Här krävs kollektivavtal
Ihållande regn, arga taxichaufförer, kaffe från facket – och en partiledare på kryckor. Dagens manifestation för bättre villkor i färdtjänsten startade på en parkeringsplats i Älvsjö.
– Det är staten som gör så här, staten gör så vi hamnar utanför – och ingen lyssnar på oss, sa färdtjänstchauffören Hussein Dia och spände ögonen i Vänsterpartiets ledare.
Jonas Sjöstedt (V) tog emot kritiken, men försvarade sig med att han var på plats just för att hans parti driver kravet på kollektivavtal när samhället upphandlar färdtjänst och sjukresor.
Färdtjänstförare i Stockholm ordnade ännu en protestaktion i morse, torsdag. Den senast fick stor uppmärksamhet. Då fick chauffören och eldsjälen Allonias Sebhatu sin telefon slagen ur handen av Taxi 020:s vd.
– Han har inte bett om ursäkt, sa Allonias Sebhatu i dag. Företaget ville ge mig en Iphone 6, men jag tog inte emot den. Min telefon var mycket äldre och billigare, det där skulle ha varit en muta.
Syftet med protesterna är att färdtjänstupphandlingen ska rivas upp. Chaufförerna kräver att anbudsgivarna ska ha kollektivavtal. På plats fanns förare knutna till Taxi 020, Taxi Kurir och Samtrans.
Efter fika och snack utanför parkeringsgaraget vid Stockholmsmässan i Älvsjö rullade ett 50-tal bilar in mot city. Förbi landstingshuset – där färdtjänsten upphandlas – fram till Mynttorget, utanför riksdagen.
– Vi hade tappat en hel del när vi kom fram, berättar Elisabeth Lundbladh. Det var mycket trafik på Essingeleden och i stan. Runt 20 bilar kom fram och vi hade ett möte som vi försökte få med civilministern på.
Elisabeth Lundbladh är transportare men också med i Taxiklubben, som ligger bakom protestaktionerna.
– Vi håller på och formera oss som organisation, säger hon. Det behövs en klubb för både chaufförer och åkare. Det blir årsmöte i nästa månad, och vi ska ha ett protestmöte till utanför landstingshuset den 17 maj.
Bosse Nilsson, ombudsman på Transports avdelning i Stockholm, serverade kaffe till förarna innan de styrde mot stan.
– Det här är ett bra sätt att träffa både medlemmar och chaufförer som inte är med i facket, tyckte han.