20 färdtjänstförare väntar på oviss lön

20 uppsagda färdtjänstförare väntar sedan i somras på att få ut sina löner från Tuwa Specialtransport Svealand i Norrköping. Samtidigt har en verkstad tröttnat och begärt att färdtjänstbolaget ska försättas i konkurs.

Skulderna till verkstaden uppgår, enligt Norrköpings Tidningar, till över 100 000 kronor för ett antal obetalda fakturor. Pengar som företaget nu hoppas få ut genom sin konkursansökan.

När det gäller chaufförerna rör det sig om ett betydligt högre belopp på uppåt 390 000 kronor, enligt Transports lokalombudsman Mats Andersson på avdelning 4 i Östergötland.

– Fast nu närmar vi oss tiden för nästa löneutbetalning den 25:e september. Då handlar det om ytterligare cirka 200 000 kronor som företaget ska betala ut. Sammanlagt innebär det någon halv miljon kronor, tillägger han.

Till det ska också fogas förarnas sammanlagda slutlön, där bland annat semesterersättning ingår. Men vilka summor det handlar om har Mats Andersson inte kunnat räkna på än.

Turerna kring Tuwa Specialtransport Svealand är många och krångliga och förarnas tidigare arbetsgivare har, enligt Andersson, gått under jorden. Företaget har också bytt namn till det kortare, Specialtransport Svealand.

Bakgrunden är i korthet att chaufförerna av färdtjänst, skolskjuts och sjukresor sades upp den första juli i år, på grund av arbetsbrist. Beroende på anställningstid fick förarna gå efter en respektive två månader.

Uppsägningarna berodde på att Norrköpings kommuns ansvariga var missnöjda, och med kort varsel sa upp avtalet med bolaget. Orsaken var bland annat att kommunen sagt nej till försäljning och ägarbyte. Enligt uppgifter i Norrköpings Tidningar är en av bolagets ägare tidigare känd av polisen för ett ”långt brottsregister”.

Vad det rör sig om för brott känner Transports ombudsman Mats Andersson inte till. Facket har inte gjort någon konkursansökan mot Specialtransport Svealand. Än. Först måste man jaga rätt på bolagsledningen med en skriftlig delgivning om lönekraven, förklarar Andersson.

– Därför har vi anlitat ett delgivningsföretag.

Den delgivning som skickades med rekommenderat brev kom oöppnad, i retur.

Flertalet av de uppsagda chaufförerna har skrivit in sig på Arbetsförmedlingen och en del har nu fått nya jobb, medan några får ersättning från a-kassan. Problemet är att det inte gått att få ut de arbetsgivarintyg från bolaget, som A-kassan kräver för att betala ut ersättning.

– Eftersom vi inte får tag i ägarna har vi på avdelningen i stället fått skriva intyg, med utgångspunkt från lönespecifikationerna. Det tar mycket tid, konstaterar Mats Andersson.

Större delen av färdtjänstbolagets tidigare anställda är också medlemmar i Transport, vilket är ovanligt i branschen.

Många av förarna är uppgivna och ledsna och telefonerna på avdelningen går varma, med frågor om när chaufförerna kan få ut sina löner. Den som får ett nytt arbete drabbas också av ett ekonomiskt glapp på flera månader, innan lönen från den nya arbetsgivaren kommer, beskriver ombudsmannen.

– Taxi- och färdtjänstförare tjänar inga jättepengar och få har en ekonomisk buffert för att klara en sån här grej. De gråter och blir desperata när de inte får ut sin lön, säger han.

Kommunalt försörjningsstöd, tidigare socialbidrag, är en utväg.

– Men då kan kommunen begära att du säljer bilen, som du behöver för att ta dig till ditt nya jobb. Det blir ett moment 22, anser Mats Andersson.

Hans förhoppning är att Specialtransport Svealand ska försättas i konkurs. På det sättet kan förarna få ut en statlig lönegaranti, som ska skydda anställda när bolag går omkull.

Frågan om hur länge de 20 förarna kan tvingas vänta besvarar Mats Andersson med en suck:

– Det kan släppa efter några veckor… eller också drar det ut på tiden några månader.

Mats Andersson är kritisk till lagen om offentlig upphandling, som i hans ögon leder till att samhällsbetalda resor betraktas som ren affärsverksamhet. Och att anställda sägs upp och ställs på bar backe.

– Vid upphandlingar måste man börja värdera kvalitet på ett annat sätt. Jag önskar att kommunerna också kunde få ta hänsyn till lokal förankring hos bolagen, så att de inte konkurreras ut av okända, mindre seriösa bolag utifrån.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.