Debatt

Transportköpare – ta ert ansvar!

Debatt. Stora delar av mobilitetspaketet har nu implementerats i Sverige, det som skulle vara åkeribranschens stora räddning. Det skulle bli konkurrensneutralitet, och svenska löner skulle gälla för utländska chaufförer som kör cabotage i Sverige. Detta är något som branschen kämpat för länge, men vad blir resultatet?

Utstationering: Från första dagen ska utländska chaufförer som kör cabotage i Sverige registreras i ett IMI-register, som vi i Transport ej har tillgång till. Dokumentet/beviset på anmäld utstationering ska finnas i hytten vid en kontroll, annars utfärdas en sanktionsavgift. Detta är jättebra, men lön och andra villkor då? Det skulle väl vara svenska löner som gällde när man körde här? Nej, troligen har chauffören hemlandets minimilöner, eller lite till med traktamenten. Det krävs alltså i dag att det utländska åkeriet har tecknat ett utstationeringsavtal eller svenskt kollektivavtal med Transport för att säkerställa att förarna har rätt lön, för minimilönen i Sverige är som ni alla vet noll kronor.

I mina ögon är det dags att transportköparna ställer krav på sina underentreprenörer om att det ska finnas ett tecknat kollektivavtal med Transport, för att dra sitt strå till stacken för en schyst åkerinäring med lika löner och villkor för alla, oavsett nationalitet. I Transports Ordning och redaverksamhet har vi flera gånger sett hur utländska aktörer kör linjetrafik här, med Sverige som utgångspunkt. Våra stora transportköpare låter detta pågå och bidrar därmed till lönedumpning. Man skyltar med sina fina policyer och I-ways och svär sig fria från ansvaret. Transportköparna har ju faktiskt inget att förlora på att man kräver kollektiv- eller utstationeringsavtal. Det man däremot kan råka illa ut för är att man i det nya direktivet också har ansvar för att kontrollera att transporten är laglig. Den som inte kontrollerar att transporten är laglig kan få böter eller fängelse.

I de register vi kan få ta del av från Arbetsmiljöverket, gällande utstationerande företag och tjänstemottagare i Sverige, ser vi många stora välkända transportköpare, speditörer och även statliga bolag.

Jag har även fått se hur utstationerade chaufförer runt Torsvik i Jönköping vara inlåsta på terminalområden på helgerna, att man får bo i gamla uttjänta verkstadslokaler. Det har skrivits i media om att man ser chaufförer rota i containrar efter något matnyttigt. Detta är Sverige i dag.

Sverige måste komma till stånd med att säkerställa så att svenska löner gällera när man har utstationerade chaufförer som kör cabotage här. Vi måste även ha en ordentlig kontrollerande instans som säkerställer att regelverken följs. Och där borde rimligtvis Transportarbetareförbundet vara inblandade och kontrollera löner och andra villkor.

Är det dags att vi börjar prata om att allmängiltigförklara vårt utstationeringsavtal för att komma till bukt med problemen? Men vi ska heller inte glömma de svenska åkerierna som bidrar till en osund konkurrens. Genom att utan kollektivavtal utnyttja våra nysvenska chaufförer och utländska bemanningsföretag, genom vidriga anställningsförhållanden och med löner som är långt under vårt svenska transportavtal. Vi har vid ett flertal tillfällen fått hjälpa utländska chaufförer som råkat illa ut då de arbetat för just sådana här svenska aktörer. Blivit blåsta på lön, bemötta med våld från arbetsgivaren, fått göra enskilda överenskommelser där man bland annat förbinder sig att betala tillbaka arbetsgivaravgiften. Vi behöver inte sådana rötägg till arbetsgivare i Sverige!

Så även här gäller det för våra Transportköpare, ställ krav på kollektivavtal!

Det är människor vi pratar om, yrkeschaufförer som ska kunna leva på sina löner, anständiga arbetsvillkor och försäkringar. Inte leva som moderna slavar. Det handlar om människors lika värde och sund åkerinäring för alla.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

"Resultaten pekar på att nästan varje chaufför förlorar cirka 30 000 kronor i lön per år. Det är väldigt mycket pengar", säger Viktor Petrov.

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Anna Almqvist, LO-ekonom som skrivit rapporten Makteliten.

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

”Vi måste jappa han!”

Klass. ”Du brur, du vet vi måste jappa han!” är ord man kan höra på hemresan från jobbet i pendeltågsvagnen. Dock inte på väg till jobbet för då är de inte vakna ”gangsta”-gängen. (Och ”jappa” betyder mörda.) De här grabbarna har ordförråd som en treåring och kommer helt säkert från något av de ”utsatta områdena”.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Ica-handlarna tjänar storkovan

Svenska Hem. Den 8 november 1905 öppnade under stort tumult och pressuppbåd en liten matbutik vid Stureplan i Stockholm. Kvinnornas Andelsförening Svenska Hem var en kvinnlig kooperation som startades i protest mot livsmedelshandelns matfusk och lurendrejeri. Den ägdes av kvinnor och endast kvinnor fick handla i butiken.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.

Trött på hänsynslösa förare!

Insändare. Jag bor efter vägen i Bergvik, en liten by i Gävleborg. Just nu leder de om E4 på en väg med bitvis 40 kilometer i timmen som hastighetsbegränsning. Tyvärr är det inte många lastbilar och personbilar som respekterar hastigheten.

Storebror ser dig

Ledare. Rubriken syftar på ett uttryck lånat från George Orwells roman 1984. En roman som handlar om hur ett övergripande övervakningssystem håller medborgarna i schack. En dystopi som publicerades 1949 och som känns mer och mer aktuell.

Sjukförsäkring
Doctor physician consulting with male patients in hospital exam room. Men's health concept.

Försämra inte sjukförsäkringen!

Debatt. Nyligen presenterades förslag på kraftiga försämringar av sjukförsäkringen – och SD-regeringen tar nu förslagen vidare. Detta trots att regeringsunderlagets största parti, Sverigedemokraterna, lovat att inga försämringar skulle göras i sjukförsäkringen när de ingick Tidöavtalet.

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Det våras för demokratin

Ledare. Jag vet inte om fler tidningsmakare märker att det blir allt svårare att få komma in på arbetsplatser för att göra reportage. Att få människor att ställa upp på intervjuer. Inte ens som anonyma ibland.

I väntan på en plan – så ställer Transportsverige om

Debatt. I januari 2027 ska en utredare föreslå hur svensk klimatpolitik ska utformas. Då är EU:s bindande 2030-mål nära i tid, och bommar vi det måste vi köpa utsläppsrätter eller betala EU-böter; miljarder som vi borde använda i svensk ekonomi. Målet är kumulativt; ökar utsläppen nu måste de minska ännu mer sen.