Oleksander Mudryk vet exakt på vilken plats i den milslånga lastbilskön han befinner sig. Han kan köra ut och handla och komma tillbaka till sin plats i kön.
Close
Oleksander Mudryk vet exakt på vilken plats i den milslånga lastbilskön han befinner sig. Han kan köra ut och handla och komma tillbaka till sin plats i kön.
Close

Ukrainare stoppas av polska åkerier

Åkeri. Sedan den 6 november har polska åkare blockerat de tre viktigaste polsk-ukrainska gränsövergångarna. Polska åkare är rasande för att ukrainska åkerier får fritt tillträde till EU och erbjuder lägre fraktpriser.

Oleksander Mudryk är inne på sin tredje vecka i lastbilskön.
Oleksander Mudryk är inne på sin tredje vecka i lastbilskön. Foto: Tadeusz Rawa

Kön till gränsövergången i polska Dorohusk sträcker sig flera mil. De allra flesta lastbilarna är ukrainskregistrerade och många chaufförer är inne på tredje veckan av väntan. De protesterande polska åkarna släpper bara igenom militära leveranser, tankbilar med bränsle och humanitär hjälp. Av övriga lastbilar släpper de enbart igenom en eller två per timme.

En av de väntande chaufförerna heter Oleksander Mudryk, 45 år. Han och hans fru har ett litet åkeri i ukrainska staden Volodymyr, bara någon mil från den polska gränsen.

– En gång per dag kommer en humanitär organisation och ger alla en varm måltid. Det finns provisoriska toaletter uppställda vid vägen. Att tvätta sig? Det blir med våtservetter, berättar han.

Kön av lastbilar på väg till Ukraina är flera mil lång. Foto: Tadeusz Rawa
Kön av lastbilar på väg till Ukraina är flera mil lång.

Han säger att blockaden påverkar Ukrainas ekonomi negativt och därmed landets krigsansträngning.– Ok, vi har lägre löner och lägre skatter än i Polen och lite billigare diesel. Så vi kan erbjuda lägre fraktpriser. Det är ju en vanlig konkurrenssituation, eller hur? Och vi kör bara mellan Ukraina och EU-länderna, inget annat, påpekar Oleksander Mudryk.

Via gränsövergången i Dorohusk går en stor del av godstrafiken mellan Polen och Ukraina. Foto: Tadeusz Rawa
Via gränsövergången i Dorohusk går en stor del av godstrafiken mellan Polen och Ukraina. Foto: Tadeusz Rawa

I Dorohusk, vid uppfartsvägen till gränsövergången, står tre lastbilar och ett tiotal män, alla åkare. En av dem heter Paweł Okliński. Han äger ett åkeri med 25 lastbilar i östra Polen. Kriget i Ukraina förändrade hans verksamhet drastiskt.

– Först föll Ryssland och Belarus bort på grund av sanktioner. Sedan togs tillståndsystemet bort mellan Ukraina och EU, som ju tidigare hade givit oss en viss likvärdighet i transporterna mellan Polen och Ukraina, säger Paweł Okliński.

Dessa volontärer från den humanitära organisationen Heart to Heart i Rzeszów, i sydöstra Polen, ser till att alla väntande lastbilschaufförer få en varm måltid varje dag. Foto: Tadeusz Rawa
Dessa volontärer från den humanitära organisationen Heart to Heart i Rzeszów, i sydöstra Polen, ser till att alla väntande lastbilschaufförer få en varm måltid varje dag. Foto: Tadeusz Rawa

– Nu är vi helt utkonkurrerade från den ukrainska marknaden. Nyss fick jag ett telefonsamtal från en speditionsfirma i västra Sverige och de sa att sorry, men vi har en ukrainsk åkare som kan köra billigare, tillägger han.

Han menar också att de ukrainska åkarna tar körningar mellan EU-länder och kör cabotage inom dessa länder, vilket inte är tillåtet. Sådan trafik är svårtkontrollerad och ord står mot ord här.

– Vi vill framför allt ha tillbaka tillståndskvoter, säger Paweł Okliński.

Paweł Okliński tycker att de polska åkarna inte kan konkurrera med ukrainska på lika villkor. Foto: Tadeusz Rawa
Paweł Okliński tycker att de polska åkarna inte kan konkurrera med ukrainska på lika villkor. Foto: Tadeusz Rawa

En direktör i en speditionsfirma i norra Polen, som vill vara anonym, är kritisk mot blockaden.

– Polska åkerier har i decennier kört mellan Polen och EU-länder och mellan EU-länder. Nu får de smaka på liknande lågpriskonkurrens från de ukrainska åkarna. Det är mycket dubbelmoral med denna blockad, säger han.

Han menar också att den polska åkeribranschen, med uppåt 300 000 lastbilar i internationell trafik, har överinvesterat under tider med god konjunktur och har svårt att hantera kristider.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    12 december, 2023

    Nu visar de polska åkerierna sin rätta sida när de själva blir utkonkurrerade av åkerier med lägre kostnader än vad de själva har.När de polska åkerierna konkurrerade ut t.ex svenska åkerier i Sverige då hörde vi inget från de polska åkerierna om att det var orättvist när de konkurrerade ut mig och andra svenska åkare.Cabotage behöver förbjudas för att minska orättvis konkurrens och ett lands åkare borde enbart vara de som kör inrikes transporter i sitt eget land.Gränsöverskridande trafik borde enbart få ske mellan åkeriets hemland och mottagarland för att sedan återvända till sitt hemland med last eller tom från det landet godset har levererats.

Lästips:

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Davids krönika. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.