Genrebild tidningsbud
Close
Tidningsbud är ofta utsatta för hot och våld. Bilden har ingenting med händelserna i artikeln att göra.
Close

Utdelning på natten stoppad efter överfall

Tidningsbud. Flera personer attackerade och misshandlade ett bud på utdelningsrunda i Angered i nordöstra Göteborg. Efter överfallet har distributionsbolaget VTD stoppat utdelningen nattetid resten av månaden.

Överfallet skedde tidigt på morgonen den 7 mars då tidningsbudet var ute på sin vanliga runda. I ett av trapphusen i Angered kände sig budet bevakat av flera personer, och blev enligt egen uppgift plötsligt attackerad.

Händelsen utreds av polis, och även av budets arbetsgivare tillsammans med Transport:

– Vi kommer utreda det här tillsammans med facket för att hitta en bra lösning, framför allt för våra distributörer. Deras arbetsmiljö ska vara trygg och säker, säger Annika Nyberg, vd på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) till Göteborgs-Posten.

Lindriga fysisk skador

Efter överfallet kunde tidnings­budet själv ta sig tillbaka till områdesfilialen, och blev därifrån skjutsad av sin chef till akuten. Budet klarade sig undan med lindriga fysiska skador.

– Det blir naturligtvis en psykisk påfrestning också. Hen är sjukskriven sedan dess, säger Annika Nyberg.

– Jag har inte hela händelseförloppet i detalj, men den första rapporten vi fick är att distributören upplevde att de hade span i en trappuppgång och inväntade hen. Men varför det sedan sker, om det var oprovocerat våld eller av ett skäl, det vet vi inte än, men det är polisanmält.

Blev inte av med något

VTD:s vd vill inte spekulera i om det rör sig om ett rånförsök: Tidningsbudet blev inte av med något under överfallet, men buden har ibland paket med sig och särskilt i vissa så kallade utsatta områden kan de som arbetar uppleva att risken är stor att bli bestulna, och att de där har en ”besvärligare situation”. Utifrån det gör distributionsbolaget riskanalyser.

Fack och arbetsgivare ska göra en helhetsbedömning och utifrån den se hur det går att minska riskerna för tidningsbuden. Den drabbade ska också få möjlighet att byta utdelningsrunda, till ett annat område. Andra tänkbara förändringar är omläggning av turer och personlarm.

Ingen utdelning nattetid

Som en direkt följd av överfallet den 7 mars är utdelningen av tidningar i Angered senarelagd under resten av månaden. Det blir ingen utdelning nattetid, men senast klockan 11 på förmiddagen ska prenumeranterna få sin morgontidning.

Göteborgs-Postens chefredaktör, Christofer Ahlqvist, beklagar det som inträffar:

– Först och främst är det förkastligt och fruktansvärt att någon ska behöva bli misshandlad medan den försöker utföra sitt arbete. Sedan är det också beklagligt att det här nu drabbar vissa läsare som får sin tidning senare på dagen och ur ett samhällsperspektiv är det problematiskt att den här konsekvensen slår mot specifika områden, säger han till ”sin” tidning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    26 mars, 2022

    Det finns ingen anledning att ha tidningsutdelning på nätterna, det är bättre att prenumeranterna lär sig läsa tidningen på nätet istället.Det är dags att sluta trycka tidningar på papper för miljöns skull och enbart bli digitala som det mesta i samhället.Dessutom är det perfekt för den som läser tidningen online att det går att förstora texten för de som ser dåligt.

Lästips:

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

”Jag vrider hela kroppen i stället för att vrida bara på huvudet när jag kör baklänges”, säger Adam Aliu, skyddsombud vid DB Schenker i Göteborg. Foto: Lars Soold

Här hålls arbetsskadorna i schack

Terminal. Schenker i Göteborg har gått från en bedrövlig arbetsmiljö till ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Genom att variera arbetsuppgifter och ändringar i paketflödet har arbetsskador och sjukdagar gått ned för utsatta truckförare.

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.