15 chaufförer dog 2014
Förra året toppade lastbilschaufförerna Arbetsmiljöverkets statistik över dödsolyckor på jobbet. Lägger man till Trafikverkets siffror blir bilden ännu mörkare. Sammanlagt dog 15 chaufförer i tung trafik 2014. På vägarna, i kläm- och fallolyckor och av misshandel.
Lastbilschaufför har alltid varit ett farligt jobb, sett till allvarliga olyckor i förhållande till hur många som jobbar i branschen. Fast yrkestrafiken har ändå inte legat allra överst när det gäller dödsolyckor, den listan toppas i stället av arbetare inom jord- och skogsbruket.
Men 2014 blev annorlunda. En genomgång av siffrorna visar att tolv chaufförer dog i olyckor som av Arbetsmiljöverket klassats som arbetsplatsolyckor. Det handlar om krockar, singelolyckor, påkörningar, vält-, fall- och klämolyckor. En chaufför omkom i den stora skogsbranden utanför Ängelsberg och en blev misshandlad till döds på en parkeringsplats.
Till detta kommer Trafikverkets statistik som visar att ytterligare tre lastbilsförare har avlidit i singelolyckor. Där kan sjukdom vara en orsak till olyckan.
För att få en bild av vad som ligger bakom dödsolyckorna har Transport specialbeställt en utredning om omkomna chaufförer från Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya). Resultatet får visa vilka insatser som kan behövas.
– Var måste vi börja? säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig. Är det infrastrukturen? Sättet vi lossar och lastar på? Eller är olyckorna orsakade av tredje man?
En förklaring till det ökade antalet dödsolyckor skulle, enligt Martin Miljeteig, kunna vara den stress som många chaufförer måste jobba under för att kunna klara av snäva tidsramar.
– Det är vår uppfattning att det har blivit ett större tryck på enskilda chaufförer att klara tidspassning. Det i sin tur kan bero på ökad konkurrens i branschen och att man där inte tar hänsyn till arbetsmiljön på det sätt som lagen föreskriver, det vill säga förebygga ohälsa och olycksfall.
Även Arbetsmiljöverket gör en extra satsning för att identifiera riskerna i trafiken. Den 1 april i år inledde verket en inspektion bland 600 företag på vägarna med syfte att få ner antalet olyckor. ”De största arbetsmiljöriskerna är direkt kopplade till trafiken och då särskilt i samband med stress, arbetsmängd och väglag”, konstaterar myndigheten.
Claes Avedal, säkerhetschef på Volvos produktplanering, vill trots de höga dödstalen från förra året inte dra slutsatsen att vägarna har blivit farligare för lastbilschaufförer. För tas klämolyckorna, misshandeln och skogsbranden bort från statistiken så hamnar vi på för branschen ganska normala siffror, påpekar han.
– Under de 15 år som jag har jobbat med det här har det handlat om mellan fem och tio dödsolyckor per år, säger
Claes Avedal. Det går upp och ner och beror på olika tillfälligheter.
Enligt Volvos egen olycksrapport från 2013 ligger den mänskliga faktorn bakom 90 procent av alla olyckor med lastbil. Miljöfaktorer som till exempel väglaget spelar roll i 30 procent av olyckorna, medan fordonets skick har avgörande betydelse i 10 procent.
När en trafikolycka sker finns det dock en faktor som har överlägset störst betydelse för om chauffören ska överleva eller inte: bilbältet. I nio av tio dödsolyckor är chauffören inte bältad.
– I minst sex av tio olyckor hade chauffören klarat sig om bältet hade använts, säger Claes Avedal. Vi kan utveckla säkerheten i fordonet hur mycket som helst, men du har ingen nytta av en stark hyttkonstruktion om du inte använder bältet.