Close
Johan Danielsson hade kavlat upp ärmarna när han talade på LO:s valupptaktsmöte på torsdagskvällen. Han är andranamn på Socialdemokraternas lista till Europavalet.
Close

Valkampanj inför EU-valet inledd

EU. LO har dragit igång sin kampanj inför valet till Europaparlamentet med ett digitalt möte i Teams. Kamp mot arbetslivskriminalitet och ökad trygghet för vanligt folk var något som flera talare lyfte.

– Vi måste reglera marknaden för att få ordning och reda på arbetsmarknaden och trycka undan skitföretagen. Det måste bli svårare att fuska och kosta mer att utnyttja arbetare i Sverige – och Europa, sa Johan Danielsson ­som kandiderar för Socialdemokraterna i det kommande valet till Europaparlamentet.

Han var en av talarna under den digitala valupptakten som sändes via Teams den 7 mars, med möjligheter att ställa frågor till panelen.

Över 300 personer anslöt – glädjande, enligt Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson som inledde med ett längre tal.

Magdalena Andersson tog flera gånger upp politikens möjlighet att skapa ett säkrare och tryggare Europa. Och Europaparlamentets behov av folk som kan kavla upp ärmarna och förhandla:

Magdalena Andersson. (Skärmbild)

– Är det något Bryssel behöver är det fler med facklig bakgrund, sa hon.

– Valet till Europaparlamentet är ett val om Europas framtid. Vi lever i en tid med krig i vårt närområde, med krig i Gaza och med ett brutalt gängvåld. Samtidigt har vi en bister ekonomisk verklighet. Det finns en oro för att det blir fattigare och farligare, men det är viktigt att säga att det inte på något vis är ödesbestämt utan går att påverka.

Magdalena Andersson pekade också tydligt ut Sverigedemokraterna som huvudmotståndare i valet, ett parti som vill splittra och ställa grupp mot grupp mot varandra.

Under kvällen talade också LO:s avgående Susanna Gideonsson och ungsekreteraren Elsa Alm. Gideonsson, som avgår i samband med kongressen i maj, inledde med att tala om varför EU-valet är så viktigt för förhållandena där människor lever och arbetar.

Som konkret exempel tog Gideonsson betydelsen av samarbetet inom unionen under covidpandemin.

Åhörarna som följde talen digitalt via Teams hade också möjlighet att ställa frågor till talarna. Störst verkade intresset vara för att höra vad ”fackets man” Johan Danielsson hade att säga. LO:s kandidat till Europaparlamentet står som tvåa på S-listan, efter Heléne Fritzon.

Danielsson lyfte bland annat kampen mot arbetslivkriminalitet och en politik som tar en nollvision på allvar då det gäller arbetsolyckor:

– Människor ska inte behöva dö på våra arbetsplatser, betonade Danielsson.

Samtidigt lyfte han att det finns saker som Europaparlamentarikerna lyckats ändra på, som införandet av mobilitetspaketet som lett till att svenska kollektivavtal gäller på svenska vägar.

– Men det gäller också att skärpa olika typer av regler. Ett exempel, som vi tar upp i vår valplattform, är de långa kedjorna av underleverantörer som går från vitt, över grått till svart. Ska vi rädda svensk arbetsmarknad från fuskare och brottslingar måste det bli stopp på den svenska undfallenheten gentemot EU.

Under den digitala upptakten underströks även det gemensamma i arbetarrörelsen inför EU-valet; att det handlar om en facklig gren och en en politisk gren i kampanjen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.