17 000 rapporterade fel inom färdtjänsten förra året

Förra året rapporterades drygt 17 000 problem med färdtjänstresor i Göteborg och Stockholm. Det motsvarar 0,3 procent av det totala antalet beställningar. Trots den relativt låga procentsiffran gör Transports ombudsman Mats Andersson tummen ner för resultatet och gissar på ett mörkertal i tillbudsrapporteringen.

En ny rapport, som gjorts av analys- och teknikkonsultföretaget WSP, visar att antalet anmälda händelser inom färdtjänsten i Göteborg och Stockholm förra året var 17 084 stycken. Det motsvarar 0,3 procent av de sammanlagt drygt 5,4 miljoner färdtjänstresor som gjordes i de båda städerna.

De flesta resor sker alltså utan anmärkning ur resenärens perspektiv. Men den relativt låga siffran imponerar inte på Mats Andersson som är ombudsman för Transport i Göteborg.

– Det är ju en rapportering av händelser för brukaren, säger han. Men alla händelser som inträffat där chauffören varit utsatt för något? Som stress till exempel. Det finns inte i den här rapporteringen, så man får väl göra tummen ner för de 0,3 procenten.

De händelser som rapporterats berör bland annat olyckor, tillbud, trakasserier, bemötande, service och förseningar. Rapportering som gäller bemötande utgör 18 procent och handlar oftast om synpunkter på att föraren varit otrevlig och gett dålig service. Förseningar står för drygt 11 procent och 1,4 procent om att resenären släppts av på fel adress.

Olyckor, där en person varit inblandad men inte nödvändigtvis blivit skadad, står för 0,7 procent av händelserna. Majoriteten av olyckorna, 47 procent, har inträffat till och från eller i och ur fordonet.

Det här är till stor del en konsekvens av att förare kör på procentlöner, säger Mats Andersson.

– En chaufför som är stressad över dåligt betalda färdtjänstresor vill komma ifrån och kunna ta en företagsresa på stan i stället. Ingen taxichaufför vill ha färdtjänstresorna eftersom de är dåligt betalda.

Tre procent av olyckorna inträffar vid så kallad trappklättring, alltså när en person i rullstol ska transporteras i en maskin nerför trappor.

– Trappklättrare borde vara förbjudna eftersom det har inträffat olyckor med dödlig utgång, säger Mats Andersson. Vi hade en olycka senast härom veckan vid träning. Chauffören tappade greppet där uppe i trappan. Om du dessutom har en hämtartid på tre minuter, ska gå upp åtta trappor i huset och köra en trappklättrare med den personen utan att bli försenad för att slippa vite, så är det ingen optimal arbetssituation.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.