackförbundet Nordea för det månatliga flödet av medlemsavgifterna. På ett års sikt hanterar Nordea mellan 240 och 250 miljoner kronor för Transports räkning.

– Nu startar vi processen för att byta bank, men det är inte hundra procent klart var vi hamnar än, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Martti:
    8 september, 2017

    Inte för att jag har nått emot finnar....men rent utsagt för på ren svenska för jävligt gjort av Nordea!!

  2. Helena G:
    7 september, 2017

    Snälla Transport, byt då till Handelsbanken. Det vore mkt uppskattat. :-)

  3. Mikael Rolf:
    7 september, 2017

    Hejdå, Nordea. Duger inte Sverige åt er, så ska inte min familjs pengar sponsra er verksamhet något mer. 5 st kunder mindre direkt och många fler när övriga i släkten ska uppmanas göra det samma.

  4. Lennart:
    7 september, 2017

    Dom andra bankerna kommer ju att göra likadant för att konkuransen mellan bankerna skall bli likvärdig, så att skifta bank hjälper nog inte i längden om man inte kan hitta en liten nischad bank som ser till kunden istället för kapitalet.

  5. olle:
    6 september, 2017

    Tycker att alla ska lämna Nordea.

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Kristina Sjöberg

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Industrifacken säger nej till 7,7 procent i treårigt avtal

Avtal 2025. Arbetsgivarna inom industrin har godkänt ett medlingsbud på en 7,7-procentig löneökning på 36 månader. Facken inom industrin säger nej och kallar budet oacceptabelt.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gig-jobb På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.