2013 i vår fackliga backspegel

Krönika. Nu lämnar vi snart år 2013 bakom oss. Det har varit ett bra år för förbundet. Vi har genomfört en avtalsrörelse med godkänt resultat. Det enda smolket i bägaren är att vi ännu inte lyckats sluta ett nytt kollektivavtal för taxiförarna.

Förbundet har under året haft bra diskussioner med de politiska partier som står oss nära. Vi har fått förståelse för de enorma problem som finns inom taxi- och åkerinäringarna. Speciellt åkerinäringen har varit föremål för en hel del interventioner i riksdagen. Tack vare ett ständigt påtryckningsarbete från förbundet har många politiker engagerat sig i frågan. Även media har uppmärksammat arbetsvillkoren för chaufförerna där bland andra Uppdrag granskning gjorde programmet Svenska vägar – utländska chaufförer, som sändes under våren. Programmet fick stor publicitet och visade utan omsvep den vardag som många utländska chaufförer lever och verkar i.

Förbundet hade också framgångar i samband med Almedalsveckan, där vi genomförde tre egna seminarier och medverkade i ett antal andra. Vid ett av dessa seminarier presenterade Henrik Sternberg Cabotagestudien. En studie som klart och tydligt visar på en omfattande illegal inrikestrafik som skapar massiva marknadsstörningar inom åkerinäringen. Vi bedömer att studien har ett så pass stort värde att förbundet beslutade att bevilja Henrik ytterligare medel ur Elin och Charles Lindleys stiftelse. Både för att utveckla studien och för att genomföra liknande studier i ett antal europeiska länder.

Ytterligare en fråga som kom upp i Almedalen var allmängiltighetsförklaring av kollektivavtal. Förbundet förde fram tanken på ett sådant förfarande med anledning av den kaotiska situationen i åkerinäringen. Reaktionen lät inte vänta på sig.

Inom LO har det varit tabu att över huvud taget diskutera denna fråga. Många LO-företrädare anser att kollektivavtalen är en fråga för arbetsmarknadens parter och att staten ska hållas utanför. Den uppfattningen delar förbundet. Därför är det viktigt att förstå vad begreppet allmängiltiga kollektivavtal egentligen är.

I korthet går det ut på att det kollektivavtal som parterna, exempelvis Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund, tecknat upphöjs till lag. Därmed måste alla följa lagen/kollektivavtalet. Alltså även de arbetsgivare och de arbetstagare som inte är med i någon arbetsgivareorganisation eller fackförening. Vi är inte så naiva att vi tror att detta skulle lösa alla problem inom exempelvis åkerinäringen. Däremot tror vi att det tillsammans med andra åtgärder kan hjälpa till att rätta till missförhållandena där.

Några av dessa åtgärder presenterade LO och sossarna för ett par veckor sedan, då man redovisade ett tio-punktersprogram för att införa nya ordningsregler på arbetsmarknaden. Bland annat föreslår LO och S att Lex Laval ska rivas upp och att svenska kollektivavtal ska gälla för alla som arbetar i Sverige.

Vidare föreslås att alla utländska företag ska registrera sig i Sverige. Så fortsätter programmet i punkt efter punkt, fram till den sista där man explicit säger att det ska vara konkurrensneutrala villkor i åkerinäringen. För mig inger tio-punktsprogrammet förhoppningen om en rejäl upprustning av den svenska arbetsmarknadsmodellen.

Detta under förutsättning att vi har en socialdemokratiskt ledd regering efter den 14 september nästa år.

Det sista som hände under detta intensiva år var att arbetsdomstolen den 18 december meddelade dom i det uppmärksammade målet mot Andreassons åkeri AB i Veddinge. Tvisten handlade ytterst om arbetstagarbegreppet, där företaget genom trixande och knixande försökt kringgå kollektivavtalet. Arbetsdomstolens dom är glasklar där de säger att under de samlade omständigheterna i ärendet står det utom allt tvivel att personen i fråga är att betrakta som anställd.

Detta får utgöra slutpunkten för ett framgångsrikt år för Svenska Transportarbetareförbundet. Låt oss hoppas att nästa år blir lika bra!

Till sist: Ett stort tack till alla er som sliter i vardagen med att rekrytera nya medlemmar, organisera möten och manifestationer och stötta och hjälpa de av våra medlemmar som råkar illa ut. Utan er vore förbundet väsentligt svagare, och ni är alla värda en riktigt god jul och ett gott nytt år!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.