Ellinor Grafström och hundarna Ella och Åke.
Close
Ellinor Grafström och hundarna Ella och Åke. ”Jag har fortfarande svårt att lita på människor”, säger Ellinor efter åren på Wermdö flistransporter.
Close

”Jag blev otroligt manipulerad”

Mötet. Chaufförsjobbet på Wermdö flistransporter blev inte som Ellinor Grafström tänkt sig. Motvilligt drogs hon in i en härva av obetalda räkningar, skatteskulder, lögner och löften som aldrig infriades.

Ellinor Grafström
”Det finns inget kul i den här historien. Alltihop är bara tragiskt”, säger Ellinor Grafström.

– Jag har nytt jobb sedan flera månader. Men jag mår fortfarande skit av det som hände. Jag blev som hjärntvättat. Knäpp i huvet, säger Ellinor.

Hon sitter uppkrupen i en soffa med en pläd över benen. Bredvid ligger hundarna Åke och Ella.

– Namn i tidningen är okej, men ingen närbild på mig, säger Ellinor med allvar i rösten.

Sommaren 2014 fick hon jobb på Wermdö flistransporter i Fjärdhundra. Då sköttes verksamheten av Kenneth Elfver. Sonen, Jesper, var anställd som vanlig förare på en av åkeriets fyra flisbilar.

Ellinor betonar flera gånger att pappan var en jättebra arbetsgivare. Ingen är förstås felfri, men på det stora hela var han rättvis och månade om de anställda.

Enligt Ellinor började problemen i samma stund som sonen Jesper tog över åkeriet. Det var på hösten 2015.

Uppslukad av arbetet

För just Ellinor blev situationen kluven. Hon hade hunnit bli nära vän med Jesper. De delade bostad och umgicks på fritiden. Fast någon fritid blev det egentligen inte tal om längre, förklarar Ellinor.

– All ledig tid gick till åkeriet. På helgerna tvättade och skruvade vi på lastbilarna. Det var alltid något som gått sönder.

– I början var det kul. Jag lärde mig jättemycket, men efter ett tag började det kännas som ett tvång. Jag slutade träffa min familj och mina vänner. I dag har jag inga egna vänner kvar.

Ellinor Grafström och Jesper Elfver bodde tillsammans, men var inget par. Bortsett från ett par månader. Men det blev ändå som ett förhållande.

– Varje vecka började med att Jesper sa: ”Den här helgen gör vi något kul tillsammans”. Men det blev aldrig så. På ett år var det kanske två helger som vi inte mekade med bilarna.

Små marginaler

På sensommaren 2016 började verksamheten spåra ur, berättar Ellinor:

– En bra månad fick åkeriet in ungefär 750 000 kronor i intäkt. Men fliskörning är ingen lönsam bransch, så marginalerna är små. Vi hade problem med skador på bilarna och på hösten blev det en del stillestånd. Det gjorde att företaget tappade intäkter och det saknades pengar på skattekontot.

– Jag trodde att Jesper visste hur man driver företag. Men jag insåg snart att han inte hade någon kunskap alls. Han visste inte ens hur man räknar ut löner eller semesterersättning.

Enligt Ellinor hade Jesper svårt att uttrycka sig i skrift. Ofta blev det så att åkaren dikterade och hon skrev, när papper behövde fyllas i. I praktiken var det också Ellinor som skötte lönerna och betalade räkningar. Fast inte heller hon hade egentligen kunskapen och erfarenheten som krävdes. När löften om utbildning inte infriades sa hon till slut ifrån.

– Lönerna fortsatte jag ta hand om, men inte räkningarna. Jag krävde att han åtminstone skulle bestämma vad som skulle betalas. Och när.

Pressad

Enligt Ellinor Grafström abdikerade Jesper Elfver, trots det, allt mer från ansvaret i bolaget:

– Han var pressad och slutade svara i telefonen när anställda eller fordringsägare ringde. Det blev jag som fick kontakta Volvo och försäkringsbolaget när det blev skador på bilarna. Även när det var han själv som kört sönder något.

– När revisorn hoppade av var det jag som tjatade om att vi måste ordna en ny. Det kändes allt mer som att han ville blanda in mig så mycket som möjligt, så att jag inte skulle kunna dra mig ur. Han var livrädd för att jag skulle sticka.

Vid årsskiftet 2016/2017 stod kronofogden vid dörren. Skatteverket hade dragit in F-skattsedeln och åkeriets speditör höll inne 30 procent av betalningen. Ellinor körde natt och letade desperat efter en egen bostad.

Ingen lön

I mars flyttade hon. Någon lön kom inte längre. Hon tvingades sälja sin privata bil och levde på lånade pengar.

Ändå jobbade Ellinor kvar ända till juni 2017. Under det sista halvåret fick hon bara ut totalt 10 000 kronor i lön.

