Efter dagens första kaffe, på plats i Södertälje för en niotimmarsdag bakom ratten. Hanna Fange har övernattat på jobbet för att slippa köra genom Stockholm på morgonen.
Close
Efter dagens första kaffe, på plats i Södertälje för en niotimmarsdag bakom ratten. Hanna Fange har övernattat på jobbet för att slippa köra genom Stockholm på morgonen.
Close

32-metersekipage gör Hanna lycklig

Månadens medlem. Hanna Fange är lastbilschauffören som gärna ökar farten när det går långsamt – i ljudboken alltså. Då kan hon hinna med en hel bok under arbetsdagens nio timmar.

Hon är också lastbilschauffören som drömt om att få ratta ”stora och häftiga” fordon sedan hon var runt fem. På promenad med pappa såg hon sin första lastbil med släp, men han tog ner drömmen när han sa att det inte var något för en flicka.

Så först vid 27 hoppade hon på utbildningen till yrkesförare, med den nya insikten att kvinnor (men kanske inte flickor) faktiskt kör lastbil.

– Det bästa jag har gjort, säger Hanna Fange.

Nu kör hon utlandstrafik på Scania Transportlab i Södertälje. Ibland med ett 32-metersekipage. Företaget har specialtillstånd att köra de rekordlånga fordonen ner till Helsingborg, med hårda bestämmelser om hastighet och vägval.

– Jag blir som ett barn när jag får köra ett av dem. Det är ren lycka i kroppen.

Och så erkänner hon:

– En del av tjusningen med att vara chaufför – det är ju att vara störst på vägen. Och med ett 32-metersekipage, då tittar folk!

Just i dag är det dock ett lite behändigare ekipage på 17 meter som hon ska koppla ihop innan det börjar sin resa till Scanias fabrik i holländska Zwolle. I kväll tar en annan chaufför över, Hanna Fange stannar på företagets boende i Danmark – och i morgon kommer ett fordon söderifrån som hon rattar hemåt igen. Bilarna rullar dygnet runt.

Inne i hennes hytt rullar nästan alltid en ljudbok. Hanna Fange, som från början har älskat böcker, började läsa med öronen också när hon blev chaufför.

– För även om fokus alltid ligger på trafiken så går det att kombinera körning och läsning, säger hon. De två bästa sakerna i världen!

De senaste två åren har hon suttit med i uttagsjuryn som lyssnar igenom de böcker som tävlar om årets stora ljudbokspris.

– Det är jätteroligt att få konkreta uppdrag. Och i många fall har jag fått lyssna på böcker som jag aldrig skulle ha valt själv.

En samling böcker står i ett skåp på jobbet, ljudboksbibliotek finns längs vägarna – men det blir inte så mycket boktips kollegor emellan. Ändå går Hanna Fange inte med på att yrket är för ensamvargar: Träffpunkter finns på kontoret i Södertälje och boendet i Danmark, på rastplatser och vägkrogar.

– Har du nånsin träffat en lastbilschaufför som håller tyst? Vi är nog snackpåsar hela bunten.

Twitter har blivit ytterligare ett sätt att umgås. Med maxgränsen på 140 tecken kommunicerar hon med alla som vill följa henne (3 366 personer i september).

Under namnet @lastbilslesbian twittrar hon om allt från lastbilar till depressioner och feminism. Och sin mens.

– Det är så fritt. Jag har lärt känna många genom twittrandet.

Men det där med kvinnor bakom ratten kan väl inte vara någon sak längre? Det får bli sista frågan till Hanna Fange.

– Näe, inte i branschen, svarar hon. Men på en rastplats kan jag få höra allt möjligt, alltid från män. Ofta kan de säga sånt som ”men är inte du för snygg för att kunna köra den där?”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.