Uppseendeväckande dom om fridagar
Bussförare. Arbetsgivaren får förlägga fridagar på bortaort, det har Arbetsdomstolen beslutat. AD resonerar att förare kan ”uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid”. Uppseendeväckande, tycker Annett Olofsson på fackens juristbyrå.
Domen i tvisten mellan fackförbundet Kommunal på ena sidan och bussföretaget Bergkvarabuss och Sveriges Bussföretag på andra kom i förra veckan, vilket Transportarbetaren då berättade.
Den startade efter att flera chaufförer som kört beställningstrafik utanför Sverige fått fridagar utlagda i schemat, samtidigt som de befann sig på ”bortaort”. Kommunal anser att förarna har rätt till betalning för åtta timmars arbete alla dagar under utlandskörningen.
– Förarna kan inte fritt disponera sin tid på bortaort, man är ju inte hemma, anförde Annett Olofsson, jurist på fackets juristbyrå LO-TCO Rättskydd, under förhandlingen.
Nu är tvisten avgjord och AD slår fast att arbetsgivare får förlägga fridagar på när chaufförerna är utomlands på jobbresa och inte behöver köra just den dagen. Majoriteten av landets bussförare tillhör Kommunal, men ett hundratal busschaufförer är medlemmar i Transport och kan komma att påverkas av domen.
– Det här innebär en inskränkning av arbetstagarnas fritid. Konsekvensen av det här blir att de fridagar som arbetstagarna skulle haft hemma går bort när de är på bortaort, säger Annett Olofsson.
Domstolen resonerar att ”en skidintresserad person skulle till exempel mycket väl kunna tänkas uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid.”
Annett Olofsson tycker att AD för ett uppseendeväckande resonemang.
– Vi har argumenterat för att man inte kan disponera fritt över sin tid på bortaort medan AD resonerar att det inte är allmängiltigt eftersom att visa arbetstagare kan tycka att det är roligt att åka skidor, säger hon.
Domstolen har även avgjort hur avtalet ska tolkas när det handlar om enmansbetjänad buss samt vad som menas med ”faktiskt arbetad tid” för att avgöra om chauffören har rätt till ob-ersättning.
När det kommer till enmansbetjäning av bussar tolkar AD bussbranschavtalet på samma sätt som Kommunal. En buss anses vara enmansbetjänad även om det finns en guide eller bussvärd med ombord, något som arbetsgivarparten inte håller med om.
Domen har också tolkat av vad som menas med ”faktiskt arbetat tid” för att få ob-ersättning:
Kommunal anser att all tid som chauffören står till arbetsgivarens förfogande ska räkas som detta, vilket innefattar tid när en andrechaufför sitter med i bussen när kollegan kör. Arbetsgivarsidan hävdar i stället att endast en konkret utförd arbetsuppgift bara kan räknas som ”faktiskt arbetat tid” och alltså inte andrechaufförens utfyllnadstid.
Arbetsdomstolen tolkar inte bestämmelsen i avtalet lika brett som Kommunal, men anser att det ska räknas som ”faktiskt arbetat tid” även för andrechauffören som sitter bredvid.
I nästa del av tvisten ska ersättning för 19 förare avgöras utifrån domstolens tolkning. Den förhandlingen kommer att ske under 2020.