Close
Nya krimcenter mot brottslighet i arbetslivet ska bland annat kontrollera brottslighet på väg.
Close

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

A-krim. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Arbetsmiljöverket, Polismyndigheten och Skatteverket har fått i uppdrag att bygga upp regionala center mot arbetslivskriminalitet, så kallade a-krimcenter. De ska hålla till i samma lokaler som polisens regionala underrättelsecenter, som redan arbetar mot organiserad brottslighet. Syftet är att samla experter från olika myndigheter på samma ställe för att få bättre koll på hur det står till på arbetsplatserna inom respektive region.

Centrumen kommer att rikta in sig på att göra gemensamma kontroller av branscher där risken för brott är som störst. Dit hör transportbranschen, avfallshantering och bilvård.

Den långa raden av underentreprenörer inom transport- och byggsektorn pekas av Arbetsmiljöverket ut som en riskfaktor för dåliga arbetsvillkor, farlig arbetsmiljö, låg eller svart lön, ekonomiskt fiffel och oschyst konkurrens. Ytterligare en risk är okvalificerade arbetsuppgifter som inom bilrekonditionering och städning, förklarar den samordnande myndigheten Arbetsmiljöverket.

Förutom farlig arbetsmiljö räknar myndigheterna vid sina kontroller med att upptäcka svart arbetskraft, människor som saknar arbetstillstånd och är utsatta för exploatering och människohandel, skriver Arbetsmiljöverket i ett pressmeddelande

Men tanken med a-krimcentrumen är också att få till samtal med arbetsgivare om exempelvis rutiner för att upptäcka oseriösa underleverantörer och hur man skapar en säkrare arbetsmiljö. Liksom att samverka med branscherna, arbetsgivarorganisationer och fack.

De första två a-krimcentrumen har startat, berättar Arne Alfredsson som är chef för Arbetsmiljöverkets avdelning för myndighetsgemensam kontroll. De övriga fem ska vara på plats senast den 31 december 2023.

– Men ambitionen är att starta dem så fort det går, säger han

Det blir ett centrum i varje polisregion, Uppsala, Stockholm, Örebro, Norrköping och Malmö. Norrköping och Uppsala kan stå närmast på tur.

– En särskild satsning mot organiserad brottslighet har redan varit i gång ett tiotal år. Nu får vi ett fördjupat samarbete och kan identifiera vilka branscher och arbetsplatser som är aktuella för besök, säger Arne Alfredsson.

Kommer centrumen att samarbeta med facket vid kontrollerna?

– Facken får inte automatiskt tillträde till arbetsplatserna vi besöker, men det kan förekomma att vi kontaktar fackliga representanter och informerar om vad vi sett. Det är viktigt att alla hjälps åt.

Arne Alfredsson berättar om särskilda kontroller inom byggsektorn. Planerar ni några insatser inom transportbranschen?

– Där gör vi redan kontroller, men jag vill inte berätta om när och hur eftersom vi vill komma oanmälda och se hur verkligheten ser ut.

Malin Leo Leander är verksamhetsexpert vid polisens sekretariat för myndighetssamverkan. Hon berättar om ”ganska regelbundna” kontroller av bilvård, rekonditionering och bilverkstäder.

– Där hittar vi ganska ofta oegentligheter. Brottslighet på väg kontrollerar vi regelbundet och vi vill utveckla vår samverkan med trafikpolisen. Transporter inbegriper ett brett spektrum av verksamheter att granska och avfall har vi haft ögonen på en längre tid.

Chaufförer som ligger ute på vägen brukar ha ögonen med sig. Kan de vända sig direkt till ett lokalt a-krimcenter med tips?

– Tips är jättevärdefulla. De kan kontakta polisen via polisen.se. Gå till Tipsa polisen via webben eller telefon 114 14 så vidarebefodrar vi, säger Malin Leo Leander.

Någon direktbrevlåda finns inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    10 januari, 2023

    Det förekommer antagligen mycket mer svartarbete och illegal utländsk arbetskraft än vad svenska myndigheter kan föreställa sig.Som chaufför i Sverige behöver man kunna göra sig förstådd på engelska då man aldrig vet vad det är för arbetskraft du träffar på hos företagen runt om i landet och de pratar ofta engelska eller andra utländska språk.

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.