John Nordlund och Martin Johansson.
Close
John Nordlund och Martin Johansson.
Close
Stjärnfotograferna

Månadens medlemmar. När vanligt folk sover händer det att Martin Johansson och John Nordlund tar bilen och drar i väg till någon riktigt mörk håla. Tio timmar senare kommer de hem igen, lyckliga över att ha plåtat månen, stjärnor och galaxer. Och ja, de tror att det finns liv där ute.

För tio år sedan pryade Martin Johansson i Göteborgs hamn. John Nordlund var handledare. Strax visade det sig att de hade samma intressen, nischade grejer som till exempel saltvattenakvarier och radiostyrda flygplan. Åldersskillnaden på 16 år spelade ingen roll. Här fanns det äntligen en tekniknörd till själsfrände som fattade grejen!

De började umgås på fritiden för att bygga, bygga om och flyga med flygplan och helikoptrar. Med blicken mot himlen tog nu en ny tanke form: Hur bra kan man plåta rymden utan vare sig expertkunskaper eller dyr och avancerad utrustning?

– Vi såg bilder som folk hade tagit av Jupiter, säger Martin. De var riktigt bra trots att de hade plåtat hemifrån.

Martin och John fortsatte på hemmafixarspåret för att se vad de kunde åstadkomma med det som gick att skrapa ihop. Ett gammalt teleskop från Hobbex, några toarullar, ett par tomma medicinburkar och en övergiven webbkamera. Och tejp. Amatörnivå: extremt hög. Men jorå, från Martins förortsbalkong lyckades de fånga Jupiter och två av planetens månar. Hyfsat skarpt dessutom.

Nu fick de blodad tand.

– Vi kunde ingenting om optik, säger Martin. Vi läste på nätet och sen köpte du en systemkamera va?

– Ja, den billigaste, säger John. I början satte vi den bara på stativet och vände den rätt ut i rymden. Det dök upp en jädra massa grejer.

Nebulosor. Galaxer. Vintergatan. Och allt det där hade funnits ovanför deras huvuden hela tiden. Det krävdes bara en längre exponeringstid än den ögat förmår för att ta in det. De kunde se hur det stormade på andra planeter. I realtid. Det var hisnande. Martin och John kände sig mycket, mycket små.

Okej, om de kunde se så pass mycket från en förortsbalkong, hur mycket skulle de då kunna se från en riktigt mörk plats? En stjärnklar höstkväll packade de bilen och körde ut till Hålan i Skepplanda. Visst, de skrapade lacken på bilen när de hamnade på en mörk traktorstig. Och ja, det tog någon timme att ta sig dit, det var skitkallt och det skulle ta tio timmar innan de var hemma igen. Men när de med 123 sekunders exponering rätt ut i evigheten fångade två galaxer som slingrar sig runt varandra som en kanelbulle, för att de i själva verket långsamt håller på att krocka, ja då …

– Det var så jäkla fräckt att se det man bara har läst om, säger John.

Arbetskamraterna kallar det skämtsamt för pricksafari. Men det blir inte så mycket safari som de skulle önska. Astrofotografering är en tidsödande hobby som måste ske nattetid på avlägsna platser. Och den är helt väderberoende. Det ska vara stjärnklart och månen ska helst inte visa sig alls.

I Sverige betyder det att vinterhalvåret är den bästa tiden. Tillfällena är med andra ord få. De borde åka någonstans där det är stensäkert. En öken i Afrika. Kanarieöarna har de faktiskt diskuterat halvt om halvt på allvar. Men då är det inga toarullar och medicinburkar som ska packas ner.

Numera är de försedda med rejäla teleskop. Specialkameror. Motordrivna stativ som hänger med i takt med jordens snurrande. Tekniknörderiet sitter i än, men parallellt med det har fascinationen för vad de faktiskt lyckas fånga vuxit sig starkare.

Det fräckaste är att genom teleskopet få en livesändning med närbilder från rymden. Det kittlar i magen.

– Håller du upp handen så har du tiotusen galaxer bakom varje fingernagel, säger Martin. Vi är väl ganska överens om att det borde finnas liv där ute.

– Det är minimal chans att det inte finns något, säger John.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.