15 chaufförer dog 2014

Förra året toppade lastbilschaufförerna Arbetsmiljöverkets statistik över dödsolyckor på jobbet. Lägger man till Trafikverkets siffror blir bilden ännu mörkare. Sammanlagt dog 15 chaufförer i tung trafik 2014. På vägarna, i kläm- och fallolyckor och av misshandel.

Lastbilschaufför har alltid varit ett farligt jobb, sett till allvarliga olyckor i förhållande till hur många som jobbar i branschen. Fast yrkestrafiken har ändå inte legat allra överst när det gäller dödsolyckor, den listan toppas i stället av arbetare inom jord- och skogsbruket.

Men 2014 blev annorlunda. En genomgång av siffrorna visar att tolv chaufförer dog i olyckor som av Arbetsmiljöverket klassats som arbetsplatsolyckor. Det handlar om krockar, singelolyckor, påkörningar, vält-, fall- och klämolyckor. En chaufför omkom i den stora skogsbranden utanför Ängelsberg och en blev misshandlad till döds på en parkeringsplats.

Till detta kommer Trafikverkets statistik som visar att ytterligare tre lastbilsförare har avlidit i singelolyckor. Där kan sjukdom vara en orsak till olyckan.

För att få en bild av vad som ligger bakom dödsolyckorna har Transport specialbeställt en utredning om omkomna chaufförer från Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya). Resultatet får visa vilka insatser som kan behövas.

– Var måste vi börja? säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig. Är det infrastrukturen? Sättet vi lossar och lastar på? Eller är olyckorna orsakade av tredje man?

En förklaring till det ökade antalet dödsolyckor skulle, enligt Martin Miljeteig, kunna vara den stress som många chaufförer måste jobba under för att kunna klara av snäva tidsramar.

– Det är vår uppfattning att det har blivit ett större tryck på enskilda chaufförer att klara tidspassning. Det i sin tur kan bero på ökad konkurrens i branschen och att man där inte tar hänsyn till arbetsmiljön på det sätt som lagen föreskriver, det vill säga förebygga ohälsa och olycksfall.

Även Arbetsmiljöverket gör en extra satsning för att identifiera riskerna i trafiken. Den 1 april i år inledde verket en inspektion bland 600 företag på vägarna med syfte att få ner antalet olyckor. ”De största arbetsmiljöriskerna är direkt kopplade till trafiken och då särskilt i samband med stress, arbetsmängd och väglag”, konstaterar myndigheten.

Claes Avedal, säkerhetschef på Volvos produktplanering, vill trots de höga dödstalen från förra året inte dra slutsatsen att vägarna har blivit farligare för lastbilschaufförer. För tas klämolyckorna, misshandeln och skogsbranden bort från statistiken så hamnar vi på för branschen ganska normala siffror, påpekar han.

– Under de 15 år som jag har jobbat med det här har det handlat om mellan fem och tio dödsolyckor per år, säger
Claes Avedal. Det går upp och ner och beror på olika tillfälligheter.

Enligt Volvos egen olycksrapport från 2013 ligger den mänskliga faktorn bakom 90 procent av alla olyckor med lastbil. Miljöfaktorer som till exempel väglaget spelar roll i 30 procent av olyckorna, medan fordonets skick har avgörande betydelse i 10 procent.

När en trafikolycka sker finns det dock en faktor som har överlägset störst betydelse för om chauffören ska överleva eller inte: bilbältet. I nio av tio dödsolyckor är chauffören inte bältad.

– I minst sex av tio olyckor hade chauffören klarat sig om bältet hade använts, säger Claes Avedal. Vi kan utveckla säkerheten i fordonet hur mycket som helst, men du har ingen nytta av en stark hyttkonstruktion om du inte använder bältet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.