Uppseendeväckande dom om fridagar

Bussförare. Arbetsgivaren får förlägga fridagar på bortaort, det har Arbetsdomstolen beslutat. AD resonerar att förare kan ”uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid”. Uppseendeväckande, tycker Annett Olofsson på fackens juristbyrå.

Domen i tvisten mellan fackförbundet Kommunal på ena sidan och bussföretaget Bergkvarabuss och Sveriges Bussföretag på andra kom i förra veckan, vilket Transportarbetaren då berättade.

Den startade efter att flera chaufförer som kört beställningstrafik utanför Sverige fått fridagar utlagda i schemat, samtidigt som de befann sig på ”bortaort”. Kommunal anser att förarna har rätt till betalning för åtta timmars arbete alla dagar under utlandskörningen.

– Förarna kan inte fritt disponera sin tid på bortaort, man är ju inte hemma, anförde Annett Olofsson, jurist på fackets juristbyrå LO-TCO Rättskydd, under förhandlingen.

Nu är tvisten avgjord och AD slår fast att arbetsgivare får förlägga fridagar på när chaufförerna är utomlands på jobbresa och inte behöver köra just den dagen. Majoriteten av landets bussförare tillhör Kommunal, men ett hundratal busschaufförer är medlemmar i Transport och kan komma att påverkas av domen.

– Det här innebär en inskränkning av arbetstagarnas fritid. Konsekvensen av det här blir att de fridagar som arbetstagarna skulle haft hemma går bort när de är på bortaort, säger Annett Olofsson.

Domstolen resonerar att ”en skidintresserad person skulle till exempel mycket väl kunna tänkas uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid.”

Annett Olofsson tycker att AD för ett uppseendeväckande resonemang.

– Vi har argumenterat för att man inte kan disponera fritt över sin tid på bortaort medan AD resonerar att det inte är allmängiltigt eftersom att visa arbetstagare kan tycka att det är roligt att åka skidor, säger hon.

Domstolen har även avgjort hur avtalet ska tolkas när det handlar om enmansbetjänad buss samt vad som menas med ”faktiskt arbetad tid” för att avgöra om chauffören har rätt till ob-ersättning.

När det kommer till enmansbetjäning av bussar tolkar AD bussbranschavtalet på samma sätt som Kommunal. En buss anses vara enmansbetjänad även om det finns en guide eller bussvärd med ombord, något som arbetsgivarparten inte håller med om.

Domen har också tolkat av vad som menas med ”faktiskt arbetat tid” för att få ob-ersättning:

Kommunal anser att all tid som chauffören står till arbetsgivarens förfogande ska räkas som detta, vilket innefattar tid när en andrechaufför sitter med i bussen när kollegan kör. Arbetsgivarsidan hävdar i stället att endast en konkret utförd arbetsuppgift bara kan räknas som ”faktiskt arbetat tid” och alltså inte andrechaufförens utfyllnadstid.

Arbetsdomstolen tolkar inte bestämmelsen i avtalet lika brett som Kommunal, men anser att det ska räknas som ”faktiskt arbetat tid” även för andrechauffören som sitter bredvid.

I nästa del av tvisten ska ersättning för 19 förare avgöras utifrån domstolens tolkning. Den förhandlingen kommer att ske under 2020.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bjarne Rönngren:
    21 november, 2019

    Att arbetsgivarna binder ris om egen rygg och tror att de kan få större vinstmarginal då de snikar in på arbetstiden. Istället kommer Detta att leda till lägre anbud och de sämre arbetsförhållandena kommer att få bra personal att sluta.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.