15 förlorar jobbet när Hauger Transport går i konkurs

Cirka 15 chaufförer blir av med jobbet när värmländska företaget Hauger Transport går i konkurs efter bara ett halvårs verksamhet. Men chauffören Fredrik Fredholm, som inte fått betalt för två månaders jobb, är lättad över beskedet. – Nu kan vi i alla fall få pengar från lönegarantin, säger han.

Hauger Transport finns sedan tidigare i Norge. I juni registrerades ett svenskt bolag med samma namn i värmländska Karlstad. I samma veva blev Transports lokalavdelning kontaktad för att företaget ville teckna hängavtal.

– Men de ville inte betala ob eller några andra tillägg, utan ha allt inbakat i månadslönen. Det gick vi inte med på, säger Mikael Ladman, lokalombudsman på avdelningen i Värmland.

Under hösten började chaufförer höra av sig till facket efter att de inte fått sina löner. En av de chaufförerna är Fredrik Fredholm. Han började jobba på timmar för företaget i september. Redan från början fick han känslan av att allt inte stod helt rätt till.

– När jag sökte jobbet sa de att man skulle ligga ute tio dagar och vara ledig tio dagar. Det var det jag hade kommit överens om skulle fungera för familjen. Men när jag började köra ändrade de det till att ligga ute tre veckor och vara hemma en vecka.

Fredrik protesterade men fick höra att alla andra gått med på de nya villkoren. Han vågade heller inte säga upp sig, då skulle han riskera att förlora sin aktivitetsersättning som han tidigare haft som praktikant.

Eftersom Fredrik körde på timlön skulle första lönen komma i slutet av oktober. Men den kom aldrig. Inte heller för kollegorna. I stället kom beskedet att bolaget försatts i konkurs den 2 november.

– Det var ju inte det här jag skrev på för. Det var ju det som skulle funka för familjen, men alla skrev på.

Transportarbetaren har försökt att nå företagets vd utan resultat. Inte heller Transport i Värmland har fått prata med företagets representanter om konkursen. I stället skickade vd Arne Hauger ett mejl där han menade att han inte längre har några intressen i bolaget efter konkursen.

Ärendet ligger nu hos konkursförvaltaren Kenneth Holmlund på Hamiltons advokatbyrå i Karlstad. Han har just börjat sätta sig in i ärendet, som rör cirka femton anställda.

– Jag har inte hela bilden ännu, men de har i alla fall inte fått lön för oktober, säger han.

I nästa vecka kommer konkursförvaltaren ta ställning till vilka som omfattas av den statliga lönegarantin för de löner de inte fått från Hauger.

Fram till dess lever Fredrik Fredholm på lånade pengar från nära och kära. Mikael Ladman är upprörd.

– Det är nog bland det värsta jag varit med om som ombudsman. Att man så kallsint inte betalar ut lön till de anställda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.