Ramparbetarna Ulla Fägersten och Lars Fehrm på Örebro flygplats.
Close
Ulla Fägersten och Lars Fehrm langar bagage i soluppgången.
Close

God morgon Örebro!

Tystnad. Vinden drar ett första andetag, några fåglar kvittrar. Ramparbetaren Ulla Fägersten stillnar och ser bortom träden där solen sakta stiger under skiftet på Örebro flygplats. Världen vaknar sakta.

Soluppgång och solnedgång är magiska tider för flygfältsarbetaren Ulla Fägersten. Liksom religiösa. Fast folk med vanliga arbetstider upplever dem sällan.

– Vet du hur tyst det är precis innan solen går upp?

Frågan blir hängande i luften medan hon studerar dagens laguppställning på skrivtavlan vid personalrummet.

– Vi är tio starka gubbar i skiftet i dag. Elva med mig. Jag går också som gubbe, så har det varit ända sen jag kom hit. Vi gör ingen skillnad, det är kul!

Fast Ulla är den enda fast anställda kvinnan, ytterligare två tjejer rycker in på timmar.

Klockan har passerat fyra och Ulla är redan i varselkläderna. Hon skopar upp och snart sprider sig doften av nybryggt kaffe. Denna fredag är hon skiftledare, teamleader, hon har greppat ramptelefonen och låst upp den sovande flygplatsparkeringen.

Ulla avskyr att stressa och satt hemma i tv-soffan med sin äggröra redan för två timmar sen. Nu är jobbcellerna i gång och hon hinner i lugn och ro kolla om det blir några fler flyg, utöver de vanliga. Dagens laguppställning klottras ner på en kom-ihåg-lapp och hon gör en första planering av hur arbetet ska läggas upp.

– Gamla rävar allihop. Skönt! Vi är som ett kompisgäng, arbetet flyter på. De flesta har jobbat här länge, flera uppåt 25, 30 år. Så själv är jag nybörjare, med mina 10 år.

Ulla skrattar. Innan dess blev hon headhuntad av ett lagerföretag, där de vuxna utvecklingsstörda hon ansvarade för arbetade. Där fick hon lära sig köra truck, och det blev nyckeln in på Örebro flygplats.

– Jag satte mig ner och funderade. Vad vill jag göra? Jobba på flygplats! Kan du köra truck? frågade de när jag ringde. Så fick jag börja hoppa in på timmar. Jag tycker om att arbeta utomhus, det håller mig frisk.

– Men det allra bästa är lagarbetet, att vi löser alla uppgifter tillsammans. På en flygplats måste man hela tiden ligga ett steg före, tänka ett steg till, bana väg för varandra. Och ta allt som kan gå fel i beaktande, säger Ulla.

– Förutsättningarna ändras hela tiden, som att plan blir försenade eller inte kommer i väg.

Arbetskamraterna droppar in och spiller i sin första kopp. Ulla drar Erik Johansson med sig ut på plattan. Hon pekar på Embrayern 145. En liten ”jetkärra” som redan borde ha lyft mot Köpenhamn, lastad med 45 passagerare. Men nu är det ”teknik på den”. Planet måste lagas.

– Se så dumt han står, han är ju i vägen för alla, utbrister Ulla. Ska vi ta och flytta på den? Undrar om teknikerna har kommit än?

Sagt och gjort. Ett gäng varselklädda myror styr åt olika håll över asfalten. Motorljud och ett vasst strålkastarljus skär genom himlens metall. De kommer från trucken, push back-bilen, som stannar nos mot nos med planet. Ulla och kollegan är redan på plats, hukar med dragstången och kopplar ihop fordon med plan.

Så bogseras flygmaskinen sakta baklänges, till en mer undanskymd mekarplats.

Ramparbetarna knäpper igen sina jackor. Vinden tumlar som den vill över landningsbanorna som förra året utökades 280 meter norrut och snart ska förlängas 330 meter söderut.

Den bitande vinden är svårare att uthärda än både regn och snö, tycker flera.

– Sätt på dig mössa, uppmanar kollegorna som kört fram ”staggen”, fordonet för att koppla ström till nästa plan, en liten Jetstream 32:a för 19 personer.

Ulla skrattar och slår ifrån sig. Hon har sitt hårburr, det är inte om huvudet hon fryser.

Himlen hänger rosa över trädtopparna och Jonatan Broughton rangerar, leder med höjda ”signalspadar” i vädret, ett charterplan till en lämplig parkering.

– Kärran är fullbokad, 215 pax, berättar Ulla. Hoppas de resenärerna har bättre tur än ett tidigare gäng. De stackarna lämnade snön hemma och steg ur till frost på Kanarieöarna!

