Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.

Den färska undersökningen presenteras av Afa Försäkring som återkommande rapporterar om arbetsolyckor och sjukdomar bland landets yrkesverksamma.

Citatet i början av artikeln är hämtat från rapporten och kommer från en väktare som råkade illa ut vid ett rån i en butik när han patrullerade i ett centrum. Väktaren hotades med automatvapen av rånarna, blev tillsagd att gå ner på knä och fick då ta emot sparkar mot ansiktet.

Händelsen utlöste en akut stressreaktion och mannen blev sjukskriven i över 30 dagar.

I rapporten har statistikerna gått igenom drygt 2 990 godkända allvarliga olycksfall som orsakats av hot och våld på jobbet. De inträffade under perioden 2017–2020, men för fjolåret är uppgifterna ännu preliminära och tas inte med i beräkningarna.

Gripanden och avhysningar

Bland de allvarliga arbetsolyckor som rapporterats in och godkänts av försäkringsbolaget utgör hot och våld omkring 7 procent av det totala antalet. Väktare och ordningsvakter riskerar främst att drabbas när de i sin yrkesroll griper och avhyser personer.

Under åren 2017–2020 inträffade totalt cirka 180 olyckor med hot och våld i de bägge yrkesgrupperna. Det innebär att väktare och ordningsvakter – vid sidan av poliser och kriminalvårdare – löper störst risk att utsättas för hot och våld.

Utryckt i något snårig statistik var risken för väktare och ordningsvakter att drabbas nästan 14 gånger högre än risken för genomsnittet i den sysselsatta befolkningen. Då utgår man från en risk på 2,6 allvarliga olycksfall per 1 000 sysselsatta.

Som ett allvarligt olycksfall i arbetet räknar Afa Försäkring när olyckan lett till mer än 30 dagars sjukskrivning eller läkningstid, alternativt medicinsk invaliditet eller dödsfall.

Anna Weigelt är chef för analysavdelningen på försäkringsbolaget. I ett pressmeddelande ger hon en förklaring till varför vissa grupper är så utsatta:

– Gemensamt för dessa yrkesgrupper är att man i yrket har många kontakter med människor, såsom brukare, kunder, klienter eller allmänheten.

Utöver poliser, väktare, ordningsvakter och kriminalvårdare hör undersköterskor, vårdbiträden, personliga assistenter, försäljare inom handel, yrkesförare (som busschaufförer), poliser och kriminalvårdare till de mest utsatta yrkesgrupperna.

Statistiken visar alltså att risken att utsättas för hot och våld är störst i de mansdominerade yrkena. Men eftersom antalet sysselsatta i de yrkesgrupperna är lägre än i de kvinnodominerade (bland annat undersköterskor och vårdbiträden) visar siffrorna på fler olyckor bland kvinnorna.

Det innebär att 12 procent av kvinnornas olyckor beror på hot och våld att jämföra med 4 procent av männens.

Väljer man i stället att se på samtliga orsaker till allvarliga arbetsolyckor så råkar männen ut för fler, enligt rapporten.

Afa Försäkring poängterar att upplevelsen av att utsättas för hot och våld är subjektiv: ”Skadorna som uppstår kan vara fysiska, men många skador är av psykisk karaktär. I många fall har de skador vi klassat som allvarliga ej medfört sjukfrånvaro i mer än 30 dagar, men läkningstiden har uppskattats till minst 30 dagar. Även om den drabbade har återvänt till sitt arbete kan besvären som uppstått på grund av händelsen finnas kvar och kräva behandling.”

Är hot och våld något väktare och ordningsvakter får räkna med?

– Hot och våld ska aldrig accepteras, säger Gustaf Järsberg, central arbetsmiljösamordnare på Transport.

– Punkt slut. Visst kan hot och våld förekomma inom både bevakning och andra yrken som exempelvis tidningsbud. Men det är upp till arbetsgivaren att hantera att risken för de anställda att utsättas blir så liten som möjligt. Företagen måste ha en arbetsorganisation som kan hantera den här sortens arbetsmiljöproblem.

Afa försäkringar visar i sin rapport att väktare och ordningsvakter, vid sidan av poliser och kriminalvårdare, hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att drabbas av hot och våld på jobbet. Det sker ofta i samband med att någon person ska omhändertas eller gripas.

Andra utsatta grupper är bland annat undersköterskor, vårdbiträden, personliga assistenter och säljare inom handeln.

Gustaf Järsberg lyfter fram Arbetsmiljöverkets särskilda föreskrift som handlar om hot och våld och hur det kan förebyggas (AFS 1993:2).

– För arbetsgivare gäller det att ordna arbetet så att risken för anställda att bli utsatta är så liten som det bara går.

Järsberg räknar upp tillräcklig information, utbildning och instruktioner för att hantera hotfulla situationer.

– Och så har vi Transports hjärtefråga. Arbetstagare ska kunna kalla på snabb hjälp vid en våldsam eller hotfull situation. Frågan var uppe vid kongressen 2012 och gäller fler yrkesgrupper som kan råka illa ut på arbetet.

Konkret innebär det att anställda ska ha larmutrustning och att rutiner ska finnas för hur och av vem larmen tas emot. Dessutom behövs övningar och uppföljning av att åtgärderna fungerar, liksom att larmutrustningen underhålls och kontrolleras, tillägger Gustaf Järsberg.

– Tillbud, händelser och olyckor ska alltid dokumenteras för att förebygga och hindra både fysiska och psykiska skador hos anställda. Det gäller för alla yrkesgrupper.

Hur bra sköter bevakningsbolagen arbetet mot hot och våld i dag?

– De större bolagen har de här åtgärderna och rutinerna på plats. Säkerhetsföretagens uppdrag bygger ju på att hantera andras dåliga arbetsmiljö. Men en del mindre företag kan behöva göra riskbedömningar och se över rutiner och åtgärder.

– På särskilt utsatta arbetsställen kan bolagen behöva se över bemanningen. Arbetsgivaren ska ju alltid göra en unik riskbedömning innan man startar upp nya uppdrag ihop med fackligt utsedda skyddsombud. Det behöver nog alla bolag bli bättre på.

Hur reagerar du på att just ordningsvakter och väktare hör till de mest utsatta?

– Jättetråkigt, men kanske inte så väldigt förvånande. Tyvärr, säger Gustaf Järsberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Väktarprofil dömd till fängelse för grov misshandel

Bevakning. En väktare i norra Sverige har dömts till 1 år och 9 månaders fängelse för grov misshandel.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.