35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Transport har ett kongressbeslut om att jobba politiskt för en sänkning av arbetstiden. Förbundet har varit ute med flera debattartiklar med andra fackförbund. Under samma tid har en arbetsgrupp inom Social­demokraterna, ledd av Annika Strandhäll, tagit fram ett förslag om en gradvis sänkning av den lagstadgade arbetstiden till 35 timmar i veckan, efter en testperiod. 

Transport har inte haft något inflytande, berättar Tommy Wreeth.

Tommy Wreeth. Foto: Lilly Hallberg
Tommy Wreeth. Foto: Lilly Hallberg

– Nej, den möjligheten har inte funnits. 

Alla jublar inte över förslaget. Svenskt Näringsliv varnar för att en sänkning av den lagstadgade arbetstiden kommer att sänka Sveriges BNP kraftigt och även inom LO-familjen hörs kritiska röster. Så sent som i våras fattade LO-kongressen ett beslut om att jobba för sänkt arbetstid, med huvudspåret att göra det avtalsvägen. IF Metall har varnat för att sänkt arbetstid minskar löneutrymmet. 

– Det finns ingen automatik att lagstiftning ska påverka löneutrymmet, säger Tommy Wreeth om det argumentet.

Vissa LO-förbund som IF Metall anser att det bästa sättet att förkorta arbetstiden är avtalsvägen, andra som Transport och Kommunal anser att det är politiken som måste göra detta. Vad är det som gör att LO-familjen landar i olika lösningar?

– Bra fråga, vi är Transport, inte LO. Jag svarar bara för Transport och vi tror på lagstiftning, främst av rättvise- och solidaritetsskäl. Den här frågan kommer vi att diskutera djupare med våra medlemmar under kommande avtalsråd, säger Transports ordförande Tommy Wreeth. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan:
    13 september, 2024

    Jag förstår inte fackförbund som tror att sänkt arbetstid lagvägen minskar löneutrymmet. Det är väl snarare om vi ska förhandla in det i avtalen som vi behöver ge upp löneökningar? Lagen är för arbetsgivarna att anpassa sig efter. Självklart kommer högern att hävda att vi inte har råd, det har de alltid gjort, samtidigt som deras vinster har ökat. Äntligen börjar kortad arbetstid att närma sig ett faktum. Håller dock med Wreeth om att det går för långsamt.

  2. Göran Bengtsson:
    12 september, 2024

    Jag tycker det vore bättre att satsa på en sjätte semestervecka istället för kortare arbetstid.

  3. Peter Jansson:
    4 september, 2024

    Givetvis skall vi i dagens samhälle sträva efter att arbeta mindre än vad vi gör idag.Tyvärr, så är det en svår nöt att knäcka om man vill ha både kortare arbetstid och samma lön eller högre lön.Det är bra att sträva efter att hela tiden göra det allt bättre för de som utför arbete i vårt samhälle.Det finns lösningar på det mesta, men jag tror att det är väldigt svårt att hitta en lösning för att kunna få kortare arbetstid med samma lön eller med en högre lön.I och för sig så har det ju gått historiskt att minska arbetstiden från arbete 6 dagar i veckan till 5 så varför skulle det inte gå att det successivt blir till 4 dagars arbetsveckor och 30-32 timmar.Jag tror som tidigare egen åkare att det lättaste är att börja med att förlänga semestern till 6 veckor och sedan minska arbetstiden med t.ex en kvart i veckan varje år tills vi når den gyllene medelvägen mellan hur mycket vi behöver arbeta för att sedan kunna njuta av ledig tid övrig tid på dygnet.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.