Gate gourmet Arlanda
Close
Förhandlingarna mellan Gate gourmet och Transport har pågått i tre år – efter att cateringbolaget sa upp personal och bytte ut Transports avtal mot Hotell- och restaurangfackets.
Close

1,8 miljoner kronor i ersättning till cateringarbetare

Flyg. 16 anställda och tidigare anställda cateringarbetare på företaget Gate gourmet får dela på totalt drygt 1,8 miljoner kronor – i utebliven övertids- och ob-ersättning. Efter tre års tragglande har företaget och Transport äntligen nått en uppgörelse, som även innebär att bolaget ska betala skadestånd till Transportarbetareförbundet.

Ombudsman Johan Einarsson. Foto: Justina Öster
Ombudsman Johan Einarsson. Foto: Justina Öster

De 16 berörda medarbetarna jobbar eller har jobbat på Arlanda och Malmö airport.

– Jag är så glad. Det känns jävligt bra att Gate gourmet och vi äntligen kommit fram till en lösning som bägge parter är nöjda med, säger Transports flygombudsman Johan Einarsson.

De senaste tre åren har han ägnat mycket av sin arbetstid åt att försöka komma överens med cateringfirman på Arlanda. Det handlar om en lång, trasslig historia med upprepade lokala och centrala förhandlingar och flera stämningar av Gate gourmet i Arbetsdomstolen.

Upprinnelsen var Gate gourmets beslut hösten 2020, att ensidigt byta ut Transports kollektivavtal mot Hotell- och restaurangfackets (HRF) billigare avtal med lägre lön, sämre ersättningar och villkor. Innan dess hade bolagets anställda avlönats enligt både HRF:s och Transports avtal.

Transportarbetareförbundet tog strid för att medlemmarna skulle få stanna kvar på förbundets avtal, medan Gate gourmet hävdade sin rätt att säga upp och återanställa ett antal utvalda cateringarbetare som skulle följa HRF:s avtal.

I november 2021, bara dagarna innan huvudförhandlingen i Arbetsdomstolen, enades Transport och Gate gourmet om en förlikning. Den innebar att företaget skulle betala ett historiskt högt skadestånd, 10 miljoner till 62 uppsagda Transportmedlemmar.

Fel avtal

Men där var surdegen inte slut.

Vid sidan av det större ärendet höll Transport fast vid att cateringfirman tillämpade fel avtal och stämde bolaget ännu en gång till Arbetsdomstolen för avtalsbrott. Det gällde de cateringarbetare som behöll sin anställning på Gate gourmet, men avlönades enligt HRF:s avtal. De skulle fortsätta följa Transportavtalet, hävdade Transport.

Men i stället för att mötas i Arbetsdomstolen enades parterna på nytt om en förlikning, två dagar före midsommar. Den nya uppgörelsen innebär att Gate gourmet ska betala utebliven ob- och övertidsersättning till medarbetarna på 1 849 902 kronor, plus ett skadestånd till Transport.

Hur högt är skadeståndet?

– Det kan jag tyvärr inte säga men det är för brott mot kollektivavtalet, svarar flygombudsman Johan Einarsson.

Vad varje enskild person kommer att få är heller inte klart. Att frågan dragit ut tre år på tiden förklarar han:

– Bägge parter har hållit fast vid sina ståndpunkter, utan att ge vika. Vi har egentligen inte varit överens om någonting förrän nu, på senare tid, men ingen av oss ville avgöra frågan i domstol.

Tvisten har handlat om ob- och övertidsersättningar för fyra månader under 2020 (september till december) och för tiden 1 januari 2021 och löpande, framåt (då bolaget tillämpat HRF:s avtal).

– Vi gjorde en allt-i-ett-lösning för att slippa sätta oss i fler förhandlingar, säger Johan Einarsson.

En del av de 16 medlemmar som nu kommer att få ersättningen har slutat eller bytt fack till HRF medan andra jobbar kvar. De Transportmedlemmar som stannat, och eventuella nyanställda, kommer att avlönas enligt Transportavtalet från och med den 1 september i år, 2023. Hur många de är kan Johan Einarsson inte svara på.

– Men de är bra många fler än 16 personer. Det gäller bland annat cateringarbetare som lastar och lossar flygplan, arbetar i kylrum och de som packar tullfrivaror på pick and pack-avdelningen.

Inte lönedumpa

Parterna enades också om en lokal uppgörelse. Den innebär att alla chaufförer som arbetar med lastning och lossning av flygplan kommer att få ett tillägg på 1 675 kronor per månad. Den skrivningen finns även i HRF:s avtal.

– Bolaget ville först ta bort C-kortstillägget, men sedan ändrade de sig.

Arbetare som hoppar in tillfälligt på arbetsuppgifter inom Transports avtalsområden kommer även att få ett tillägg per timme, beroende på sysslor, på mellan 13 och 110 kronor.

– Det är för att företaget inte ska kunna lönedumpa, säger Johan Einarsson.

Finns det risk för att Gate gourmet vill riva upp frågan igen, för att införa HRF:s cateringavtal, när avtalsförhandlingarna börjar i höst?

– Nej det tror jag inte. De som vi är nog glada att vi kunnat lösa det här och vill ha lite lugn och ro nu, säger Johan Einarsson.

Han får beröm av Transports centrala flygombudsman, Anders Gustafsson:

– Om  Johan Einarsson inte haft koll på varje medlems lön och räknat och räknat på detta, så hade vi aldrig fått till den här uppgörelsen. Han har gjort ett jättejobb!

Läs tidigare artiklar

2021-03-10

Transport stämmer Gate gourmet till Arbetsdomstolen – på nytt

2021-09-08

Förhandlingar om förlikning efter Gate gourmets massuppsägning

2021-10-26

Hon sparkades efter 43 år

2021-11-04

Flygjätte betalar rekordstort skadestånd till Transport

2021-12-23

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Lou Fermisson, ordförande på Transportklubben vid AAP, Danijel Kovacic, ordförande för Norwegians Transportklubb och Ekaterina Parenkova som håller i klubban på Eurowings kraftsamlar för att förbättra arbetsvillkoren för kabinpersonalen.

”Vi vill att företagen ska lyssna på oss”

Flyg. Höjd lön efter sänkningen under pandemin. Att företaget lyssnar på oss och behandlar oss rättvist. Bättre scheman och mindre helgjobb. Rätt till ob-­ersättning. Det är några av frågorna som de fackligt engagerade vid Transports nya kabinklubbar vill driva.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.