Efter dagens första kaffe, på plats i Södertälje för en niotimmarsdag bakom ratten. Hanna Fange har övernattat på jobbet för att slippa köra genom Stockholm på morgonen.
Close
Efter dagens första kaffe, på plats i Södertälje för en niotimmarsdag bakom ratten. Hanna Fange har övernattat på jobbet för att slippa köra genom Stockholm på morgonen.
Close

32-metersekipage gör Hanna lycklig

Månadens medlem. Hanna Fange är lastbilschauffören som gärna ökar farten när det går långsamt – i ljudboken alltså. Då kan hon hinna med en hel bok under arbetsdagens nio timmar.

Hon är också lastbilschauffören som drömt om att få ratta ”stora och häftiga” fordon sedan hon var runt fem. På promenad med pappa såg hon sin första lastbil med släp, men han tog ner drömmen när han sa att det inte var något för en flicka.

Så först vid 27 hoppade hon på utbildningen till yrkesförare, med den nya insikten att kvinnor (men kanske inte flickor) faktiskt kör lastbil.

– Det bästa jag har gjort, säger Hanna Fange.

Nu kör hon utlandstrafik på Scania Transportlab i Södertälje. Ibland med ett 32-metersekipage. Företaget har specialtillstånd att köra de rekordlånga fordonen ner till Helsingborg, med hårda bestämmelser om hastighet och vägval.

– Jag blir som ett barn när jag får köra ett av dem. Det är ren lycka i kroppen.

Och så erkänner hon:

– En del av tjusningen med att vara chaufför – det är ju att vara störst på vägen. Och med ett 32-metersekipage, då tittar folk!

Just i dag är det dock ett lite behändigare ekipage på 17 meter som hon ska koppla ihop innan det börjar sin resa till Scanias fabrik i holländska Zwolle. I kväll tar en annan chaufför över, Hanna Fange stannar på företagets boende i Danmark – och i morgon kommer ett fordon söderifrån som hon rattar hemåt igen. Bilarna rullar dygnet runt.

Inne i hennes hytt rullar nästan alltid en ljudbok. Hanna Fange, som från början har älskat böcker, började läsa med öronen också när hon blev chaufför.

– För även om fokus alltid ligger på trafiken så går det att kombinera körning och läsning, säger hon. De två bästa sakerna i världen!

De senaste två åren har hon suttit med i uttagsjuryn som lyssnar igenom de böcker som tävlar om årets stora ljudbokspris.

– Det är jätteroligt att få konkreta uppdrag. Och i många fall har jag fått lyssna på böcker som jag aldrig skulle ha valt själv.

En samling böcker står i ett skåp på jobbet, ljudboksbibliotek finns längs vägarna – men det blir inte så mycket boktips kollegor emellan. Ändå går Hanna Fange inte med på att yrket är för ensamvargar: Träffpunkter finns på kontoret i Södertälje och boendet i Danmark, på rastplatser och vägkrogar.

– Har du nånsin träffat en lastbilschaufför som håller tyst? Vi är nog snackpåsar hela bunten.

Twitter har blivit ytterligare ett sätt att umgås. Med maxgränsen på 140 tecken kommunicerar hon med alla som vill följa henne (3 366 personer i september).

Under namnet @lastbilslesbian twittrar hon om allt från lastbilar till depressioner och feminism. Och sin mens.

– Det är så fritt. Jag har lärt känna många genom twittrandet.

Men det där med kvinnor bakom ratten kan väl inte vara någon sak längre? Det får bli sista frågan till Hanna Fange.

– Näe, inte i branschen, svarar hon. Men på en rastplats kan jag få höra allt möjligt, alltid från män. Ofta kan de säga sånt som ”men är inte du för snygg för att kunna köra den där?”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.