32:an ger facklig info på Youtube
Fackliga filmer. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. Transports avdelning i mellersta Norrland jobbar med film när den yttre verksamheten har bromsats.
– Vi måste ha ett annat tankesätt nu i coronatider. Alla företagsbesök och kampdagar har fått ställas in, säger Johan Molin, avdelningsordförande.
Det betyder begränsade möjligheter att träffa och prata med medlemmar och de nya medlemmar som kommit till under våren. Mot den bakgrunden började det spånas på avdelningen. Ett resultat blev några raka, enkla filmer om facket och försäkringar.
– Den första, som vi gjorde i slutet av maj, är tänkt för dem som är på väg in i facket, berättar Johan Molin.
Nästa rulle ger lite djupare information om de försäkringar som följer med kollektivavtalet. Det betyder att Folksams lokala informatör också står på rollistan. Filmerna skickas, via sms, direkt till medlemmarnas telefoner. Och de läggs upp på Youtube.
Ställt om
Avdelningen har, som alla andra under våren 2020, ställt om på många sätt. Inga oanmälda besök på expeditionerna. Digitala möten. Telefon i stället för företagsbesök.
Det senare gäller inte minst för Jan Stålemar, en av två projektanställda försäkringsinformatörer.
– Jag har suttit och ringt, först till sjukskrivna och arbetslösa. Sen började jag med alla nya medlemmar, sen de som är permitterade och nu är jag tillbaka på nya medlemmar igen. Jag går igenom försäkringarna från Afa och Folksam.
Han berättar att ett samtal kan ta tio minuter, och nästa närmare en timme.
– Jag kan få lite panik, och skulle hellre haft 15 personer framför mig än en i telefonen. Samtidigt som det kan bli mer personligt.
Mer att göra
Coronapandemin kan också betyda mer att göra.
– Det var väldigt många som ringde i början, berättar Charina Nordwall, regionalt skyddsombud stationerad i Östersund.
Medlemmar ville veta mer om riskerna i jobbet, vad som gäller vid sjukdom och hur de skulle få sin ersättning.
– Annars känner jag mig väldigt lyckligt lottad här uppe. Företag i olika branscher hör av sig och frågar vad de kan göra.
– Våra tre taxibolag vill samarbeta, så vi har gjort riskbedömningar per mejl och telefon. Var fjortonde dag har vi avstämning med bolagen över video.
Fler kontaktvägar
Ordförande Johan Molin räknar med att en del av det nya tankesättet ska hålla i längden. Att det ska finnas flera olika kontaktvägar till medlemmarna i avdelningen, när coronapandemin har klingat av och social distansering glömts bort.
– Men då vill jag gärna sitta runt ett bord och se ansiktsuttrycket på dem som är med. Även om digitala möten kan vara väldigt effektiva … så är det svårt när kallrackandet försvinner.