– Nu i efterhand fattar jag inte varför jag inte stack tidigare. Men jag blev otroligt manipulerad. Jag fick ofta höra saker som: ”Du är lika inblandad som jag. Du har ett ansvar, du måste dra ditt strå till stacken. Kronofogden kommer att hämta dina grejer snart. Du kommer också att få sitta i fängelse. Du kommer att vara skuldsatt livet ut.”

– Parallellt kom löften: ”Vi löser det här, det kommer att ordna sig.” Jag vet inte hur många hundra gånger jag fick höra det.

På våren 2016 hade Ellinor Grafström gått in som delägare i Jesper Elfvers andra bolag – Mällersta fastighet & åkeri. Hon lånade 150 000 kronor på banken, ett lån som hon fortfarande betalar av på.

Fast något delägarskap blev det aldrig, formellt. I juni lämnade hon på eget initiativ suppleantplatsen i bolagsstyrelsen. Mällersta äger en gammal industrifastighet i Fjärdhundra och hyr ut plats bland annat till personer som behöver plats att meka med bilar.

I juni 2017 blev Ellinor Grafström också utsedd till suppleant i styrelsen för Wermdö flistransporter, ett bolag som nu var konkursmässigt. Det var i samma veva som hon lämnade företaget.

– Det är sjukt, säger Ellinor. Jag har aldrig blivit tillfrågad om att sitta där! Jesper Elfver anmälde mig till Bolagsverket, utan min vetskap. När jag av en slump fick veta det skrev jag omedelbart till Bolagsverket att jag motsätter mig uppdraget.

Har hotats

I dag försöker Ellinor kapa alla band med Wermdö flistransporter. Hon och även anhöriga har utsatts för hot.

– När jag slutade blev han svinsur och hotade mig. Jag ringde polisen, men gjorde aldrig någon formell anmälan.

– Det är inte synd om mig, jag gick in det här frivilligt. Men det har kostat mycket. Förr var jag en glad person. Nu är jag ofta sur och lättirriterad.

Ellinor förklarar att hon egentligen var utbränd redan hösten 2016.

– När jag väl flyttat, i mars i år, sov jag bara de första veckorna. Ändå blev jag inte piggare. Jag är fortfarande oerhört trött.

Ellinor skakar långsamt på huvudet. Säger:

– Jesper är stolt. Han vågade inte se att det här går åt helvete. Fliskörning är ingen guldgruva. Han snackade ofta om att satsa på någon annan bransch i stället. Köpa grus- eller dragbilar. I början trodde jag på allt prat. Men det blev aldrig något.

– Den här stämningen mot Shahab Enferadi var ett infall han fått efter att ha snackat med en kompis som är jurist. Skadeståndet skulle användas för att täcka skulderna. Han tyckte också att jag skulle börja köra för andra åkerier, som uthyrd från Wermdö flistransporter. Pengarna jag tjänade skulle gå till att betala av på åkeriets skulder.

Lärdomar?

– Att man inte kan lita på människor. Att inte vara så förbannat blåögd. På några månader förstörde Jesper Elfver allt som hans pappa byggt upp. Konkurs är nog oundvikligt. Det finns inget kul i den här historien. Alltihop är bara tragiskt.

1,3 miljoner i skulder

Transportarbetaren har ringt och sms:at Jesper Elfver. Enligt uppgift har åkeriet bara ett lastbilsekipage kvar. Det har inte rullat på två månader.

I september uppgick skulderna till över 1,3 miljoner hos Kronofogden. Det mesta – 1,2 miljoner – är obetald skatt.

I somras skrev Transportarbetaren om Shahab Enferadi. Han blev blåst på lön av Wermdö flistransporter och dessutom stämd på 336 000 kronor för att han inte jobbade under uppsägningstiden.

Tre veckor efter att artikeln publicerats på webben skickade Jesper Elfver ett mejl till tidningen där han skyller skadeståndskravet helt och hållet på Ellinor Grafström.

Han skriver:

”Nu kan du ju skriva att jag lyckats avstyra det Ellinor har gjort. Blev själv rätt förvånad när papperna kom från tingsrätten. Ellinor har gjort det utan min vetskap och förfalskat mitt namn, för att kunna göra stämningen mot honom, vad han nu heter.”

Efter intervjun med Ellinor har Transportarbetaren upprepade gånger sökt Jesper Elfver för att ställa frågor om Shahab Enferadi, Ellinor Grafström och de grava ekonomiska problemen i Wermdö flistransporter. Han svarar till slut med ett kort sms. Det lyder i sin helhet:

”Dom saker får du ta med ansvarig för löner som är Ellinor Grafström. Men efter de hon har gjort så finns inte företaget kvar, så lämnar inga kommentar till hennes handlande.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

German Bender. Foto: Lilly Hallberg

Andra sidans slitningar synade

Mötet. Teslakonflikt och inflation gjorde German ­Benders doktorsavhandling högaktuell. I den ­utforskar han lönebildning och industrinormeringen som institution – och belyser betydelse­fulla motsättningar på arbetsgivarsidan som sällan uppmärksammas.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.