Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata
Close
Cabonline lägger ner trafikledning och bokning i Sundsvall.
Close

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Facket har förhandlat med arbetsgivaren enligt kollektivavtal under hösten. Samtliga anställda vid Cabonlines trafikledning och bokning i Sundsvall är berörda och har fått information om att bolaget stänger vid årsskiftet. Det rör sig sammanlagt om 17 som går på kollektivavtal, personer med olika anställningsformer och olika långa uppsägningstider; tillsvidareanställda, visstidsanställda och provanställda.

– Det är självklart väldigt tråkigt. Det är många som berörs, det är en stor växel och det kommer att påverka taxin, säger Björn Nilsson, ombudsman på Transports avdelning 32 Mellersta Norrland.

Inte helt överraskande

Björn Nilsson har förhandlat med Cabonline för Transport. Han blev kontaktad av representanter för företaget på sensommaren. Helt överraskande kom inte beskedet om stängning och flytt av taxiväxeln för honom, Cabonline har tidigare i år gjort en liknande omorganisation i Umeå.

Som en generell kommentar till utlokaliseringen säger Björn Nilsson:

– Vi anser att de svenska jobben ska finnas kvar på den svenska arbetsmarknaden.

31 oktober

Datumet för uppsägningar är planerad till den sista denna månad, den 31 oktober. Sedan börjar den nya organisationen gälla.

Transports ombudsman upplevde en bra dialog med bolagets HR-avdelning under förhandlingarna, och värdesätter att fackets lokala

Cabonline, som har landets största taxiorganisation, sköter växeln för flera taxibolag i Sundsvall. Bolaget motiverar flytten som nödvändig med tanke på de stora förändringar som pågår inom taxibranschen. Cabonline Group har i dag sitt säte i Solna.

skyddsombud kunde vara med.

”Tufft beslut”

Enligt bolaget gäller det att anpassa sig till framtiden och då centraliserar Cabonline bokning och trafikledning till Lettland respektive Solna: Bolaget måste, som många andra, bli effektivare och samtidigt kvalitetssäkra företagets tjänster.

– Det är alltid tufft att fatta sådana här beslut och ett supertufft besked att få för de som blir uppsagda. Vi försöker göra det så bra som möjligt för våra anställda, säger Ulf Samell, presstalesperson vid Cabonline Group, till Sundsvalls Tidning.

Han uppgav samtidigt att det för tidigt att säkert säga om det finns möjligheter till omplaceringar för de varslade, men att bolaget – som alltid i sådana här fall – ”tittar över” saken.

Säkert är dock att det inte kommer att bli några arbetstillfällen i Sundsvall.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.