Hon avbryts av ramptelefonen. Fraktfirman DHL rapporterar att åtta ”burkar”, containrar, och 978 kilo lös last är i antågande. Burkarna står på huvuddäck och alla paket, som beställts över nätet, ruvar i främre flygplansmagen, bellyn.

– Undrar om jag ska byta dragare, säger Ulla, och styr i nästa andetag en annan dragtruck, lastad med koner och bromsklossar mot Boeing 737:an.

”Dragarna” är övertagna från Arlanda. Ett hål gapar i sätet på den som Ulla rattar, men annars har ledningen satsat på en ny maskinpark. Senaste tillskottet är handikappbilen för rörelsehindrade. Ambulift ska den kallas, men namnet fastnar inte.

Alla har sina favoritfordon. Ullas är trappbilarna och cateringlastbilen, som kräver C-körkort. Arbetsgivaren betalade hennes, berättar hon.

Ulla står redan på fraktplanets ”maindeck” ihop med Linus Ahonen och Jonatan Broughton och drar den ena metall-containern efter den andra på planets rullskenor mot den väntande lastaren, transportern. Med den forslas godset till ankommande lastbilar för fortsatt landtransport.

Allt är engelska här. Eller svengelska i salig rampslangsröra.

Huvudskyddsombudet, Lars Fehrm, hivar väskor från framkörd bagagevagn till rullband, några hundra meter bort. Han lovsjunger power stowen, rullastaren som körs fram och matar väskorna på band in i flygplansmagen.

– Förr fick vi krypa två inne i lastutrymmet, nu räcker det med en, säger han.

Ändå sliter det på kroppen, att stå dubbelvikt på knäna i trånga lastutrymmen. ”Rampgubbarna” växlar sysslor, och huvudansvar, både för att minska kroppsslitaget och få roligare arbetsdagar.

Ulla ansluter och får en kram. Strax därpå skjuter hon en ilsken blick mot en ringlande rem, som släppt greppet om en väska.

– Remmar är ett otyg! De sticker upp och fastnar i allt när vi ska lasta och lossa bagaget. Ibland trasslar de in sig i lastbandets rullar och då haglar svordomarna.

Planen lastas alltid framifrån och bak, förklarar Ulla.

– Vi vill inte att kärrorna ska sticka nosen i vädret och sätta sig på arslet!

Räkneverket stannar på 140 kollin.

– Det stämmer, konstaterar flygplatsens verkliga trotjänare, Mats Lignell, som trycker upp skyddsglasögonen på näsan och torkar sig i pannan.

Solen ler, inte ett moln på klintblå himmel och äntligen är det dags för fika. Rampgänget packar upp medhavda mackor och ägg i finurliga plastfodral. Svante Fagerstedt skalar dagens första morot och allas kinder övergår i rosa. Ulla drar av sig skorna till strumplästen. Hon klagar över värmen medan några kollegor slänger käft med stationens kontorsgäng. Svaret kommer snabbt:

– När ni är 65 har ni ont i alla leder, men vi är pigga och fräscha!

Stationschefen dyker upp för att göra en dragning om dagsläget. Dörren stängs, men en sak läcker ut. Det dricks en förfärande massa mjölk på flygplatsen. 45 liter i månaden och allt slinker nog inte i kaffekoppen.

– Det var bra och dåligt, som det brukar, säger Ulla efteråt. Vi behöver alla hjälpas åt att se över och hålla ner våra kostnader.

Allt såg så bra ut, men så barkade det åt pipsvängen förra hösten just efter att Estonian air dragit i gång reguljärflyg från Örebro till Köpenhamn. Bolaget prickades av EU för otillbörligt statsunderstöd på 500 miljoner och tvingades lägga ner. Flygplatsledningen fick bråda dagar, men Danmarkslinjen räddes kvar med ett annat bolag, berättar stationschef Johan Ljungberg:

– Medierna ville ha det till katastrof, fast vi jobbade dygnet om och blev bara utan flyg en avgång. Personalen var fantastisk! Vi lägger ansvaret långt ut i organisationen. Det vore dumt att inte ta vara på kompetensen hos de anställda, som kan jobbet bättre än jag.

2012 kom ett annat bakslag. Heltidstjänsterna på rampen krymptes till 75 procent. Personalen slet och successivt ökade tjänstgöringsgraden till 90 procent.

– Vi hoppas förstås komma upp i heltider igen. In med mer trafik bara! Kunder runt om i världen vet att vi fixar biffen, säger Ulla Fägersten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.