Backande sopbil.
Close
På Ögärdesvägen i Göteborg kan sopbilen inte vända. Det är så trångt att miljöarbetarna måste fälla in sidospegeln när de backar sista biten fram till sopkärlen.
Close

22 döda och 102 svårt skadade

Sedan 1994 har 22 personer dött i olyckor med sopbilar. Många av dem hamnade under bilen när förare tvingades backa för att komma åt kärl eller säckar. I Göteborg och Växjö samarbetar miljöföretag och skyddsombud för att få bort farliga hämtställen.

Ögärdesvägen är en gatstump inne bland rikisvillorna i stadsdelen Askim i Göteborg. Den är smal, brant som en störtloppsbacke och slutar tvärt i ett buskage. Som om någon bara kapat av vägen med yxa.

– Kommunens kontrollant kunde varken vända eller backa upp med sin egen personbil när hon blev hitkallad. Här ska vi köra ner med våra tunga sopbilar. På vintern är det inte kul, säger Besim Paulus.

Han är fackligt skyddsombud på Nordisk återvinning, ett norskägt företag som äter sig in på den svenska marknaden. I Göteborg har bolaget tagit över hushållshämtningen i Askim och ytterligare tre stadsdelar.

Ganska snart insåg både företaget och miljöarbetarna som bemannar de nio sopbilarna att arbetsmiljön lämnar en hel del övrigt att önska.

– Vi har väldigt många områden där det är trångt och kuperat, säger driftschefen Freddy Andersson. Ofta saknas vändplatser och de anställda tvingas backa långa sträckor. I stort sett vartenda ställe vi tittar på har brister i arbetsmiljön.

– Det kan vara allt från backning eller höga kanter till lösgrus där kärlen ska dras. Vi har inte gjort någon inventering, men vi har ändå en lista på säkert 300–400 hämtställen där åtgärder behövs.

Transports regionala skyddsombud, Ulf Jarnefjord, är inkopplad och tillsammans har fack och arbetsgivare valt ut två platser som pilotfall. Jarnefjord har skrivit en så kallad 6:6a-anmälan med fyra grundkrav. Ett handlar om just backning och utgångspunkten är att det bara får ske högst en billängd – för att vända fordonet.

Anmälan riktas formellt mot företaget, men just när det gäller renhållarnas arbetsmiljö ligger ansvaret och möjligheterna att åstadkomma förändringar oftast hos kommunen och fastighetsägaren.

Skyddsombudet Besim Paulus står längt ner på den amputerade Ögärdesvägen. Flera grannar kommer ut. Det uppstår en spontan och välvillig diskussion om trafiksäkerhet och arbetsmiljö kontra de ingrepp som skulle krävas för att få till en vettig vändmöjlighet.

– Det kanske går att gräva ur slänten, men det vore bättre om ni körde med mindre bilar och tog båda kärlen samtidigt. Då skulle ni bara behöva backa ner var fjortonde dag, säger mannen som bor närmast.

Ett alternativ som blivit ganska vanligt i kommunerna är att fastighetsägarnas kärl flyttas till särskilda gemensamma uppsamlingsplatser där sopbilen tryggt kan vända och stanna.

– På den här gatan blir det svårt, konstaterar Besim. Den finns ingen ledig mark. Dessutom är det ingen som vill ha 30 kärl stående intill staketet. Privata fastighetsägare accepterar inte att vi vänder på deras garageinfarter heller. På cykelvägar är det också förbjudet.

Hur ser grannarna på att bära soppåsarna låt säga 200 meter till uppställda kärl?

– Aldrig i livet! säger den manliga grannen. Jag börjar bli till åren och backen är väldigt brant!

Efter Transports anmälan har Göteborgs kommun besökt Ögärdesvägen. Besims erfarenhet är att personalen som rycker ut ofta tar problemen på allvar, men den här gången blev beskedet att: ”företaget får anpassa fordonet …”.

Det är inte otroligt att ärendet till slut får avgöras hos Arbetsmiljöverket. Kim Jörgensen, klubbordförande för Transportarna på det stora kommunala renhållningsbolaget Renova, har drivit backningsfrågan i åratal. Han är besviken. Besviken över att verket inte längre tycks hålla fast vid att ”backning inte är ett körsätt”.

– Kommunerna måste ta sitt ansvar, säger han. I Göteborg gjorde man en stor inventering av skolor, dagis och äldreboende. Man hittade flera tusen ställen där sophämtning inte kunde utföras på ett säkert sätt.

Besim Paulus guidar bort till gata nummer två som finns på Transports anmälan. Lyckhemsvägen är flackare, men smal och för att kunna rulla in med bakvaggan först krävs backning utmed en förskola.

Renhållarna som kör bilen påpekar att det finns betydligt värre hämtställen än de utvalda. Båda killarna är unga och på Nordisk återvinning är inställningen till backning blandad. En del tycker att det är rätt okej, förklarar Besim.

Det norskägda bolaget har också en liberal syn på sopgubbar som åker bakpå bilen.

– Jo, hos oss är det tillåtet, säger driftschef Freddy Andersson. Vi beställde ju fotplattor till sopbilarna. Det sitter mikrobrytare på som gör att bilen inte går att backa när plattan är nerfälld. Hastigheten begränsas också till 20 eller 30 kilometer.

– Men visst, 30 är rätt mycket när folk ska hålla sig fast bakpå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.