Close
Om konflikten bryter ut kommer Transport att finnas vid arbetsplatserna med konfliktväst på.
Close
Konflikt i bevakningsbranschen

Väktare om varslet: ”Ett nödvändigt ont”

Bevakning. Enda utvägen och nödvändigt. Det är några reaktioner i bevakningsbranschen på Transports varsel.

Ronny Lind är ordförande för Securitasklubben i Stockholm. Han beklagar varslet om stridsåtgärder.

– Det är tråkigt att det behövs, men det är ett nödvändigt ont.

Ronny Lind har suttit med i Transports förhandlingsdelegation för nytt bevakningsavtal. Han upplevde att arbetsgivarparten, Säkerhetsföretagen, var låst i sina ställningstaganden.

– Diskussionsutrymmet blev oerhört snålt. Att de har en annan uppfattning, att de kom med en rad förslag, är en självklarhet. Vi är ju olika parter i målet.

Frågan om löneutvecklingen inom bevakningsbranschen är central, enligt Ronny Lind. Det är också en av de frågor som Transports förhandlare drivit och fortsätter att ha som krav för ett nytt bevaknings- och säkerhetsavtal.

– Vi måste få möjlighet till någon form av löneutveckling i branschen. Kompetens och erfarenhet ska vara värt något. I dag spelar det ingen roll om du har jobbat 5 eller 15 år. Enda möjligheten till löneutveckling är när man byter yrke, som när man går från väktare till skyddsvakt, säger Lind.

Securitasklubbens ordförande framhåller också att en möjlighet till lönekarriär är något som gynnar arbetsgivare inom bevakningsbranschen. Det skulle göra bevakningsyrkena mer attraktiva och locka fler, men även få folk att stanna kvar – något som även arbetsgivaren medgett är ett problem i dag.

– Att erfarenhet ska premieras är det som de flesta medlemmar tar upp. Jag tror också att det finns en förståelse ute hos bevakningsföretagen, bland cheferna, för saken. Många har ju själva varit väktare och vet hur det är. Men det är Almega som äger avtalet, säger Ronny Lind.

Avarn Security

Jörgen Öhman
Jörgen Öhman. Foto: Privat

Jörgen Öhman är tillförordnad ordförande för Avarnklubben i Stockholm. Liksom Jonny Lind ser han Transports varsel som nödvändigt.

– Jag satt ju inte med i delegationen, men av det jag fått till mig fanns ingen förhandlingsvilja från Säkerhetsföretagen och Almega, säger Jörgen Öhman.

– Arbetsgivaren vill ju på flera sätt uppnå samma som vi, att kunna få fler till branschen och att behålla dem som jobbar inom bevakning. Men någon vilja till förändring av villkoren för att göra det möjligt fanns inte hos arbetsgivaren.

Jörgen Öhman pekar särskilt på ett par sådana förändringar, som Transport drivit i förhandlingarna för nytt kollektivavtal:

– Det är skamligt låga ingångslöner i dag. Och till skillnad från till exempel byggnadsbranschens lärlingslöner handlar det ju inte om låg avlöning under en period med handledning. Det är bara låg lön.

Också lönetrappa, för att behålla kompetens inom bevakningsbranschen, är något som Jörgen Öhman ser som väsentligt.

– Det måste löna sig att jobba kvar i branschen. Att få in någon med lång arbetslivserfarenhet från andra håll är i dag omöjligt, bevakningsbranschen betalar för dåligt, säger han.

– Det är inga avancerade saker Transport föreslagit, som jag ser det. Men det handlar om en morot för att stanna eller att göra det mer attraktivt att söka sig till branschen. Vi vill uppnå samma saker som arbetsgivaren men med goda villkor och bra avtal.

Ringhals kärnkraftverk

Transports strejkvarsel togs först emot med förvåning bland Avarns skyddsvakter på Ringhals.

–  Många kollegor är chockade över att det blir strejk. Men de är taggade och positivt överraskade, säger en skyddsvakt som vill vara anonym på grund av det känsliga säkerhetsläget i omvärlden.

Skyddsvakten berättar att kollegor och personal som jobbar på Ringhals anser att det är rätt att gå i konflikt för högre löner. Men många undrar fortfarande om det är tillåtet att gå ut i strejk som skyddsvakt på ett kärnkraftverk.

Vakten vi intervjuar säger att kollegorna vill ha bättre betalt för erfarenhet och kompetenser.

– Jag har kollegor som jobbat 15–20 år och tjänar lika mycket som en nyanställd. Erfarna skyddsvakter har kompetenser som sträcker sig från lokalkännedom till utbildning för att hantera vapen.

Arbetsgivarorganisationen Säkerhetsföretagen anser att Transport kräver mer för er än för alla andra. Hur ser du på det argumentet?

– Vi har legat efter länge och jobbet kräver mer nu när samhället blir hårdare. När terroristen körde på Drottninggatan var det väktare och ordningsvakter som var först på plats. Vi ska vara lagens förlängda arm och måste få betalt för det.

