34,5 meters ekipage – nu är de här
Åkeri. Från den 1 december får 34,5 meter långa lastbilar köra på vissa vägsträckor. Enligt Trafikverket ska det leda till minskade utsläpp.
– Fördelarna med de längre lastbilarna är att det krävs färre lastbilar för att transportera samma mängd gods. Enligt våra beräkningar innebär detta att vi kan minska utsläppen från den tunga lastbilstrafiken med 4–6 procent, säger Sandra Nordahl, enhetschef på Trafikverket.
Sammanlagt är det 590 mil statlig väg som öppnas för de tunga lastbilarna. På sikt kommer fler kommunala anslutningsvägar att öppnas för den långa trafiken.
En längre lastbil innebär längre omkörningssträcka. Enligt Trafikverket behöver det i sig inte betyda att riskerna i trafiken ökar. Myndigheten skriver att längre lastbilar kan leda till färre lastbilar och därmed mindre risker. Alla ekipage som är längre än 25,25 meter kommer också att ha skyltar fram och bak som varnar om att det är ett långt fordon.
Än så länge är två fordonskombinationer godkända av Transportstyrelsen, som tagit fram de tekniska föreskrifterna för längre lastbilar. Fler kombinationer kan komma att godkännas.
Transportarbetaren har skrivit om förändringarna flera gånger. Bland annat har Transports förbundssekreterare uttryckt sig skeptiskt i den här artikeln.