Åsa Alvetjärn går en yrkesutbildning för att få behörighet att köra tunga fordon.
Close
Åsa Alvetjärn går en yrkesutbildning för att få behörighet att köra tunga fordon.
Close
Åsas resa

Snökaos, och halka

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är del 3 av hennes berättelse om hur hennes resa går

På schemat idag - halkkörning. Åsa Alvetjärn rattar lastbil under Mikaels överseende.
På schemat i dag – halkkörning. Åsa Alvetjärn rattar lastbil under Mikaels överinseende. Foto: Privat

”Akta konerna, nej, nu dör någon därframme, kaputt, krasch-boom-bang” Mikael, tittar på mig och gapskrattar och lastbilen står på snedden och rakt över varenda kona vi skulle ha missat. ”Ooops…” Det sprakar till i walkie talkien.”Jaha, då ökar vi farten med 3 km och gör mindre utfall på ratten än innan”. ”Snälla kör på de små konerna”, ber Mikael och hans ögon lyser, men vi vågar inte. På schemat i dag, halkkörning på Stora Holm i Göteborg.

Morgonen

Alarmet plingar klockan 05.30, yrvaket sätter jag mig upp i sängen, sträcker på mig och drar bort gardinen för fönstret och gäspningen blir till ett stort gap. Men va f-n, SNÖ, massa snö. Igår var det +9 och strålande sol och i dag, -13 och snöoväder. Vädergudarna skrattar nog gott åt oss i dag. Nåväl.

Att ta sig in till skolan där vi ska mötas klockan 7 var minst sagt ett äventyr. Med tungan rätt i mun så kommer jag ändå fram. Sätter foten utanför bilen och håller på att drutta på ändan direkt, strålande, is under fötterna. Med stapplande steg tar jag mig in, och en efter en kommer kurskamraterna in för att samåka ner till Göteborg. Dagens stora happening, halkkörning med lastbil. Känns som vi inte ens behöver åka, är väl bara att sladda runt lite på parkeringen tänker jag i mitt stilla sinne och tittar ut på det vintriga landskapet.

Två lärare, två lastbilar senare, så är vi ändå på väg till Göteborg. Vägen kantas av diverse tunga fordon som ligger både här och där och det verkar vara bråda dagar för assistancekåren med flera.

Felicia kör vår lastbil, och sikten är kanske inte den bästa, vindrutetorkare som är isiga och spolarvätska, så blir det som en dimma på vindrutan, strålande… Men cool som hon är så rattar hon vidare, lugnt och stilla.  80-tals musiken ljuder i lastbilen, och vi sjunger med, i magen så växer sig fjärilarna större och större. Nervositeten är ett faktum, de andra är eld och lågor över att sladda runt med lastbilarna, jag ser bara hur den stora tunga lastbilen kommer välta och alla kommer att dö, tanken är worst-case-scenario, fungerar inte alla hjärnor så, tydligen inte.

Vi kommer fram och parkerar, går in och det startas med teori. Sen berättas det hit och dit om olika ting, och vi får varsin walkie-talkie till våra respektive lastbilar och det är dags för dagens första övning. Bromsa för fullt på torrt väglag i 70 km/h. Det går fort, för fort, alltså seriöst, nu dör jag, hinner jag tänka när Felicia drar i väg. Det tjuter till, lastbilen hackar sig fram och vi står still, känns som jag hänger i bältet och funderar på om jag kommer få några blåmärken efter dessa strapatser. Runt, runt på banan åker vi, varv efter varv, Liseberg släng dig i väggen, halkbana is tha shit, och olika moment testas. Torrt väglag, och sedan superhalkigt. Mycket aha-upplevelser och känslan när jag bara gasar 3 km/h mer så stannar lastbilen en hel lastbils-längd längre fram. Ruggigt men ändå lärorikt och bra. Efter ett tag är det ändå ganska så roligt. Och grädden på moset, det är helt klart annorlunda att köra bara vi elever utan lärare i bilen, lättsamt och ingen som bedömer dig.

Dagen rullar på och snart sitter vi på väg hem igen, allt har gått bra och det är dags att börja ladda för nästa milstolpe.

