Jenny Johansson och Robert Savela stortrivs på vägarna. Men till skillnad från hur de kände sig bakom ratten i en taxibil menar båda att de nu, som lastbilsförare, har mycket större frihet.
Close
Jenny Johansson och Robert Savela stortrivs på vägarna. Men till skillnad från hur de kände sig bakom ratten i en taxibil menar båda att de nu, som lastbilsförare, har mycket större frihet.
Close

De sadlade om från taxi till lastbil

Månadens medlem. Jenny Johansson och Robert Savela vantrivdes så med arbetsförhållandena som taxiförare att de lade sina sparpengar på lastbilskort och bytte bransch. Nu jobbar båda som lastbilschaufförer och ångrar inte sitt beslut för en sekund.

Det var det berömda bananskalet som fick Jenny Johansson att halka in i taxibranschen. Där blev hon sedan kvar i sex och ett halvt år. Och hon blev mer och mer missnöjd för varje dag som gick. Till slut fick hon nog.

– Jag tokledsnade, så jag sa upp mig och bjöd in till fest där jag eldade upp kläderna. Det var riktigt befriande men cheferna blev inte så glada på mig, säger Jenny Johansson.

Hon var trött på ledningen, på arbetstiderna, på den dåliga lönen…

– Man jobbar ju på ackord för ingenting. Jag mådde till slut illa av att gå till jobbet.

Hennes sambo, Robert Savela, jobbade bara hälften så länge som taxiförare, tre och ett halvt år.

– Så jag hann inte komma till Jennys stadium av hat, säger han.

Men han följde ändå Jenny och gav upp hoppet om taxi.

– Vi raljerade lite förut och sa att jobba inom taxi är som att vara slavar. Ju fler körningar du tar, desto mer pengar får du. Men det innebär ju att du kör fast du ibland egentligen inte borde. Du kör till och med skolbarn på ackord, det är inte bra, säger Robert.

Jenny sa upp sig i våras, på vinst och förlust, medan Robert för säkerhets skull behöll sitt jobb och i stället tog semester i tre veckor.

De plockade båda ut sina sparpengar och lade dem på att ta lastbilskort, alla behörigheter. I efterhand har de räknat ut att det har kostat dem omkring 50 000 kronor var, med allt inräknat.

– Gruvboomen här uppe har blivit ett lyft för Norrbotten och det känns som att det här är ett framtidsyrke, åtminstone de närmaste tio åren. Det var därför vi vågade och pyntade upp, säger Robert Savela.

Tanken var att Robert skulle fortsätta att köra taxi ett tag och jobba kvar en bit in på hösten. Men så blev det inte. Så fort de vara klara med utbildningen började lastbilsjobben att ramla in.

– Vi har haft tur. Det har bara rullat på sedan i somras. Jag har bara ringt ett enda samtal för att få jobb, annars har de ringt till oss, säger Jenny Johansson.

Uppdragen har gällt glasstransporter för GB för Jenny, anläggning för Robert och nu en hel del fjärrkörning längs E4, något som de båda trivs med.

De njuter båda två av att lära sig nya saker, att få köra olika lastbilar och att färdas genom Sverige i diverse olika fordonskombinationer.

Paret lever ett kringflackande liv och sticker i väg på jobb så snart det behövs. Mellanlandar hemma i lägenheten i
Piteå gör de bara när det finns tid. Men det är ingen av dem som är särskilt brydd över det.

– Man får vara ganska flexibel och det är ingen större skillnad från förut. Skillnaden är att nu får vi betalt för det vi gör, säger Robert Savela.

De vågar säga nej till uppdrag om det behövs, och när de väl är lediga kan de njuta av att verkligen kunna vara lediga.

– I somras for vi och hälsade på kompisar, åkte på minisemestrar, grillade. Det var som en helt ny upptäckt – ”är det så här att vara ledig”, tänkte vi, berättar Robert.

Även om mycket av Robert och Jennys liv kretsar kring jobbet hinner de också med att engagera sig både fackligt och politiskt. När det finns tid över pluggar de finska tillsammans. Kursledare är Roberts mamma som kommer från
Finland.

Efter att de har lämnat taxibranschen har de plötsligt tid att ägna sig både åt sådant och åt varandra. För en sak har de trots allt att tacka taxiyrket för. Det var genom jobbet som de träffade varandra.

 

Sofia Lindroth

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.