Gate gourmet Arlanda
Close
Förhandlingarna mellan Gate gourmet och Transport har pågått i tre år – efter att cateringbolaget sa upp personal och bytte ut Transports avtal mot Hotell- och restaurangfackets.
Close

1,8 miljoner kronor i ersättning till cateringarbetare

Flyg. 16 anställda och tidigare anställda cateringarbetare på företaget Gate gourmet får dela på totalt drygt 1,8 miljoner kronor – i utebliven övertids- och ob-ersättning. Efter tre års tragglande har företaget och Transport äntligen nått en uppgörelse, som även innebär att bolaget ska betala skadestånd till Transportarbetareförbundet.

Ombudsman Johan Einarsson. Foto: Justina Öster
Ombudsman Johan Einarsson. Foto: Justina Öster

De 16 berörda medarbetarna jobbar eller har jobbat på Arlanda och Malmö airport.

– Jag är så glad. Det känns jävligt bra att Gate gourmet och vi äntligen kommit fram till en lösning som bägge parter är nöjda med, säger Transports flygombudsman Johan Einarsson.

De senaste tre åren har han ägnat mycket av sin arbetstid åt att försöka komma överens med cateringfirman på Arlanda. Det handlar om en lång, trasslig historia med upprepade lokala och centrala förhandlingar och flera stämningar av Gate gourmet i Arbetsdomstolen.

Upprinnelsen var Gate gourmets beslut hösten 2020, att ensidigt byta ut Transports kollektivavtal mot Hotell- och restaurangfackets (HRF) billigare avtal med lägre lön, sämre ersättningar och villkor. Innan dess hade bolagets anställda avlönats enligt både HRF:s och Transports avtal.

Transportarbetareförbundet tog strid för att medlemmarna skulle få stanna kvar på förbundets avtal, medan Gate gourmet hävdade sin rätt att säga upp och återanställa ett antal utvalda cateringarbetare som skulle följa HRF:s avtal.

I november 2021, bara dagarna innan huvudförhandlingen i Arbetsdomstolen, enades Transport och Gate gourmet om en förlikning. Den innebar att företaget skulle betala ett historiskt högt skadestånd, 10 miljoner till 62 uppsagda Transportmedlemmar.

Fel avtal

Men där var surdegen inte slut.

Vid sidan av det större ärendet höll Transport fast vid att cateringfirman tillämpade fel avtal och stämde bolaget ännu en gång till Arbetsdomstolen för avtalsbrott. Det gällde de cateringarbetare som behöll sin anställning på Gate gourmet, men avlönades enligt HRF:s avtal. De skulle fortsätta följa Transportavtalet, hävdade Transport.

Men i stället för att mötas i Arbetsdomstolen enades parterna på nytt om en förlikning, två dagar före midsommar. Den nya uppgörelsen innebär att Gate gourmet ska betala utebliven ob- och övertidsersättning till medarbetarna på 1 849 902 kronor, plus ett skadestånd till Transport.

Hur högt är skadeståndet?

– Det kan jag tyvärr inte säga men det är för brott mot kollektivavtalet, svarar flygombudsman Johan Einarsson.

Vad varje enskild person kommer att få är heller inte klart. Att frågan dragit ut tre år på tiden förklarar han:

– Bägge parter har hållit fast vid sina ståndpunkter, utan att ge vika. Vi har egentligen inte varit överens om någonting förrän nu, på senare tid, men ingen av oss ville avgöra frågan i domstol.

Tvisten har handlat om ob- och övertidsersättningar för fyra månader under 2020 (september till december) och för tiden 1 januari 2021 och löpande, framåt (då bolaget tillämpat HRF:s avtal).

– Vi gjorde en allt-i-ett-lösning för att slippa sätta oss i fler förhandlingar, säger Johan Einarsson.

En del av de 16 medlemmar som nu kommer att få ersättningen har slutat eller bytt fack till HRF medan andra jobbar kvar. De Transportmedlemmar som stannat, och eventuella nyanställda, kommer att avlönas enligt Transportavtalet från och med den 1 september i år, 2023. Hur många de är kan Johan Einarsson inte svara på.

– Men de är bra många fler än 16 personer. Det gäller bland annat cateringarbetare som lastar och lossar flygplan, arbetar i kylrum och de som packar tullfrivaror på pick and pack-avdelningen.

Inte lönedumpa

Parterna enades också om en lokal uppgörelse. Den innebär att alla chaufförer som arbetar med lastning och lossning av flygplan kommer att få ett tillägg på 1 675 kronor per månad. Den skrivningen finns även i HRF:s avtal.

– Bolaget ville först ta bort C-kortstillägget, men sedan ändrade de sig.

Arbetare som hoppar in tillfälligt på arbetsuppgifter inom Transports avtalsområden kommer även att få ett tillägg per timme, beroende på sysslor, på mellan 13 och 110 kronor.

– Det är för att företaget inte ska kunna lönedumpa, säger Johan Einarsson.

Finns det risk för att Gate gourmet vill riva upp frågan igen, för att införa HRF:s cateringavtal, när avtalsförhandlingarna börjar i höst?

– Nej det tror jag inte. De som vi är nog glada att vi kunnat lösa det här och vill ha lite lugn och ro nu, säger Johan Einarsson.

Han får beröm av Transports centrala flygombudsman, Anders Gustafsson:

– Om  Johan Einarsson inte haft koll på varje medlems lön och räknat och räknat på detta, så hade vi aldrig fått till den här uppgörelsen. Han har gjort ett jättejobb!

Läs tidigare artiklar

2021-03-10

Transport stämmer Gate gourmet till Arbetsdomstolen – på nytt

2021-09-08

Förhandlingar om förlikning efter Gate gourmets massuppsägning

2021-10-26

Hon sparkades efter 43 år

2021-11-04

Flygjätte betalar rekordstort skadestånd till Transport

2021-12-23

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.