Bengt Eriksson
Close
Bengt Eriksson är nöjd med att köra biogasbilen. ”Det känns som en positiv utveckling, så vi får se vad det blir av det.”
Close

Med flytande biogas i tanken

Åkeri. Flytande biogas är en iskall produkt på ungefär minus 160 grader. Bland lastbilstillverkare och miljömedvetna köpare är den däremot stekhet. I dag visade Volvo Lastvagnar och livsmedelsgrossisten Dagab upp en av fem tunga biogaslastbilar som är på väg ut på vägarna.

Bengt Eriksson
Bengt Eriksson

– Näe, det verkar inte vara någon skillnad för mig som chaufför, säger Bengt Eriksson som hämtade lastbilen i Jönköping och körde upp den till en parkeringsplats i södra Stockholm.

Han yttrar sig efter 36 år som dieselbilschaufför och sisådär 30 mil som biogasdito.

– Det krävs lite mer vid tankningen bara. Här är ett sorts tanklock, och sedan måste jag vrida upp en kran för att sänka trycker inne i gastanken. Det tar lite längre tid.

Tanken sitter under bilen, och bränslet är flytande biogas. Övergången från diesel ska minska utsläppen av klimatpåverkande koldioxid.

Dagab levererar livsmedel till ungefär 7 000 butiker. Företaget har sina egna chaufförer anställda och äger lastbilarna. Dagens nyhet är att fem av 140 dieselfordon under hösten byts ut mot lastbilar drivna av flytande biogas. Den första sätts i trafik i morgon, onsdag. De ska köras i fjärrtrafik och chaufförerna kan tanka på den ort transporterna utgår från: Helsingborg. Göteborg, Jönköping och Örebro.

Dagab och moderföretaget Axfood valde fyra Volvobilar och en från Scania.

– Alla stora lastbilstillverkare drar åt samma håll när det gäller flytande biogas, säger Jan Strandhede, informatör på Volvo Lastvagnar. Vi har 30 bilar på gång till den svenska marknaden.

Han ser bränslet som ett seriöst alternativ till diesel också när det gäller lastbilarnas prestanda. Motorerna är desamma som i nya traditionella fordon, men konverterade till gasdriften.

– Ambitionen är att vi ska tanka 100 procent biogas, säger Helena Blom, transportansvarig på Dagab, väl medveten om att det kan hamna fossil naturgas i tankarna ibland.

Men ett mindre åkeri, har det råd att börja ersätta sina dieselbilar med miljösnällare biogasfordon?

– Då handlar det om att göra en livscykelanalys för bilen, säger Volvos Jan Strandhede. Du kan kanske få mer betalt av den som köper transporterna när du garanterar att de är fossilfria.

Vad kostar själva lastbilarna då?

– Riktpriset ligger 480 000 kronor högre än för en motsvarande dieselbil. Men för köparen kan det bli 240 000 eftersom statliga klimatklivet går in och stöttar den som gör investeringar som minskar utsläppen, hur mycket beror bland annat på hur stort företaget är.

kan

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    25 september, 2018

    All koldioxid är klimatpåverkande oavsett om de kommer från rötning eller under jord. Fördelen med biogas är att man slipper partiklarna. Metan är ett rent bränsle. Men håller metandriften samma verkningsgrad som dieseldrift. Min erfarenhet av biogas drift är att vid hög belastning så ökar bränsleåtgången drastiskt. Detta beroende på biogasens lägre gastäthet än vad naturgasen besitter, Problemet med biogas är rötningen, den är alldeles för energikrävande för en storskalig tillverkning av metan (biogas). Processen kostar för mycket energi, på vintern kan energikostnaden bli upp till 40% av energiutvinningen. Diesel och bensin har en kylande effekt på motorn, det har inte gas, så motorernas kylsystem måste uppgraderas annars är risken för motorhaveri stort. Svavelväte är den stora boven när det gäller biogas, den kontaminerar motoroljan och gör att systemen rostar inifrån. -160 grader kräver också sin energitribut. Under mycket speciella omständigheter kan biogasen vara ett rimligt alternativ, men ur energi och miljösynpunkt så är en storskalig satsning på biogas kontraproduktiv. Får man bränslet subventionerat så kan några räkna hem det ekonomisk. Kan man dessutom hitta på en något effektivare metod än rötning så kanske det kan vara något alternativt för än mer storskalig drift, annars inte. Danskarna konkurrerar ut de svenska producenterna av biogas pga högre subventioner. Lätt är det inte.

Lästips:

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Davids krönika. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”På en död planet finns inga jobb”

Klimat. Tjänstemannafacket Vision har som första fackförbund infört klimatombud – ett nytt fackligt uppdrag på landets arbetsplatser. Det går ut på att minska en verksamhets klimatavtryck och påverka arbetsgivaren att värna om miljön och minska utsläppen.

Vinnare på tung festival

Mässa. I helgen var det dags för tjugonde upplagan av Trailer Trucking Festival – Sveriges tyngsta lastbilsfest hölls på Mantorp park och bjöd på såväl branschnyheter, som kran-SM, ljusshow och tävlingar om bästa fordon i en rad klasser, från B (bulkbil) till V (veteranbil).

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.