20 år med mörka krafter

Krönika. I år är det tjugo år sedan en färgad man klev av bussen i skånska Klippan för att i nästa stund kallblodigt huggas med en kniv i hjärtat. Mannens namn var Gerard Gbeyo, en asylsökande flykting från Elfenbenskusten. Enda orsaken till dådet, som framkom i polisutredningen, var att han var färgad.

Död för sin hudfärgs skull!
Tjugo år kan tyckas vara en lång tid. Det är det inte sett ur ett historiskt perspektiv. Går man ytterligare några år tillbaka till 1991 fick Sverige ett nytt riksdagsparti, Ny demokrati. Partiledare var den blåblodige Ian Wachtmeister och skivbolagsdirektören Bert Karlsson, som framställdes som en man ur folket och följaktligen kallades för folkledaren Bert.

Då, i mitten på 1990-talet, hade John Ausonius, mera känd som Lasermannen, skjutit mot invandare. De flesta överlevde men fick men för livet. Det var ren och skär tur att endast en miste livet. John Ausonius berättade i tingsrätten att han hört ”någon eller några” politiker tala om att invandringen var källan till alla Sveriges problem och att alla som invandrat till Sverige efter 1970 skulle utvisas. Med dessa uttalanden från företrädare för Ny demokrati ansåg John Ausonius att han gjorde samhället en tjänst när han kallblodigt siktade och sköt på oskyldiga människor med mörk hudfärg.

Folkledaren Bert, som också han hetsat mot invandrare, lämnar Ny demokrati 1995 efter partiets fiasko i valet året före. Han åker hem till Skara. Kanske ska han producera lite nya skivor med Ultima Thule, vem vet. Det enda som är säkert är att han producerat låtar för dem tidigare, bland annat Blonda svenska vikingar med textraden: ”försök ej hindra oss, då kan det illa gå”.

1995 är året då några grabbar från Kode utanför Göteborg bestämmer sig för att slå upp ett tält vid Ingetorpssjön. Några timmar senare kommer fyra nynazister dit. 14-åriga John Hron misshandlas och sparkas till döds. Nazisterna kräver att han ska säga att han älskar nazister. Efter dödsmisshandeln sätter sig de fyra nazisterna ner och tar en stilla rök, som om ingenting särskilt hade hänt. Än i dag vandaliseras Johns Hrons grav av nazistsympatisörer.

Samma år går Jimmie Åkesson med i Sverigedemokraterna, i vars partiprogram står att de strävar efter ett etniskt homogent Sverige. Åkesson startar Sverigedemokratisk ungdom i Sölvesborg. Året därefter klubbar SD igenom ett partiprogram där det står ”att etniska främlingar som invandrat till vårt land efter 1970” ska kastas ut. Undrar var de fick det ifrån?

Nu är vi i mitten av 2010-talet. Både Gerard och John har varit döda i tjugo år. Peter Mangs har dömts för skottlossning mot invandrare. SD hetsar mot flyktingar och lynchmobbar attackerar förläggningar. Folkledaren Bert tjänar miljoner på boende för flyktingar. Jimmie Åkesson släpper en singel där han spelar piano till en Ultima Thulelåt. Treåriga Alan Kurdi spolas upp på en strand i Turkiet. Han ser ut att sova, men kommer aldrig mer att vakna.

Frågan är om vi någonsin kommer att göra det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson

Hederliga gängkriminella?

Davids krönika. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

”Skyddsombud behöver fackets stöd”

Arbetsmiljö. Regeringen och Sverigedemokraterna har gett Arbetsmiljöverket i uppdrag att utreda åtgärder för att fler ska engagera sig som skyddsombud. Något krav på att ombuden ska tillhöra facket, som i dag, finns inte. Uppdraget skapar oro och ilska i de fackliga leden.

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.