Jenny Johansson och Robert Savela stortrivs på vägarna. Men till skillnad från hur de kände sig bakom ratten i en taxibil menar båda att de nu, som lastbilsförare, har mycket större frihet.
Close
Jenny Johansson och Robert Savela stortrivs på vägarna. Men till skillnad från hur de kände sig bakom ratten i en taxibil menar båda att de nu, som lastbilsförare, har mycket större frihet.
Close

De sadlade om från taxi till lastbil

Månadens medlem. Jenny Johansson och Robert Savela vantrivdes så med arbetsförhållandena som taxiförare att de lade sina sparpengar på lastbilskort och bytte bransch. Nu jobbar båda som lastbilschaufförer och ångrar inte sitt beslut för en sekund.

Det var det berömda bananskalet som fick Jenny Johansson att halka in i taxibranschen. Där blev hon sedan kvar i sex och ett halvt år. Och hon blev mer och mer missnöjd för varje dag som gick. Till slut fick hon nog.

– Jag tokledsnade, så jag sa upp mig och bjöd in till fest där jag eldade upp kläderna. Det var riktigt befriande men cheferna blev inte så glada på mig, säger Jenny Johansson.

Hon var trött på ledningen, på arbetstiderna, på den dåliga lönen…

– Man jobbar ju på ackord för ingenting. Jag mådde till slut illa av att gå till jobbet.

Hennes sambo, Robert Savela, jobbade bara hälften så länge som taxiförare, tre och ett halvt år.

– Så jag hann inte komma till Jennys stadium av hat, säger han.

Men han följde ändå Jenny och gav upp hoppet om taxi.

– Vi raljerade lite förut och sa att jobba inom taxi är som att vara slavar. Ju fler körningar du tar, desto mer pengar får du. Men det innebär ju att du kör fast du ibland egentligen inte borde. Du kör till och med skolbarn på ackord, det är inte bra, säger Robert.

Jenny sa upp sig i våras, på vinst och förlust, medan Robert för säkerhets skull behöll sitt jobb och i stället tog semester i tre veckor.

De plockade båda ut sina sparpengar och lade dem på att ta lastbilskort, alla behörigheter. I efterhand har de räknat ut att det har kostat dem omkring 50 000 kronor var, med allt inräknat.

– Gruvboomen här uppe har blivit ett lyft för Norrbotten och det känns som att det här är ett framtidsyrke, åtminstone de närmaste tio åren. Det var därför vi vågade och pyntade upp, säger Robert Savela.

Tanken var att Robert skulle fortsätta att köra taxi ett tag och jobba kvar en bit in på hösten. Men så blev det inte. Så fort de vara klara med utbildningen började lastbilsjobben att ramla in.

– Vi har haft tur. Det har bara rullat på sedan i somras. Jag har bara ringt ett enda samtal för att få jobb, annars har de ringt till oss, säger Jenny Johansson.

Uppdragen har gällt glasstransporter för GB för Jenny, anläggning för Robert och nu en hel del fjärrkörning längs E4, något som de båda trivs med.

De njuter båda två av att lära sig nya saker, att få köra olika lastbilar och att färdas genom Sverige i diverse olika fordonskombinationer.

Paret lever ett kringflackande liv och sticker i väg på jobb så snart det behövs. Mellanlandar hemma i lägenheten i
Piteå gör de bara när det finns tid. Men det är ingen av dem som är särskilt brydd över det.

– Man får vara ganska flexibel och det är ingen större skillnad från förut. Skillnaden är att nu får vi betalt för det vi gör, säger Robert Savela.

De vågar säga nej till uppdrag om det behövs, och när de väl är lediga kan de njuta av att verkligen kunna vara lediga.

– I somras for vi och hälsade på kompisar, åkte på minisemestrar, grillade. Det var som en helt ny upptäckt – ”är det så här att vara ledig”, tänkte vi, berättar Robert.

Även om mycket av Robert och Jennys liv kretsar kring jobbet hinner de också med att engagera sig både fackligt och politiskt. När det finns tid över pluggar de finska tillsammans. Kursledare är Roberts mamma som kommer från
Finland.

Efter att de har lämnat taxibranschen har de plötsligt tid att ägna sig både åt sådant och åt varandra. För en sak har de trots allt att tacka taxiyrket för. Det var genom jobbet som de träffade varandra.

 

Sofia Lindroth

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.