20 års anställning spelar ingen roll
Anders Palmqvist, Transports skyddsombud på DHL:s terminal i Arlöv, är upprörd över processen när företaget Kuehne-Nagel i morgon tar över verksamhet åt BMW. – Det är hemskt att människor kan bli behandlade så här 2016. Jag trodde det tillhörde en svunnen tid.
BMW har länge varit en aktör på reservdelsmarknaden i Skåne. På DHL:s terminal i Arlöv jobbar ett 60-tal anställda med hanteringen av biltillverkarens delar. Före 2002 anställdes de flesta direkt av BMW, sedan tog DHL över driften. Och efter den 1 oktober i år är det företaget Kuehne-Nagel som sköter det hela.
BMW:s reservdelslagerhantering lades ut på anbud och DHL förlorade.
– Kuehne-Nagel ville inte se det hela som ett övertagande och BMW ställde inte det kravet, säger skyddsombudet Anders Palmqvist på DHL i Arlöv.
Han är upprörd över hur rekryteringsprocessen till Kuehne-Nagel gått till.
– Vi skulle söka våra jobb i konkurrens med hela arbetsmarknaden. I praktiken har yngre personer gått före dem som jobbat i mer än 20 år.
Han frågar sig om en ung person utan erfarenhet kan göra samma jobb.
– Det finns en del äldre med sjukdomshistoria också. De går ut i arbetslöshet och de får svårt att hitta nya jobb.
Anders Palmqvist, som är skyddsombud, och ett fackligt arbetsplatsombud, får inte heller vidare anställning i Kuehne-Nagel. Vem tar ansvar om det sker en olycka när företaget aktivt har valt att plocka bort skyddsombudet? undrar Anders Palmqvist.
– Jag är arbetslös från oktober som många andra. Men jag är i en gynnsam situation även om jag är 49 år. Jag har en sambo som har jobb. Många andra känner stress och kan inte släppa det här. De ältar och har svårt att sova.
– DHL tar inget ansvar, företaget har ju förlorat upphandlingen. Men det har ändå sett till att några fått jobb i Klippan. BMW tar inget ansvar och inte heller Kuehne-Nagel. De har inte visat intresse av att förhandla med facket. De ser det inte som ett övertagande och därför vill de heller inte ta över för mycket personal från DHL.
Lars Klang, ombudsman på Transports avdelning 12 i Malmö, tycker det hela är upprörande och en riktig soppa.
– Hur lagens kriterier ska tillämpas vid en upphandling och övergång av verksamhet så att det betraktas som ett övertagande är alltid en bedömning. Jag tycker BMW har störst ansvar för den uppkomna situationen, de hade kunnat se till att det har blev ett övertagande, säger han.
Lagstiftningen gjordes när arbetsmarknaden såg annorlunda ut. Klimatet har hårdnat och lösa anställningsformer blivit mycket vanligare. Kuehne-Nagel tar inte över några lokaler, allt handlar om personalen.
– Då ska man också ha klart för sig att hälften av personalen varit konstant inhyrd. På slutet har DHL gett några från bemanningsföretaget anställning. Men i praktiken handlar det hela om ungefär 25 personer, säger Lars Klang.
Den 13 oktober har Transport kallat Kuehne-Nagel till förhandling. HR-chefen Inger Sederholm vill inte föregå den, säger hon till Transportarbetaren.
– Då kommer vi att kräva att de visar vilka kriterier de använt vid rekryteringen, säger Lars Klang.
BMW väljer att inte kommentera ”Kuehne-Nagels personalfrågor”. Informationschefen Peter Maier skriver mer övergripande i ett mejl till Transportarbetaren:
”Den här upphandlingen skiljer sig inte från andra upphandlingar i svenskt näringsliv eller offentlig sektor.”