Förutom tillägg för erfarenhet vill Transport att arbetsgivarna ska ha längre framförhållning vid schemaläggning. Som det är i dag behöver arbetsgivaren lämna schema fem dagar innan det börjar gälla. D

– Som det är nu ställer det främst till det för kollegor som är ensamstående eller som lever med någon som jobbar skift. Den som har barn behöver bättre framförhållning än så. Förskolan vill veta minst en vecka innan ändringar så att de kan se till att det finns personal på plats.

Landvetters flygplats

Therese Svenningsson är flygplatskontrollant och vice ordförande i Securitas Transportklubb på Landvetters flygplats i Göteborg.

Therése Svenningsson, flygplatskontrollant. Foto: Privat

– Jättebra att Transport varslar om konfliktåtgärder. Det är dags att det händer någonting, men i och för sig tråkigt att det ska behövas, säger hon.

Ingångslönerna behöver höjas, betonar Therese Svenningsson.

– Nu sitter vi med olika kompetenser, men har alla samma lön. Och vi får våra scheman bara fem dagar innan de börjar gälla. Det gör det jättesvårt att planera sitt liv. Jag får alltid sitta och ringa runt och ändra inplanerade saker, när schemat väl kommer. Så jag hoppas innerligt att det blir något av det här varslet.

Therese Svenningsson lyfter fram missnöjet med hur arbetsgivaren använder sig av mertidstimmar. Det innebär att många anställda på Landvetters flygplats får ett arbetstidsmått på 80 procent.

– Många vill gå upp till 100 procents tjänst, men får i stället 20 procents mertid inplanerad, utan att ha bett om det. Då vore det läge att erbjuda 100 procents tjänstgöring i stället, säger hon.

Hur är stridsviljan bland säkerhetspersonalen på Landvetter?

– Den är nog på topp. Vi är ganska trötta på hur vi har det nu och vill gärna se förändringar.

Alla krav Transport framfört vid möten med arbetsgivaren Almega är viktiga, menar Therese Svenningsson.

– Men med tanke på inflationen, som känns av i allas plånböcker, är lönen ett snäpp viktigare. Vi behöver högre löner och bli premierade för det vi kan. Lönen är en morot och gör jobbet mer attraktivt.

För anställda vid flygplatser med udda arbetstider blir ofta bil det enda alternativet att ta sig till jobbet, påpekar Therese Svenningsson.

– Och det är dyrt.

Läs mer om konflikten

2023-06-01

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

2023-06-15

Transport varslar om strejk på flygplatser

”Vi hade gärna fortsatt förhandlingarna”

”Vi är taggade och villiga att kämpa!”

2023-06-16

Medlare utsedda i avtalstvist

2023-06-20

Transport – ”Avarn kartlägger fackligt medlemskap”

2023-06-21

Övertidsblockad uppskjuten på medlarnas begäran

2023-06-22

Medling fortsätter nästa vecka

Transport ger dispens om strejk på Ringhals

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mimi:
    26 juni, 2023

    Intressant läsa hur Landvetter har det. Jobbar själv som flygplatskontrollant på Arlanda. Vi får också schemat väldigt sent, ibland 5 dagar innan. Sen är de flesta av oss också anställda på 50 el 70%, inte så många heltidare. Och vi på 50 och 70% får ju dagligen sms om förlängningar el extrapass sk mertid ( dvs vanlig timlön) om man tackar ja. Vi får heller ingen förskjutning av arbetstid om man ändrar samma dag tex.
    Jag tycker iochförsig ingångslön och grundlön är helt okej men erfarenhet måste premieras och vi måste ha nån form av löneutveckling. Vi har ju tariff lön så det ökas ju med några kronor/år.
    Ob är dock skrämmande dålig med tanke på de arbetstider vi har- morgonpassen börjar mellan 03.00-05.00 och de allra flesta vid 3.50.

  2. Mimi:
    26 juni, 2023

    svar till tekah: visst finns det ett fåtal som är lata och omotiverade men det spelar ju ingen roll om du är ansvarstagande motiverad serviceinriktad och gör ett bra jobb. Både den bra och den dåliga hamnar på samma löneskala då vi har tarifflöner.
    Och oavsett om du är 20 och har lite erfarenhet eller 45 + och har mycket erfarenhet så hamnar du på samma ingångslön. Inte så rättvist och sen har vi inga lönesamtal ( den höjs ungefär lika mkt eller rättare sagt lite varje år).

  3. Tekah:
    17 juni, 2023

    Gå ut i strejk för ingångslöner? Dummaste jag hört. Erfarenhet kan jag väl köpa att man ska få lite för men sett till hur lata och omotiverade många inom branschen är förstår jag att man är motvillig att ge mer betalt bara för att folk inte lyckas komma från yrket

Lästips:

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Väktarprofil dömd till fängelse för grov misshandel

Bevakning. En väktare i norra Sverige har dömts till 1 år och 9 månaders fängelse för grov misshandel.

Johan Lindholm

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbrednigens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.