18 SAS-chefer delar på 14 miljoner kronor
SAS har fått massiv kritik efter att det blev känt att flera chefer fick bonusar, mitt under företagets ekonomiska kris. Medan flera personalgrupper tvingades sänka sina löner fick 18 "nyckelpersoner" pengar för att stanna kvar, bland annat sju svenska chefer.
Den norska tidningen Verdens Gang, VG, har nu avslöjat vilka chefer som fick bonus, mitt under SAS hittills största ekonomiska kris. Det är sammanlagt sju svenskar, fem norrmän och sex danskar som tillsammans har fått 14 miljoner kronor.
Den som får mest är, enligt VG, norrmannen Gorm Frimannslund, som är chef för SAS Technical operations. Han får en engångssumma på 1,1 miljoner norska kronor.
Enligt VG slöts avtalen i juni förra året och att utbetalningarna skedde i november och december. Kravet för att få bonusen var att cheferna skulle stanna i företaget.
Kenneth Grampe, Transports flygombudsman, tycker liksom många andra att det är fel väg att gå.
– Företaget försvarar det här med att det är bonusar till ett antal nyckelpersoner, för att de ska orka och vara motiverade. Men det här är personer som redan har en hög lön. Ska inte det räcka? Ingår inte det i uppdraget?
Nyheten har gjort de anställda än mer förbannade på ledningen.
– Det handlar inte om några stora summor sett till SAS omsättning, men det är principen som är illa. Det är oetiskt, säger Grampe.
När bonusarna blev kända, för några veckor sedan, uppgav SAS i en skriftlig kommentar att det handlar om att behålla nyckelpersoner i företaget och att de behövs vid arbetet med sparplanen 4XNG. Deras arbete skulle bland annat kunna betyda att deras egna befattningar skulle upphöra eller bli centraliserade.
I intern information till de anställda, som Svenska Dagbladet har tagit del av, försvarar SAS vd, Richard Gustafson, bonusarna. Där skriver han också att det kan komma att delas ut fler bonusar i framtiden:
”I samband med den omfattande centralisering vi kommer att genomföra inom de administrativa funktionerna kan det bli tal om att säkerställa att vi kan behålla nyckelpersoner som är kritiska för att processen kan genomföras på ett ansvarsfullt sätt. Därför kan det också i fortsättningen vara så att enskilda medarbetare kan få en extraordinär engångsbetalning för att genomföra några konkreta uppgifter innan de måste lämna företaget. ”
Trots att kunderna fortfarande fortsätter att resa med SAS – under 2012 steg antalet passagerare inom koncernen med 3,7 procent – är den ekonomiska situationen ännu inte säkrad.
Spararbetet pågår för fullt och ett av målen är att sälja ut marktjänsterna. Även om det inte var ett krav för att SAS skulle få förlängda lån behöver företaget skära ner, och de jobbar för att hitta rätt köpare.
Men i nuläget finns inget som tyder på att det kan bli en snabb affär. Det finns inte heller någon tidsplan, eller ens något säkert besked om att outsourcingen faktiskt kommer att bli av.
– Våra medlemmar är pragmatiska. De vill ha en arbetsgivare som kan betala löner. Norrmännen vill inte bli outsourcade, de vill att det ska stå SAS på ryggen, så där är det en het potatis. Men får man inte in pengarna genom försäljning så måste man ta dem internt och då vet vi inte vad som skulle hända med arbetstider och annat, säger Kenneth Grampe.
Han påpekar också att det redan är ett hårt tryck på de anställda, inte minst inom underhållsdelen eftersom det saknas folk där.
– Folk är uppgivna, även teknikerna, och söker nya jobb. Och det är ju inte heller bra för ett företag, säger han.