ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Vem betalar priset för fri frakt?

Ordförandeord. Antalet transporter i samhället ökar och tempot likaså. Varor ska helst inte ligga stilla alls och det som tidigare fick ta fem timmar att transportera ska nu förflyttas på tre.

I varu- och budbranschen är tempot ännu högre. Som kund förväntar du dig snabb leverans av varor du köper på nätet. Gärna samma dag, i värsta fall inom en eller ett par timmar och helst utan kostnad. Det i sig behöver inte vara något fel, men vi måste diskutera konsekvenserna. Här vill jag vara tydlig, det finns inget som heter ”fri frakt”. Frågan är bara vem det är som betalar. Alltför ofta är det den som kör som på olika sätt drabbas av den här utvecklingen, och det sker i hela branschen.

Jag säger det igen, transporter måste få kosta! Det är bara så vi värnar både schysta villkor och en klimatmässigt hållbar utveckling. Då går det inte att dumpa villkor, äventyra trafiksäkerhet och strunta i klimatet för att köra ut en ask huvudvärkstabletter med så kallad fri frakt. Då går det inte att utnyttja dem som står längst ifrån arbetsmarknaden som en slit- och slängvara och brickor i ett oseriöst affärsspel.

I dag ligger en alltför stor del av ansvaret på den som kör, både när det gäller att följa lagar och regler och när det gäller de egna villkoren och arbetsmiljön. De är ofta i total beroendeställning gentemot arbetsgivaren, i den mån det finns någon. Den stora avarten är plattformsföretagen. Där kan cykelbud stå helt utan arbetsgivare och själva få ansvara för sitt skyddsnät. Men även varutransporterna brottas med stora problem. Arbetsgivarna staplar tillfälliga anställningar på varandra. Man tillhandahåller bilar med blankslitna däck utan tillstånd och uppmanar till systematiskt fusk, genom till exempel överlast. Och då pratar vi inte om ett par kilo, utan om extrem överlast med förödande konsekvenser för trafiksäkerheten. Naturligtvis ska varje chaufför ha ett ansvar för att följa lagen. Men det är också självklart att arbetsgivare som sätter i system att tvinga sina anställda att begå lagbrott ska bära en del av ansvaret. När det gäller business to business vill vi se ett utökat beställaransvar kopplat till transporten.

Det finns inget som heter fri frakt, oavsett vad som står i köpvillkoren. Vi vet i grund och botten vilka det är som får betala i dag. Förarna. Transport driver frågan på flera olika sätt, och du som medlem kan hjälpa till. Jobbar du som väktare i en reception och tar emot försändelser? Fråga om budet är medlem! Jobbar du inom bilvård, gummi eller på bensinstation och får ett paket via bud? Fråga om personen är medlem! Träffar du dessa personer i ditt arbete som lastbilschaufför, visa på medlemskapets värde och värva en medlem! Köper du en vara på nätet, ta reda på hur den skickas till dig och varför inte fråga om den som ringer på dörren är medlem i Transport?

Vi måste höja ambitionsnivån när det gäller att skapa hållbarhet, rimlighet och säkerhet i transportsektorn. Vi måste se till att människor inte sätter både sin egen och andras säkerhet på spel i överlastade bilar från partihandeln. Vi måste se till att de som kammar hem vinsten faktiskt också är de som betalar investeringarna i säkra fordon och vettiga villkor. Det finns nämligen inget som heter fri frakt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Transports förbundsråd röstade enhälligt nej till att stå utanför LO-samordningen.

Transport står utanför LO-samordningen

Avtalsrörelsen. Transport har meddelat LO att de ställer sig utanför LO-samordningen i kommande avtalsrörelse.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.