17 000 rapporterade fel inom färdtjänsten förra året
Förra året rapporterades drygt 17 000 problem med färdtjänstresor i Göteborg och Stockholm. Det motsvarar 0,3 procent av det totala antalet beställningar. Trots den relativt låga procentsiffran gör Transports ombudsman Mats Andersson tummen ner för resultatet och gissar på ett mörkertal i tillbudsrapporteringen.
En ny rapport, som gjorts av analys- och teknikkonsultföretaget WSP, visar att antalet anmälda händelser inom färdtjänsten i Göteborg och Stockholm förra året var 17 084 stycken. Det motsvarar 0,3 procent av de sammanlagt drygt 5,4 miljoner färdtjänstresor som gjordes i de båda städerna.
De flesta resor sker alltså utan anmärkning ur resenärens perspektiv. Men den relativt låga siffran imponerar inte på Mats Andersson som är ombudsman för Transport i Göteborg.
– Det är ju en rapportering av händelser för brukaren, säger han. Men alla händelser som inträffat där chauffören varit utsatt för något? Som stress till exempel. Det finns inte i den här rapporteringen, så man får väl göra tummen ner för de 0,3 procenten.
De händelser som rapporterats berör bland annat olyckor, tillbud, trakasserier, bemötande, service och förseningar. Rapportering som gäller bemötande utgör 18 procent och handlar oftast om synpunkter på att föraren varit otrevlig och gett dålig service. Förseningar står för drygt 11 procent och 1,4 procent om att resenären släppts av på fel adress.
Olyckor, där en person varit inblandad men inte nödvändigtvis blivit skadad, står för 0,7 procent av händelserna. Majoriteten av olyckorna, 47 procent, har inträffat till och från eller i och ur fordonet.
Det här är till stor del en konsekvens av att förare kör på procentlöner, säger Mats Andersson.
– En chaufför som är stressad över dåligt betalda färdtjänstresor vill komma ifrån och kunna ta en företagsresa på stan i stället. Ingen taxichaufför vill ha färdtjänstresorna eftersom de är dåligt betalda.
Tre procent av olyckorna inträffar vid så kallad trappklättring, alltså när en person i rullstol ska transporteras i en maskin nerför trappor.
– Trappklättrare borde vara förbjudna eftersom det har inträffat olyckor med dödlig utgång, säger Mats Andersson. Vi hade en olycka senast härom veckan vid träning. Chauffören tappade greppet där uppe i trappan. Om du dessutom har en hämtartid på tre minuter, ska gå upp åtta trappor i huset och köra en trappklättrare med den personen utan att bli försenad för att slippa vite, så är det ingen optimal arbetssituation.