Marita Ulvskog
Close
Marita Ulvskog kliver in i EU:s transportutskott.
Close

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

 

Jens Nilsson gick hastigt bort i mars. Han hade innan dess vunnit sympati i Transports led för sitt arbete som särskild rapportör i arbetet med att förändra cabotagereglerna – alltså bestämmelserna som avgör hur mycket inrikestrafik EU:s chaufförer får köra i andra länder.

Marita Ulvskog sitter i EU:s sysselsättningsutskott och var nyligen med och drev igenom bättre villkor för utstationerad arbetskraft.

Nu kliver hon in även i transportutskottet, fast inte som rapportör i cabotagearbetet. Den uppgiften tas över av tysken Ismail Ertug.

– Vi två tycker väldigt lika i cabotagefrågan, säger Marita Ulvskog. Vi vill ha tuffa regler och jag ska slåss stenhårt för en 48-timmarsgräns. Det vill säga att cabotageresor bara får göras under 48 timmar, inte en vecka som i dag.

Lönedumpningen är inte bara ett problem i transportbranschen, betonar hon. Låga löner och dålig arbetsmiljö finns i många branscher och EU-länder.

– Det ska vara ordning och reda, och jag vill att de nya cabotagereglerna är klara innan den här mandatperioden är slut. Det kommer att krävs massor av jobb, men det måste gå. Jag är ganska optimistisk.

Vem har huvudansvaret för att åtgärda lönedumpningen och den osunda konkurrensen i transportnäringen?

– Facket har en jätteviktig funktion. Arbetsgivarna och transportköparna också. Fast åkerisektorn behöver särbestämmelser. Smartare färdskrivare och myndighetssamverkan mellan länderna är två saker som måste till. Allt hänger på att vi får till ett bra förslag i transportutskottet.

Transport har anmält transportföretaget Bring till flera olika myndigheter. Orsaken är att Bring – genom det slovakiska dotterbolaget Bring Trucking – kör Ikeagods i Sverige och Norge, med lågavlönade förare som bor flera veckor i sträck i Sverige.

Marita Ulvskog känner väl till fackets kamp mot möbeljätten. Hon säger:

– Det är urdåligt av Ikea. Det är ett svenskt storföretag som marknadsför sig över hela världen som blå-gult hellylle. Det är dubbla budskap! Jag skulle vilja ha ett rejält snack med Ikea om moraliskt ansvar.

– Vi måste få ett tuffare beställaransvar, det är också en fråga som jag ska fortsätta att driva.

Just nu har frågan väckts om att utvidga EU österut – med Makedonien och Albanien som nya medlemsstater. Hur tror du Transports medlemmar ser på det, i ett läge där makedonska förare redan kör i Sverige – med eller utan lagstöd?

– Det är ingen fråga som står högt upp på EU:s dagordning. Jag anser att det nuvarande EU-samarbetet måste få en fastare form, innan det kan bli aktuellt med en utvidgning.

– Villkoren är väldigt olika i unionens länder. Integrationen tar tid. EU måste bestämma sig. Ska vi fortsätta på den linje som var ursprungstanken, att vara en grupp länder som konkurrerar med kompetens och kunnande? Inte med låga löner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Familjefest på gymnasiet med framtidens transporter

Utbildning/evenemang. I helgen hade Edströmska gymnasiet i Västerås öppet hus och välkomnade alla – för att ta del av skolans utbildningar och för en branschdag med aktiviteter, utställningar och uppvisningar.

Avtal 2025

Inget avtal i hamn

Hamn- och stuveriavtalet. Transports förhandlingsdelegation för hamn- och stuveriavtalet åkte hem utan att ett nytt avtal tecknats.

Taxistolpe

Taxiförare kör för fort enligt Folksam-mätning

Chaufförer. Taxiförare är sämst på att hålla hastighetsbegränsningar och busschaufförer bäst. I alla fall att döma av en undersökning som Folksam gjort, där hastigheten bland yrkesförare på olika håll i landet mättes upp.

Elektrisk sopbil.

Stororder av eldrivna sopbilar

Teknik. Prezero har beställt 42 eldrivna lastbilar. Bolagets kommunikationsansvariga Lars Lindvall tror inte att eldrift kommer att påverka arbetssättet nämnvärt.

Avtal 2025

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsdistributörsavtalet. En löneökning på 6,4 procent över två år – onsdagen den 23 april undertecknade Transport och Medieföretagen ett nytt kollektivavtal för tidningsbud. Avtalet följer industriavtalets lönemärke.

Klartecken för DSV att köpa Schenker

Åkeri. Nu är det klart. EU-kommissionen har sagt ja till det danska logistikbolaget DSV:s köp av fraktbjässen DB Schenker, rapporterar nyhetsbyrån Reuters och nyhetssajten Dagens Logistik.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.