Sociala medier och ”white- trash”

Åsa Alvetjärn får inte bara positiv respons på att hon utbildar sig till lastbilschaufför.
Åsa Alvetjärn får inte bara positiv respons på att hon utbildar sig till lastbilschaufför. Foto: Privat

Mobil kan man ha till mycket, älskar att jag kan ta kort och dessutom bra kort och bra videos. För det blir det under dagen, många videosnuttar och flera kort. Generationen jag tillhör så hamnar det på sociala medier. För jag är, ändå stolt över mig själv, ratta runt en stor tung lastbil är inte så bara, och på en halkbana dessutom.

Men nu sker något som gör mig lite förvånad, och oerhört ledsen, men efter lite klurande inte så märkvärdigt ändå. Efter att jag lagt ut lite bilder och videoklipp, så får jag en del respons, vissa positiva men också inte så positivt, utan mer förvånande och nedvärderande och framförallt fördömande.

”Men Åsa, det är bara ”white-trash” som kör lastbil” ”Det är bara de som inte kommer in på högskolan som jobbar som lastbilschaufför” och så vidare. Ja, ni fattar grejen? Okej, inte för att skryta men jag har många utbildningar i bagaget från högskolan, och arbetat med diverse yrken, men att kategorisera lastbilskörning som lätt och för mindre vetande personer, det gör mig riktigt förbannad och självklart ledsen. Klarar man inte av att plugga och förstå lastbilen och dess säkerhet, både teoretiskt och praktiskt, ja, då klarar du dig inte, så ja, det krävs en hel del hjärnceller till detta.

Jag satt där ganska så stum, och tankarna for åt alla håll och kanter. Jösses, har jag så snobbiga och fördomsfulla vänner? Nu gäller detta självklart inte alla, vissa kommentarer var väldigt positiva också men som vanligt så hakar jag upp mig på det negativa och vill gärna fundera ett varv på detta.

Diskussionen i huvudet

Okej, nä det är klart det kanske inte är akademiker-gruppen som är mina klasskamrater, men det är extremt händiga, logiska och kunniga människor med hjärtan av guld. Om jag nu lite ska beröra klassfrågan, utan att för den skull trampa någon på tårna (ber om ursäkt om det känns så). Så är det kanske inte övre medelklassen som är lastbilschaufförer, utan arbetarklassen.

Och hur svensk är inte jag, som nu måste kategorisera oss alla, men håll ut jag har en tanke. Som sagt, jag har en fot i olika världar, övre medelklassen, medelklassen och arbetarklassen. Vi alla är människor MEN visst finns det skillnader. Att vara sig själv och den man är i övre medelklassen är inte helt okej enligt min egna analys, där är det ett på-lagt ansikte och ren och skär politik och ful-spel, mycket skitsnack och rent av sagt mobbing. Arbetarklassen är enligt mig enklare och rakare rör. Det som sägs, är det som menas och man står för det man tycker, och man vågar också dryfta de sakerna, inget är hysch hysch. Självklart finns det trähattar i alla grupper, men att fördöma att det är mindre vetande människor som blir lastbilschaufförer håller jag verkligen inte med om.

Men det kanske är typiskt svenskar att kategorisera och klassindela oss efter titel. Gissningsvis så är det vissa människor som anser att ha en titel som läkare är mycket bättre än en titel som lastbilschaufför. Men bägge behövs ju, och bägge är individer och bör bedömas utifrån deras personlighet och inte efter deras titel? Det är i min värld helt befängt. Är vi människor så fyrkantiga att det är vår titel, eller vårt jobb som definierar vem vi egentligen är? Enligt mig så stämmer nog detta in på många, men inte på mig. Jag är jag, med en massa yrken, utbildningar och händelser, men låter jag det, definiera mig, min personlighet, jag vill gärna svara nej, men är jag verkligen helt sann mot mig själv då?

Klurig fråga, eller hur? Vad anser du? Har jag en poäng eller är jag helt ute och seglar?

Se Åsa köra lastbil (Youtube)

 

Och en till liten video (Youtube)

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.