Demonstration för schysta villkor i transportbranschen, Bryssel i mars i år. Ordförande Frank Moreels (i keps), Europeiska Transportarbetarfederationen, i första ledet för kampanjen Fair Transport som mobiliserar lastbilschaufförer från hela Europa.
Close
Demonstration för schysta villkor i transportbranschen, Bryssel i mars i år. Ordförande Frank Moreels (i keps), Europeiska Transportarbetarfederationen, i första ledet för kampanjen Fair Transport som mobiliserar lastbilschaufförer från hela Europa.
Close
Chaufförslöner i Europa

Här är lönerna i Transport-Europa

Granskning. Mer än en kvarts miljon kronor. Så mycket skiljer sig årslönen mellan en bulgarisk lastbilschaufför och en belgisk. Lönegapet är enormt mellan utlandsförare inom EU – nästan oöverskådligt till förare utanför unionen med allra sämst villkor.

Förarlöner i EU. Total inkomst (i euro) 2016
Klicka på diagrammet så öppnas en större bild. Grafik: Christina Ahlund

diagram förarlöner EU 2016Europeiska unionens sämst betalda yrkesförare bor i Bulgarien. I snitt har en chaufför som kör i internationell trafik knappt 3 700 euro (drygt 42 150 kr)i skattad årslön brutto, bonusar och övertid inkluderade. I Belgien ligger årslönen en bra bit över 30 000 euro (knappt 342 000 kr).

När det gäller miltal är det omvänt – den bulgariska yrkesföraren kör nästan 2500 kilometer mer än sin belgiska kollega varje år.

Det visar en rapport från franska Comité national routier (CNR). Institutet för vägtransporter, med säte i Paris, har under 2000-talet gjort jämförande studier som framför allt rör de länder som är störst på vägtransporter eller har störst inhemska marknader. Därför är varken Sverige, eller något annat nordiskt land, med bland de 15 EU-länder som studerats. Men Sverige skulle placera sig i toppskiktet när det gäller lönenivå.

Rapport från 2016

Magnus Falk
Magnus Falk. Foto: Jan Lindkvist

CNR:s rapport är från 2016. Någon radikal förändring har inte skett sedan dess. Skillnaderna mellan länderna består i stort, löneutvecklingen har inte skilt sig åt på något radikalt vis mellan staterna inom EU, framhåller Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport:

– Nej, det har varit vanlig löneutveckling. Lite snabbare procentuellt sett i de länder som ligger lägst, som Bulgarien.

– Det är inget snack om saken, det är stora löneskillnader inom EU.

Magnus Falk pekar dock på än större skillnader:

– För varje år kommer allt fler tredjelandsförare in. Alltså chaufförer utanför EU och de är ännu billigare. Moldavier, ukrainare, många från östländer som ingick i sovjetstaten.

– Problemet är att det skapar en prispress. Det är en samhällsfråga, snarare än en transportfråga – det är märkligt att transporter inte får kosta.

För att få köra internationell trafik för ett åkeri i ett EU-land måste en chaufför från tredje land, som Moldavien, ha förartillstånd. Förra Europaparlamentarikern Marita Ulvskog (S) har tidigare talat om att det är EU-kommissionens ansvar att granska att medlemsländerna följer de direktiv och regler som gäller unionens länder. Polen är ett land som kritiserats för att generöst dela ut förartillstånd.

Transport granskar

Transport har granskat hur utländska åkerier, men även svenska, kringgår EU:s direktiv för att slippa skatta och betala sociala avgifter. Bland annat polisanmäldes ett slovakiskt dotterbolag till norska Bring förra året: Chaufförerna körde gods åt Ikea för 30 kronor i timmen. Tillfälligt i internationell trafik, enligt bolaget. Permanent, med chaufförer som tillbringar fritiden och helger i lastbilshytter eller baracker, enligt Transport.

I CNR:s rapport skriver författarna att samma lagar och förordningar i många fall gäller i alla länder. Gapet vidmakthålls på grund av vitt skilda tolkningar och tillämpning i praktiken. Men Magnus Falk är skeptisk till att strängare, mer detaljerad, lagstiftning inom unionen automatiskt skulle leda till ökad rättvisa.

– Hur man tolkar EU:s regler skiljer sig inte så väldigt mycket, det är redan reglerat.

Däremot tror han att kollektivavtal är en viktigt grund för bra villkor. Det återspeglas också i CNR-rapporten: Europa är fortfarande uppdelat i öst och väst.
I samtliga västeuropeiska länder finns kollektivavtal på transportområdet. Både
i Tyskland (16 delstater) och i Spanien
(54 provinser) är kollektivavtalen regionalt förankrade. I det forna östblocket är det bara Tjeckien som har kollektivavtal på området. Men avtalet har dålig täckning och det är inte tvingande.

Öststater i botten

I botten när det gäller lön ligger sju stater som tidigare ingick i det forna östblocket. Fortfarande är skillnaden stor mellan västra och östra Tyskland, som i CNR:s undersökning delats upp. I lön skiljer det nära 100 000 kronor om året mellan delstaterna i öst och väst, 30 år efter att DDR och Västtyskland upphörde som statsbildningar.

I alla länder med kollektivavtal ligger den faktiska lönenivån mycket nära lägstanivån i avtalet, vilket även gäller i Sverige och övriga nordiska länder.
I länder som har system med minimilöner ligger den faktiska nivån också den mycket nära den lagstiftade, aktuella minimilönen.

Miltal i EU
Grafik: Christina Ahlund / Karta: Shutterstock

Det är också stor skillnad på hur många mil en utlandschaufför kör. Här kommer ländernas staplar i stort sett omvänt jämfört med lönestaplarna. Litauiska yrkesförare tvingas köra mest både i tid och mil räknat, 31 procent mer än sina franska kollegor.

Antalet timmar bulgariska förare arbetar per år ligger över 2 000, i Frankrike är årsarbetstiden drygt 1 500 timmar. Kilometer per år Frankrike: 107 449, Bulgarien: 140 800.

Stora skillnader

CNR:s slutsats är att gapet mellan antal mil väl speglar den stora skillnaden i arbetsbörda, och den följer också i stort antalet arbetade timmar. Skillnad i vägstandard och hastighetsbegränsningar i olika länder har bara marginell betydelse.

Rapportförfattarna betonar att alla uppgifter rör transportarbete som redovisas öppet och är förenlig med respektive lands avtal. Arbete i strid med lagar och förordningar är inte med.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.