100-tal sägs upp på Loomis

Loomis lägger ner penninghanteringen på minst tre orter. Personalen på uppräkningscentralerna i Växjö, Västerås och Umeå har just börjat se sig om efter andra jobb. – Det är ingen hemlighet att kontanthanteringen minskar för varje år, säger Maj-Britt Arhem på Loomis.

Omkring 80 miljarder kronor i sedlar och mynt cirkulerade i Sverige förra året. Fem år tidigare var siffran 106 miljarder kronor.

– Vi måste ändra vår verksamhet i takt med att svenska kunder väljer bort kontanterna, säger Maj-Britt Arhem, marknadschef på Loomis. Och med det följer att vi måste ändra organisationen.

Den senaste översynen resulterar i att uppräkningscentralerna i Växjö, Västerås och Umeå ska läggas ner. Personalen som sköter penningräkningen kommer att sägas upp om de inte kan erbjudas annat jobb inom företaget.

– Vi på kontoret har ingen utbildning för att gå över och bli väktare. Så vi kan inte ta något annat jobb i företaget, säger Marikk Henriksson, Transports avdelningsordförande i Umeå och en av dem som förlorar jobbet.

Förhandlingar med Transport pågår eller är avslutad på alla tre orterna och någon gång under våren kommer verksamheten att flytta till andra uppräkningscentraler.

– Exakt när och hur eller till vilka platser kan vi inte avslöja, säger Maj-Britt Arhem. Vi är ju ett säkerhetsföretag.

Den personal som ser ut att förlora jobbet handlar om ett 50-tal anställda och inhoppare i Västerås, cirka 20 personer i Växjö samt närmare 20 tillsvidare- och behovsanställda i Umeå. Översynen av Loomis verksamhet fortsätter inom företaget.

– Vi ser över alla möjligheter för att den personal som blir övertalig ska kunna erbjudas något annan, troligen på någon annan ort, säger Maj-Britt Arhem.

Loomis affärsidé är att hantera kontanta pengar. Enligt den egna hemsidan kan butiker, krogar och andra företag räkna med att Loomis personal hämtar, kör, räknar, sätter in på konto, packar och lämnar kontanter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.