18 SAS-chefer delar på 14 miljoner kronor

SAS har fått massiv kritik efter att det blev känt att flera chefer fick bonusar, mitt under företagets ekonomiska kris. Medan flera personalgrupper tvingades sänka sina löner fick 18 "nyckelpersoner" pengar för att stanna kvar, bland annat sju svenska chefer.

Den norska tidningen Verdens Gang, VG, har nu avslöjat vilka chefer som fick bonus, mitt under SAS hittills största ekonomiska kris. Det är sammanlagt sju svenskar, fem norrmän och sex danskar som tillsammans har fått 14 miljoner kronor.

Den som får mest är, enligt VG, norrmannen Gorm Frimannslund, som är chef för SAS Technical operations. Han får en engångssumma på 1,1 miljoner norska kronor.

Enligt VG slöts avtalen i juni förra året och att utbetalningarna skedde i november och december. Kravet för att få bonusen var att cheferna skulle stanna i företaget.

Kenneth Grampe, Transports flygombudsman, tycker liksom många andra att det är fel väg att gå.

– Företaget försvarar det här med att det är bonusar till ett antal nyckelpersoner, för att de ska orka och vara motiverade. Men det här är personer som redan har en hög lön. Ska inte det räcka? Ingår inte det i uppdraget?

Nyheten har gjort de anställda än mer förbannade på ledningen.

– Det handlar inte om några stora summor sett till SAS omsättning, men det är principen som är illa. Det är oetiskt, säger Grampe.

När bonusarna blev kända, för några veckor sedan, uppgav SAS i en skriftlig kommentar att det handlar om att behålla nyckelpersoner i företaget och att de behövs vid arbetet med sparplanen 4XNG. Deras arbete skulle bland annat kunna betyda att deras egna befattningar skulle upphöra eller bli centraliserade.

I intern information till de anställda, som Svenska Dagbladet har tagit del av, försvarar SAS vd, Richard Gustafson, bonusarna. Där skriver han också att det kan komma att delas ut fler bonusar i framtiden:

”I samband med den omfattande centralisering vi kommer att genomföra inom de administrativa funktionerna kan det bli tal om att säkerställa att vi kan behålla nyckelpersoner som är kritiska för att processen kan genomföras på ett ansvarsfullt sätt. Därför kan det också i fortsättningen vara så att enskilda medarbetare kan få en extraordinär engångsbetalning för att genomföra några konkreta uppgifter innan de måste lämna företaget. ”

Trots att kunderna fortfarande fortsätter att resa med SAS – under 2012 steg antalet passagerare inom koncernen med 3,7 procent – är den ekonomiska situationen ännu inte säkrad.

Spararbetet pågår för fullt och ett av målen är att sälja ut marktjänsterna. Även om det inte var ett krav för att SAS skulle få förlängda lån behöver företaget skära ner, och de jobbar för att hitta rätt köpare.

Men i nuläget finns inget som tyder på att det kan bli en snabb affär. Det finns inte heller någon tidsplan, eller ens något säkert besked om att outsourcingen faktiskt kommer att bli av.

– Våra medlemmar är pragmatiska. De vill ha en arbetsgivare som kan betala löner. Norrmännen vill inte bli outsourcade, de vill att det ska stå SAS på ryggen, så där är det en het potatis. Men får man inte in pengarna genom försäljning så måste man ta dem internt och då vet vi inte vad som skulle hända med arbetstider och annat, säger Kenneth Grampe.

Han påpekar också att det redan är ett hårt tryck på de anställda, inte minst inom underhållsdelen eftersom det saknas folk där.

– Folk är uppgivna, även teknikerna, och söker nya jobb. Och det är ju inte heller bra för ett företag, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Avtal 2025. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.